اخبار اقتصاد ایران

چرا شیرهای غنی شده گران‌تر هستند؟ :: افق میهن

قیمت محصولات لبنی به ویژه شیر غنی شده با D3 با وزن مشابه در شرکت های مختلف متفاوت است. سخنگوی انجمن صنایع فرآورده های لبنی ایران می گوید: قیمت نهایی دلیل این اختلاف قیمت به دلیل تفاوت قیمت ها در کارخانه های تولید کننده لبنیات است.

به گزارش افق میهن، بررسی ها نشان می دهد برخی شرکت های لبنی، یک لیتر شیر غنی شده با D3 را ۲۸ هزار تومان و برخی دیگر برای این نوع شیر ۳۵ هزار تومان قیمت گذاری کرده اند.

این در حالی است که سازمان حمایت از حقوق مصرف کنندگان، حداکثر قیمت بطری شیر پاستوریزه کم چرب یک لیتری با ویتامین D3 را ۲۹ هزار و ۸۰۰ تومان تعیین کرده است. آنها انجام می دهند

در همین رابطه محمد فرباد سخنگوی انجمن صنایع فرآورده های لبنی ایران در گفت و گو با میزان در خصوص هزینه غنی سازی لبنیات با D3 اظهار کرد: در آخرین نظرسنجی سازمان حمایت مبلغ ۱۸۰۰ تومان در نظر گرفته شد. برای افزودن D3 به یک لیتر شیر کم چرب. این افزودنی به قیمت فروش محصولات لبنی اضافه شد.

سخنگوی انجمن صنایع فرآورده های لبنی درباره تفاوت قیمت تمام شده لبنیات گفت: قیمت تمام شده لبنیات متشکل از قیمت تمام شده دستمزد، مواد بسته بندی و قیمت مواد اولیه است. طبق قانون ۱۷ درصد به قیمت تمام شده محصول و قیمت فروش درب کارخانه اضافه می شود.

وی ادامه داد: همچنین از درب کارخانه تا زمانی که محصول به دست مصرف کننده برسد، دو هزینه دیگر به آن اضافه می شود که اولی هزینه توزیع مویرگی است که طبق قانون ۱۲ درصد است و ۱۰ درصد دیگر آن است. اضافه شده به قیمت درب مغازه به علاوه (اثرات ارزش افزوده) بدست می آید. البته در بین لبنیات، شیر مشمول این ۱۰ درصد هزینه نمی شود.

سخنگوی انجمن صنایع فرآورده های لبنی تصریح کرد: پس از آن ۱۵ درصد سود مغازه دار به قیمت در مغازه اضافه می شود تا قیمت محصول برای مصرف کننده به دست آید.

بر این اساس با غنی سازی شیر با افزودنی های مجاز، مقداری به قیمت لبنیات اضافه می شود که با توجه به نوع افزودنی متفاوت است.

تفاوت هزینه ها در سطح کارخانه دلیل تفاوت قیمت هاست

فربد همچنین افزود: بنابراین اقلام لبنی بر اساس ضوابطی که در اختیار شرکت های سازنده قرار می گیرد قیمت گذاری می شود و همه این اقلام دارای مستندات خاص خود هستند.

وی با بیان اینکه دو طیف لبنیات وجود دارد، گفت: طیف اول لبنیات مانند شیر، ماست و پنیر که ۸۰ درصد تولیدات کارخانه ها را شامل می شود از مصرف بالایی برخوردار است و ۲۰ درصد دیگر آن است. مربوط به لبنیات دیگر مانند کشک، شیر کاکائو و محصولات دیگری هستند که میزان مصرف آنها در بین خانوارها کمتر است.

سخنگوی انجمن صنایع فرآورده های لبنی با اشاره به اینکه بازار لبنیات از رقابت بالایی برخوردار است، گفت: این موضوع مانع از هرگونه تضییع حقوق مصرف کننده می شود. زیرا ۴۰۰ شرکت تولید کننده لبنیات در کشور فعال هستند و مردم نسبت به گذشته آگاهی بیشتری پیدا کرده و هنگام خرید قیمت ها را مقایسه می کنند.

وی با بیان اینکه هر شرکت لبنی باید مستندات خود را ارائه کند و از قیمت محصولات خود برای قیمت گذاری محصولات خود دفاع کند، گفت: قیمت نهایی به دلیل تفاوت هزینه ها در سطح کارخانه های مختلف و دلیل آن متفاوت است. تفاوت قیمت برخی برندها (علائم) در محصولات مشابه نیز همین مشکل است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا