فرهنگ و هنر

علت رونق بازار آثار کمدی سینما چیست؟ :: افق میهن

با پیشی گرفتن فروش «زودپاز» از «مست عشق» به تهیه کنندگی حسن فتحی از جمع سه فیلم پرفروش خارج شد و فیلم های کمدی سه رتبه اول را به خود اختصاص دادند. تداوم این وضعیت در بی انگیزگی فیلمسازان برای تولید فیلم اجتماعی موثر خواهد بود.

به گزارش افق میهن، اکران فیلم «مست عشق» به کارگردانی حسن فتحی و فروش بالای آن، این فیلم را به رقیبی بزرگ برای کمدی تبدیل کرد. اما در نهایت دو کمدی «تگزاس ۳» و «تمساح خونین» به ترتیب مقام اول و دوم فهرست پرفروش‌ترین آثار گیشه را از آن خود کردند و «مست عشق» در جایگاه سوم قرار گرفت. .

خراسان در مطلبی نوشت: اما قدرت یک فیلم غیر کمدی با مضمون مشاهیر ادبی و قرار گرفتن آن در بین سه فیلم پرفروش اتفاق قابل توجهی بود تا اینکه ۱۴ آبان ماه فروش کمدی «زودپاز» رخ داد. از «مست عشق» فراتر رفت و در نتیجه فیلم حسن فتحی از جمع سه فیلم پرفروش حذف شد. به بهانه این اتفاق به جایگاه آثار غیر کمدی در رتبه اول تا سوم گیشه طی سال های گذشته پرداختیم و از این نظر وضعیت گیشه امسال را با سال ۹۰ مقایسه کردیم. و سه سال گذشته

نفوذ به حوزه ای که کمدی ها اشغال کرده اند
در طول دهه ۹۰، فیلم‌هایی با مضامین اجتماعی معمولا در صدر باکس آفیس بودند و تبدیل شدن به فیلم‌های پرفروش برایشان غیرعادی نبود. از سال ۹۰ تا ۱۴۰۰ فقط در سال های ۹۳، ۹۶ و ۹۷ با حاکمیت کمدی ها مواجه بودیم. در سال ۹۰ فیلم «جدایی نادر از سیمین» سومین فیلم پرفروش گیشه بود، در سال ۹۱ «گردنبندهای طلا» این مقام را کسب کرد و در سال ۹۲ فیلم بسیار تحسین شده «دخترانش گریه نمی کنند». “به مقام دوم گیشه رسید. در سال های ۹۴ و ۹۵ دو فیلم «فروشنده» و «محمد رسول…» گیشه را فتح کردند، سپس در سال های ۹۶ و ۹۷ آثار کمدی رتبه اول تا سوم را به خود اختصاص دادند اما از سال ۱۳۷۷ معادله تغییر کرد. باز هم در نتیجه از سال ۱۹۹۸ تا ۱۴۰۰ فیلم های «شش و نیم متر»، «شنای پروانه» و «هرومان» به ترتیب مقام های دوم، اول و سوم را کسب کردند. سال های اولیه دهه ۱۴۰۰ در دوران سلطنت کمدی ها سپری شد. در سال ۱۴۰۱ «جلسه خصوصی» با وجود فروش بالایی که داشت نتوانست جزو سه فیلم پرفروش باشد و «فردی»، «بخارست» و «سگ بند» رتبه های اول تا سوم را به خود اختصاص دادند. در سال ۱۴۰۲ فروش بالای «فسیل»، «هتل» و «هاوایی» اجازه نداد فیلم دیگری در رتبه اول تا سوم قرار گیرد.

سقوط «عشق مست» به رتبه چهارم
فیلم مست عشقی از پنجمین اردیبهشت ماه به میدان آمد و در نهایت با فروش ۱۲۰ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومانی و جذب ۲ میلیون و ۸۴ هزار بیننده توانست به مقام سوم دست یابد. خلقت فتحی برای سبقت گرفتن و حتی صعود به درجات بالاتر. «زودپز» هم اکنون حدود ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار بیننده دارد و ۱۲۴ میلیارد و ۶۴۵ میلیون تومان فروخته است. «تمساح خونین» با ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار بیننده و فروش ۱۶۸ میلیارد و ۲۸۰ میلیون تومان در حال حاضر دومین فیلم پرفروش امسال است. با توجه به فروش خوب «زودپاز» دور از انتظار نیست که این فیلم «تمساح خونین» را پشت سر بگذارد و رتبه پرفروش ترین فیلم ها را جابجا کند. با اضافه شدن «70C» به چرخه اکران، احتمالا شرایط تغییر خواهد کرد، بنابراین می توان در مورد جایگاه این فیلم ها در آینده صحبت کرد، اما آنچه تا پایان سال ثابت خواهد بود، حکمرانی کمدی ها در رتبه های اول تا سوم و همچنین سقوط “مست عشق” دور از انتظار برای پله های پایین نیست.

آیا تغییر در راه است؟
تغییر ذائقه مخاطب، نیاز بیشتر آنها به خنده و سرگرمی امروزه، تغییر شرایط جامعه، افت کیفیت تولیدات سینمایی با مضمون اجتماعی، سخت گیری هایی برای ساخت فیلم هایی با مضمون اجتماعی، صدور … مجوز ساخت بسیاری از فیلم های کمدی، انتشار نسخه های قاچاق برخی از آثار همه می توانند در تضمین گیشه فیلم های کمدی و بازگشت سرمایه سازندگان این فیلم ها موثر باشند. در مجموع علت رونق بازار آثار کمدی هر چه باشد طبیعتاً نتیجه این وضعیت بی انگیزگی تهیه کنندگان و کارگردانان برای ساخت فیلم های متفکرانه با موضوعات اجتماعی و سیاسی است که در نتیجه ادامه خواهیم داد. تا شاهد غلبه کمدی ها باشیم، مگر اینکه در سیاست ها تغییری ایجاد شود. سقوط کردن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا