اخبار بورس

برای متفاوت بودن باید متفاوت فکر کرد/ روابط عمومی؛ مرز میان محیط درون و محیط بیرون است

مدیر روابط عمومی صنایع معدنی فولاد سنگان:

مدیر روابط عمومی صنایع معدنی فولاد سنگان گفت: نگاه مدیرعامل، معاونین و همکاران فولاد سنگان، روابط عمومی را به یکی از ارکان تصمیم گیری در فولاد سنگان تبدیل کرده است.

گزارش کردن افق میهنیعقوبی رئیس روابط عمومی شرکت صنایع فولاد سنگان در حاشیه بیست و یکمین نمایشگاه بین المللی ایران متافو گفت: روابط عمومی فولاد سنگان سعی می کند روایت خودش را در عصر کم روایتی ارائه دهد .

وی ادامه داد: روابط عمومی فولاد سنگان، روابط عمومی مولانایی است. برگردیم به ابتدای سال ۱۴۰۲ اولین نتیجه کار روابط عمومی که من و همکارانم کشف کردیم این بود که برای متفاوت بودن باید متفاوت فکر کنیم و متفاوت عمل کنیم.

یعقوبی با استناد به گزارش سال ۲۰۱۲ انجمن روابط عمومی آمریکا، اظهار کرد: گزارش انجمن روابط عمومی آمریکا در سال ۲۰۱۱ نشان می دهد که ۹۲ درصد از مردم چیزی در مورد کار روابط عمومی نمی دانند. وقتی روابط عمومی را با اعضای بدن انسان مقایسه می کنیم، بسیاری می گویند که روابط عمومی چشم، گوش و زبان سازمان است.

مدیر روابط عمومی صنایع فولاد سنگان تصریح کرد: بسیاری از مدیران و مردم درک درستی از کارکردهای روابط عمومی نداریم. مدیران معمولاً می گویند مهم ترین مهارت در روابط عمومی نداشتن توانایی انجام کاری است. اما این دیدگاه در فولاد سنگان وجود ندارد. نگاه مدیرعامل، دستیاران و همکاران فولاد سنگان، روابط عمومی را به یکی از ارکان تصمیم گیری در فولاد سنگان تبدیل کرده است.

وی افزود: در مورد روابط عمومی ضرب المثل معروفی وجود دارد. می گویند روابط عمومی بار منفی دارد و رسانه ها گاهی به این موضوع می پردازند. روابط عمومی دیدگاه و عملکرد مثبت سازمان را به دنیای بیرون منتقل می کند و با جامعه و رسانه وارد مونولوگ می شود. به هر حال، مرگ یک مونولوگ روابط عمومی است. زیرا مونولوگ باعث می شود که ادارات روابط عمومی به سمت استبداد حرکت کنند. این ظلم هرگونه انتقاد از روابط عمومی را خنثی خواهد کرد.

یعقوبی در این زمینه ادامه داد: پدر روابط عمومی در تعریفی گفت که روابط عمومی ایجاد رضایتمندی بین جامعه شهروندان و سازمان ها است. این به یک معنا درست است. درست است که رضایت و نظرات شهروندان باید دستکاری شود. اما فولاد سنگان به همه این سؤالات پشت کرد و این تصمیم و این حوزه فکری را پذیرفت.

فقدان گفتمان؛ در مورد چالش های روابط عمومی

مدیر روابط عمومی فولاد سنگان ادامه داد: بزرگترین چالش روابط عمومی و جامعه ایرانی که از آن رنج می برد، عدم گفتگو و عدم تفاهم دو مشکل اساسی در روابط عمومی است. روابط عمومی معمولاً اینگونه فکر می کند; من آنچه را که می خواهم می گویم. دیگران می پذیرند یا نه. این باعث می شود روابط عمومی یک مشکل ساده را به یک بحران فوق العاده تبدیل کند. اینها بحران های بزرگی هستند که روابط عمومی را به چالش می کشند و این پاشنه آشیل روابط عمومی است.

یعقوبی افزود: از اوایل سال ۱۴۰۲ کارهایی را شروع کردیم و طرح تحول روابط عمومی را انجام دادیم. گذار از روابط عمومی سنتی به روابط عمومی مدرن و پست مدرن. نگاه سنتی روابط عمومی که کارش نصب پوستر و بنر، برگزاری همایش و … است، دیر شده است. روابط عمومی سنتی روابط عمومی مرده است. با پیشرفت هایی که در دنیای امروز در حال رخ دادن است، روابط عمومی دیگر جایگاهی ندارد.

وی گفت: این موضوع سنگ بنای ما برای توسعه برنامه ها شد. مهمترین آنها فرآیندها، راهبردها و نقشه راه کامل برای ارائه دستاوردها هستند. به نظر من روابط عمومی مرز بین محیط داخلی و محیط خارجی است. می دانیم که پوست انسان از محیط داخل بدن در برابر تأثیرات خارجی محافظت می کند. این روابط عمومی یا پوسته، مرز سیال محیط داخلی و خارجی خواهد بود.

مدیر روابط عمومی صنایع فولاد سنگان گفت: در حوزه روابط عمومی بررسی کردیم که چرا باید متفاوت باشیم و روایت خودمان را بنویسیم. در نتیجه این تحقیقات متوجه شدیم که حدود ۷۰ درصد از افرادی که در فضای مجازی کار می کنند هیچ ارتباطی با تولید محتوا در این صنعت ندارند. ۷۰% که عموماً به نسل Z تعلق دارند. همین امر باعث شد تا تولید محتوا را به سمتی سوق دهیم که مخاطبان این نسل را جذب کنیم. در حوزه تبلیغات و تولید محتوا سعی کردیم سلایق نسل جدید را در نظر بگیریم.

تعامل ما با رسانه ها مبتنی بر تعامل و ارتباط دو سویه است

یعقوبی تصریح کرد: در طرح اصلاح روابط عمومی فولاد سنگان به الگوهای جالبی رسیده ایم حتی اخیراً وقتی رفتار ایلان ماسک را مشاهده کردیم، دیدیم که اثربخشی تبلیغات رسانه ای برای ایلان ماسک در یکی دو هفته گذشته حدود ۷۰ میلیارد دلار بوده است. دلار این امر باعث شده است که به رسانه ها بر اساس تعامل و ارتباط دوسویه نگاه کنیم و رسانه را به عنوان بازوی اجرایی و تکیه گاه روابط عمومی به طور کامل در تعامل و بهره برداری موثر قرار دهیم. در مورد قدرت رسانه‌ها باید بگوییم که در طول جنگ آمریکا علیه عراق، تنها یک رسانه مشروعیت جهانی حمله به عراق را ایجاد کرد، آن هم فاکس نیوز. او جهان را متقاعد کرد که باید به عراق حمله شود.

وی افزود: یک تفاوت اساسی بین رسانه و روابط عمومی وجود دارد و آن این است که رسانه ها در ارائه گزارش ها و مقالات جای تعابیر متعدد را می گذارند. وقتی پیامی را منتشر می کنید، مخاطب می تواند آن را مطابق سلیقه خود تفسیر کند. این قدرت رسانه است، اما روابط عمومی باید یک تفسیر ثابت از آنچه در سازمان اتفاق می افتد ارائه دهد. تفسیر هر موضوعی می تواند متفاوت باشد و این هنر روابط عمومی است که تفسیری را ارائه دهد که شکی باقی نماند.

مدیر روابط عمومی فولاد سنگان تصریح کرد: یکی از ایده هایی که در روابط عمومی فولاد سنگان مطرح شد فرآیند هوشمندسازی بود. بهبود روابط عمومی بر اساس روانشناسی مخاطب، نظرسنجی، ارائه داده، آینده پژوهی، رفتارگرایی و … انجام می شود. دست ما باز است تا بتوانیم در مدیریت بحران در لحظات مختلف واکنش سریعی از خود نشان دهیم.

یعقوبی گفت: روابط عمومی بحران آفرین است. ما می توانیم موارد را از قبل مدیریت کنیم و میزان خطا را به کمترین مقدار ممکن کاهش دهیم. موضوع دیگری که به آن می پردازیم، نظرسنجی است. در نظرسنجی ها نظرات تک تک رسانه ها و مخاطبین آنها را در مورد عملکرد فولاد سنگان بررسی می کنیم و بر این اساس برنامه ها و راهکارهایی را تدوین می کنیم تا بتوانیم بهینه عمل کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا