رونمایی از رقیب خارجی پژو ۲۰۷ | سوزوکی سوئیفت با چه مشخصاتی به ایران رسید؟
به تازگی تصاویری از ورود سوزوکی سوئیفت به بازار خودرو ایران منتشر شده است. خودرویی در ارتفاع و اندازه سگمنت B که می تواند رقیبی سرسخت در برابر پژو ۲۰۷ باشد.
افق میهن به نقل از تجارت نیوز، سوزوکی سوئیفت ۲۰۲۴ را می توان گزینه مناسبی در بازار خودروهای سگمنت B دانست که اخیرا با خروج رقبایی چون هوندا جاز، هیوندای اکسنت و رنو کلیو کوچکتر شده است. این مدل جدید سوئیفت که از کشور هند در بازار ایران حضور پیدا کرده است، اولین آپدیت این مدل از خودروهای سوزوکی است که برای اولین بار طراحی جدید و به روز رسانی های تکنولوژیکی از جمله فناوری «هیبرید ملایم» را ارائه می کند و می تواند رقیبی برای پژو ۲۰۷ باشد
سیستم هیبریدی ملایم قادر نیست وسیله نقلیه را با نیروی الکتریکی به تنهایی به حرکت درآورد، اما در عوض به موتور بنزینی با قدرت اضافی کمک می کند و بازده سوخت را بهبود می بخشد و آلاینده ها را کاهش می دهد.
با این حال، این سیستم مانند خودروهایی مانند تویوتا یاریس هیبریدی یک هیبریدی کامل نیست. این خودرو به تازگی توسط یکی از خودروسازان برای فروش در بازار ایران معرفی شده است. اما مزیت این خودرو نسبت به سایر رقبا چیست؟
تفاوت بین مدل های سوزوکی سوئیفت از جمله قیمت
این خودرو علاوه بر بازار هند در استرالیا نیز موجود است. در استرالیا، سوئیفت ۲۰۲۴ در سه تریم عرضه می شود. قیمت ها از ۲۴۴۹۰ دلار استرالیا (۱ میلیارد و ۷۸ میلیون تومان) برای مدل پایه با گیربکس دستی شروع و برای فول آپشن یا مدل GLX به ۲۹ هزار و ۴۹۰ دلار (۱ میلیارد و ۲۹۸ میلیون تومان) افزایش می یابد.
مدل GLX دارای ویژگی هایی مانند رینگ های آلومینیومی ۱۶ اینچی، شارژر بی سیم موبایل، تهویه مطبوع و گرمکن صندلی های جلو است. از ویژگی های مشترک همه مدل ها می توان به صفحه نمایش لمسی ۹ اینچی با Apple CarPlay بی سیم، اندروید اتو سیمی، چراغ های جلو LED و ورود بدون کلید اشاره کرد.
طراحی بدنه
ظاهر سوئیفت ۲۰۲۴ نسبت به نسخه های قبلی خود با تغییرات جدیدی همراه بوده است اما همچنان همان فرم اسپرت و جمع و جور را حفظ کرده است.
جلوپنجره عریض تر و برجسته تر شده است و چراغ های جلو تیزتر شده اند و ظاهری مدرن و تهاجمی به آن بخشیده اند.
طراحی آیرودینامیکی و خطوط صاف آن همچنان زیبا و چشمگیر است. انتخاب رنگ های مختلف و رینگ های آلومینیومی باعث شده تا سرنشین با وجود قیمت اقتصادی، خودرویی با کیفیت بالاتر را احساس کند.
فضای داخلی
ارتفاع و طول سوئیفت جدید کمی بالاتر از مدل قبلی خود است، اگرچه فاصله بین دو محور و عرض خودرو تغییر نکرده است.
فضای داخلی تقریباً مشابه مدل قبلی است با این تفاوت که داشبورد جدید در قسمت وسط تغییر یافته و مانیتور به قسمت بالای داشبورد منتقل شده و دریچه های وسط کولر از تغییر شکل گرفته است. یک طرح گرد تا یک طرح مستطیلی. کیفیت داشبورد از پلاستیک سخت ساخته شده است که باعث می شود مسافران احساس صرفه جویی کنند.
فضای ذخیره سازی محدود است و به نظر می رسد امکانات رفاهی سرنشینان عقب در مقایسه با رقبا کم است. سوزوکی در این خودرو لاستیک زاپاس را برداشته و کیت تعمیر لاستیک را جایگزین آن کرده است.
فناوری ها و ویژگی های ایمنی
همه مدل ها دارای یک سیستم اطلاعات سرگرمی با صفحه نمایش لمسی ۹ اینچی هستند که از Apple CarPlay بی سیم، Android Auto سیمی و ناوبری ماهواره ای پشتیبانی می کند. اگرچه این سیستم نسبت به نسخه های قبلی بهبود یافته است، اما همچنان در مقایسه با فناوری سایر رقبا ساده به نظر می رسد. سیستم صوتی و نمایشگر ابزار عملکرد خوبی دارند، اما به اندازه برخی از رقبا پیشرفته نیستند.
سوزوکی سوئیفت ۲۰۲۴ هنوز از نظر ایمنی توسط ANCAP یا Euro NCAP تست نشده است. با این حال، مدل جدید شامل به روز رسانی سیستم های ایمنی، از جمله ترمز پیشرفته خودکار اضطراری، کمک حفظ خطوط و تشخیص علائم ترافیکی است. در مدل فول آپشن رادار نقطه کور نیز موجود است.
هزینه های نگهداری و مصرف سوخت
سوئیفت هیبرید مصرف سوخت بسیار کمی دارد و مصرف سوخت آن برای مدل دستی ۳.۸ لیتر و مدل اتوماتیک ۴.۰ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر است.
با این حال، سیستم هیبریدی ملایم صرفه جویی در مصرف سوخت را در مقایسه با هیبریدی های کامل ارائه می دهد.
نکته قابل توجه در مورد بنزین این خودرو حساس بودن این خودرو به کیفیت بنزین و نیاز به بنزین با اکتان بالاتر از ۹۵ است یعنی در صورت خرید این خودرو به بنزین سوپر یا حداقل اکتان اضافه نیاز خواهید داشت.
سوزوکی سوئیفت هیبریدی ۲۰۲۴ مناسب کسانی است که به معیارهای سادگی و مصرف سوخت و فناوری به روز اهمیت ویژه ای می دهند.
این خودرو از نظر فناوری های پیشرفته یا راندمان هیبریدی واقعی یا حتی قدرت موتور با برخی رقبا قابل مقایسه نیست اما در بازار راکد ایران حرف های زیادی برای گفتن دارد.
این خودرو که به صورت هاچ بک اقتصادی عرضه می شود، با در نظر گرفتن تعرفه و هزینه های اضافی واردات، قیمتی بالاتر از لوکس ترین هاچ بک داخلی یعنی پژو ۲۰۷ خواهد داشت.
قوای محرکه خودروهای داخلی از نظر قدرت و گشتاور خروجی بسیار بهتر از سوزوکی سوئیفت ۲۰۲۴ عمل می کنند، اما نباید فراموش کرد که این خودرو از فناوری های به روزتری بهره می برد. رقیب این خودرو در بازار خودروهای وارداتی، فیات ۵۰۰ است که پیش از این در بازار به فروش رسیده است.
مقایسه با فیات ۵۰۰
سوزوکی سوئیفت موتور ضعیف تری نسبت به فیات ۵۰۰ دارد. سوزوکی یک موتور ۱.۲ لیتری سه سیلندر با قدرت ۸۰ اسب بخار و گشتاور ۱۱۲ نیوتن متر با حداکثر سرعت ۱۶۵ کیلومتر در ساعت در مقایسه با ۴ سیلندر ۱.۴ ارائه می کند. موتور لیتری تنفس طبیعی فیات ۵۰۰ با خروجی ۲۵ اسب بخار و گشتاور ۱۹ نیوتن متر کمتر است.
همچنین حداکثر سرعت فیات ۵۰۰ ۱۸۱ کیلومتر بر ساعت است. سوزوکی سوئیفت از فناوری های به روز تری استفاده می کند، اما در عوض، فیات ۵۰۰ طراحی منحصر به فرد و مجلل تری دارد.
هر دو خودرو از استاندارد آلایندگی یورو ۶ بهره می برند که نشان از حساسیت این خودروها به مصرف سوخت دارد.
سوزوکی سوئیفت به لطف سیستم هیبریدی ملایم خود سوخت کمتری مصرف می کند و آلایندگی کمتری تولید می کند. اگرچه فیات ۵۰۰ نسخه هیبریدی مشابه سوزوکی سوئیفت دارد، اما نسخه عرضه شده در ایران از این فناوری برخوردار نیست و از موتور تنفس طبیعی بهره می برد.
شایان ذکر است که این سیستم هیبریدی کمکی به بهبود عملکرد موتور نکرده و تنها با ۳.۵ کیلووات توان اضافی باعث نرمی کار موتور و کاهش میزان آلایندگی می شود.