اخبار اقتصاد ایران

مکانیزاسیون کردن بندر کاسپین عامل دستیابی به رشد اقتصادی پایدار

مکانیزاسیون بندر خزر می تواند نقش مهمی در دستیابی به رشد اقتصادی پایدار و به حداقل رساندن اثرات زیست محیطی داشته باشد.

افق میهن، دکتر آرش داداش پور دواچی از اعضای هیات مدیره شرکت طلای کاسپین در یادداشتی نوشت:

اقتصاد دریامحور به عنوان یکی از محورهای اصلی قانون برنامه هفتم توسعه جمهوری اسلامی ایران مطرح شده است که تحقق آن مستلزم ایجاد زیرساخت های اقتصادی از جمله تامین نیروی انسانی مورد نیاز برای انواع دریاها است. فعالیت های مبتنی بر

همچنین توجه به اقتصاد دریامحور گامی موثر در اشتغال و توسعه استان های ساحلی به ویژه گیلان است. بدون شک استفاده پایدار از ظرفیت و وسعت منابع آب برای رشد اقتصادی، بهبود شرایط زندگی و ایجاد اشتغال پایدار و در نهایت افزایش تولید ناخالص داخلی جوامع تعریف شده است.

در این میان بندر کاسپین واقع در منطقه آزاد انزلی می تواند نقش بسزایی در توسعه اقتصاد دریا محور داشته باشد.

بندر کاسپین که در زمینه توسعه ترانزیت بین المللی و ترانزیت تجاری به ویژه صادرات مجدد از بنادر انزلی اقدامات خوبی انجام داده و با سرمایه گذاری در منطقه آزاد انزلی فضایی را ایجاد کرده است که با استفاده از مزایا و معافیت های این امر. منطقه در کنار زیرساخت ها و تجهیزات سخت افزاری و نرم افزاری به ویژه سیلوها، مخازن و انبارهای روباز توانسته گام های خوبی در تسهیل و تسریع تجارت با روسیه بردارد.

همچنین افتتاح پروژه مهم ریلی این بندر به کریدور شمال به جنوب که باعث کاهش ۳۰ درصدی هزینه حمل و نقل در مسیر انتقال بار از جنوب به روسیه و شمال اروپا شده است که می تواند بسیار باشد. برای سرمایه گذاران و صاحبان محموله های هندی مهم است. مسیر مذکور در حال حاضر قابلیت حمل ۳ میلیون تن بار را دارد که در سال های آتی می تواند به ۷ میلیون تن افزایش یابد.

با این حال شرکت محور کاسپین در راستای تکمیل دایره توسعه بندر کاسپین در راستای اقتصاد دریامحور در نظر دارد به سمت مکانیزه سازی اسکله ها برای افزایش سرعت تخلیه کشتی ها حرکت کند.

پایانه ها و اسکله های مکانیزه معمولاً شامل استفاده از ماشین آلات و تجهیزات سنگین برای جابجایی محموله ها می شود و از جنبه مثبت، مکانیزاسیون می تواند کارایی و بهره وری را افزایش داده و زمان کمتری را برای کشتی ها در بندر صرف کند و در نتیجه انتشار گازهای گلخانه ای از کشتی های بیکار را کاهش دهد.

همچنین می تواند نیاز به نیروی انسانی را به حداقل برساند و قرار گرفتن کارگران در موقعیت های خطرناک را کاهش دهد.

در این راستا بخش خصوصی با داشتن ۴ پست اسکله در حال حاضر در حال طراحی و توسعه چنین تجهیزاتی برای مکانیزه کردن اسکله های بندر خزر است تا در آینده ای نه چندان دور شاهد کاهش توقف کشتی ها در این بندر باشیم. بندر

گفتنی است این بخش خصوصی در نظر دارد با افزایش میزان سرمایه گذاری در بندر کاسپین ظرفیت این بندر را در انبارها، سیلوها و مخازن سرپوشیده افزایش دهد تا با مکانیزه شدن بندر از ظرفیت های مناسبی برخوردار شود.

در نهایت، مکانیزه شدن بندر خزر می تواند نقش مهمی در دستیابی به رشد اقتصادی پایدار و در عین حال به حداقل رساندن اثرات زیست محیطی داشته باشد.

این پتانسیل را برای افزایش کارایی، کاهش انتشار گازهای گلخانه ای و بهبود کیفیت هوا ارائه می دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا