قیمت گذاری دستوری، عامل مهم اختلال در صنعت خودرو کشور
نیاز به تغییر در ساختار فکری و سیاست اقتصادی؛
در بازار انحصاری، کیفیت محصولات خودروسازان به دلیل وضعیت تورم و فشار کنترل قیمت تحت تاثیر قرار می گیرد. افت کیفیت به دلیل قیمت گذاری اجباری و فشار اطراف آن است. بنابراین قیمت خودرو باید در کارخانه افزایش یابد و بر اساس هزینه های انجام شده توسط نمایندگان خودروساز تعیین شود تا قیمت گذاری شفاف صورت گیرد.
بابک صدرائی کارشناس صنعت خودرو در گفتگو با اخبار بورس وی تصریح کرد: عواملی مانند مشارکت دولت در شرکت های خودروسازی و همچنین عدم رقابت پذیری و آینده نگری صنعت خودرو در کشور منجر به عدم بهره وری در این صنعت می شود. بهره وری در صنعت خودرو با حفظ و ایجاد مزیت رقابتی افزایش می یابد.
وی افزود: برای دستیابی به فضایی ایده آل در این صنعت، تغییرات زیادی در ساختار فکری و سیاست های اقتصادی کشور لازم است، اما در شرایط کنونی و با شناخت نیروها و پروژه های راه اندازی شده که در طول زمان زیان آور بوده اند، تولید خودرو می باشد. مضر در کشور دوباره در مورد فاکتور قیمت گذاری دستوری است. اصولاً اقتصاد علم نظم نیست و کنترل قیمت ها از طریق نظم امکان پذیر نخواهد بود.
صدرائی خاطرنشان کرد: اگر خودروساز به دلیل قیمت گذاری دستوری متحمل ضرر شود، از آنجایی که عمده فعالیت خودروساز قطعه ساز است، قطعه ساز نیز به همین میزان متحمل ضرر می شود و به جایی می رسد که دیگر توان معامله را ندارد. با این مشکل خودروسازان در تولید مشکل ایجاد می کنند. خودروسازان کشور در سال های اخیر علاوه بر فشار تحریم ها بر تولید، با مشکلات مربوط به صدور قطعات نیز دست و پنجه نرم کرده اند.
یک کارشناس صنعت خودرو گفت: با توجه به ادامه روند فعلی و به دلیل نبود اراده برای اصلاح نظام خودروسازی کشور و به دلیل سیاسی بودن صنعت خودرو به دلیل ایجاد مشاغل گسترده، هیچ دولتی با سیاسی و اقتصادی از این منظر می توان خودروسازان کشور را با شرایط اجباری کنترل کرد زیرا منجر به بحران اجتماعی و زیان در کشور می شود. بنابراین قیمت خودرو باید در کارخانه افزایش یابد و بر اساس هزینه های انجام شده توسط نمایندگان خودروساز تعیین شود تا قیمت گذاری شفاف صورت گیرد.
وی تصریح کرد: در بازار انحصاری کیفیت محصولات خودروسازان به دلیل شرایط تورمی و فشار برای کنترل قیمت ها تحت تاثیر قرار می گیرد. کیفیت ابزاری است که در قلب بازار رقابتی، همکاری با خودروسازان جهانی و صادرات خودرو به بازارهای دیگر ایجاد میشود و از طریق گفتوگو درباره سفارشها ایجاد نمیشود.
صدرائی خاطرنشان کرد: دلالی به دلیل کمبود عرضه و تقاضا در بازار خودرو و همچنین کم کاری کانال های فروش رخ می دهد.