بانک و بیمه

شرایط جدید معاملات طلا در مرکز مبادله| کشف قیمت شمش طلا مبتنی بر عرضه و تقاضاست

به گفته بازر ، با اعلام مقررات جدید بانک مرکزی ، تهیه ارز خارجی برای واردات طلا از ارز به دست آمده از طریق صادرات خود و در قالب میله های طلا منوط به عرضه ، تحویل و فروش آنها در این سکو است. مرکز مبادلات ارزی و طلای ایران

واردات طلا مشروط به شرایط بود
بخشنامه بانک مرکزی اظهار می دارد که در صورت تأیید عرضه ، تحویل و فروش ارز خارجی توسط مرکز ارز و طلای ایران ارائه نمی شود ، بانک ها و موسسات اعتباری موظفند تحت عنوان مجازات دولت شکایت علیه وارد کننده ارائه دهند عدم انجام تعهدات ارزی سازمان.

قبلاً در ۲۹ ام خرداد امسال اعلام شد تامین ارز برای واردات فلزات گرانبها (طلا، نقره و پلاتین) از مبدأ ارز واردکننده، منابع ارزی دیگران و ارز حاصل از خود و ارزهای خارجی. صادرات با رعایت مقررات واردات و صادرات فلزات گرانبها و آیین نامه اجرایی مربوطه امکان پذیر شد.

ابلاغیه جدیدترین بخشنامه بانک مرکزی هیجان برخی فعالان اقتصادی در فضای مجازی را نسبت به آینده واردات طلا و معاملات شمش به همراه داشته است. برهمین اساس خبرنگار تسنیم در گفت و گو با سخنگوی مرکز مبادلات ارزی به بررسی ابعاد این بخشنامه پرداخت.

اصغر بالسینی سخنگوی مرکز مبادلات طلا و ارز ایران با اشاره به انتشار اطلاعات نادرست مبنی بر سازوکار تسویه تعهد ارزی با طلا در مرکز مبادلات ایران و موجب نگرانی صادرکنندگان و همچنین فعالان بازار طلا گفت: این مرکز از ابتدای تاسیس به منظور شفافیت در بازار تلاش می کند و کمک به شکل گیری بازار بر اساس عرضه و تقاضا بوده و همین مشکل در مورد بازار طلا و مرکز مبادلات ایران وجود خواهد داشت. واردات طلا برای تسویه تعهد ارزی در آن مرکز و فروش به قیمت عرضه و تقاضا. به رونق ورود طلا به کشور از یک سو و رونق معاملات صنعت طلا از سوی دیگر توجه خواهد کرد.

به گفته سخنگوی مرکز تبادل ایران ، ایجاد یک سالن تجارت بزرگ طلا در مرکز تبادل ایران و تعیین قیمت طلا با استفاده از مکانیسم عرضه و تقاضا می تواند کمک بزرگی به سیاست پولی و پولی کشور کند.

با توجه به تصمیم بانک مرکزی برای لغو تعهدات ارزی با طلا ، بالسینی گفت: “مرکز نرخ ارز ایران با هماهنگی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و مطابق با ارتباط مورخ ۷ ژانویه است دی این بانک در ماه ۱۴۰۲ سازوکار، سامانه و بستر ایفای تعهدات ارزی صادرکنندگان از طریق واردات شمش طلا را بر اساس «الزام تحویل، تحویل و فروش شمش طلای وارداتی برای تحقق این امر» طراحی کرد. تعهدات ارزی صادرکنندگان در چارچوب مرکز مبادلات طلا و ارز ایران تسویه می شود. و صادرکنندگانی که می خواهند با واردات شمش طلا تعهدات صادراتی خود را تسویه کنند، می توانند از طریق بستر مرکز مبادلات ایران اقدام کنند.

وی افزود: این موضوع در واقع گامی در جهت معرفی و تعمیق کف معاملات نقدی فیزیکی مرکز بورس ایران است. بخشی از شفافیت و بخشی از عمق بازار شمش طلا در بستری منسجم به دنبال حفظ اصول و ساختار بازار طلای کشور و ایجاد رفاقت همه ذینفعان و فعالان بازار است. این موضوع ممکن است امکان نظارت و سیاست گذاری بهتر بانک مرکزی را در این بازار افزایش دهد. در این راستا طبیعی است که فعالان صنف طلا بازیگران کلیدی این بازار محسوب می شوند و می توانند از مزایای این بازار بهره مند شوند. ایجاد این بازار با وضع قوانین روشن و قابل اتکا باعث کاهش قاچاق و عدم عرضه طلا در بازار می شود. از سوی دیگر این موضوع می تواند به تسهیل و تسریع در پرداخت تعهدات ارزی صادرکنندگان، امکان ورود ذخایر قابل توجه طلا به کشور و تقویت ذخایر طلای بانک مرکزی کمک کند.

سخنگوی مرکز مبادلات ایران در ادامه با اشاره به مشکلات ماه های اخیر در تسویه بدهی های ارزی با طلا، گفت: علیرغم واردات حجم قابل توجهی طلا به کشور در ماه های اخیر، این امر به دلیل نواقص چرخه توزیع طلا بوده است. بستر امن برای عرضه طلا و همچنین هزینه های غیرعادی مبادله، کمبود طلا در صنعت طلا و جواهر احساس می شود. رسیدگی به این موارد با ایجاد بازار تهاتر شمش طلا در مرکز مبادلات ایران می تواند منجر به کاهش و رفع قاچاق شود. از سوی دیگر، صادرکنندگان با انگیزه بیشتری نسبت به انجام تعهدات ارزی خود اقدام می‌کنند و با رویه‌های بعضاً دشوار بازگرداندن ارز حاصل از صادرات، خیالشان راحت می‌شود.

مرکز مبادلات ایران به عنوان دستگاه اجرایی بانک مرکزی با اجرای سیاست تسویه تعهدات ارزی با طلا از یک سو به دنبال تضمین چرخه واردات طلای استاندارد و واقعی به کشور است. به صورت شفاف و مطلوب انجام می شود و از سوی دیگر می توانند فعالان صنعت طلا و جواهرسازان از طریق این مرکز به منابع طلای وارداتی دسترسی کافی برای تولید مصنوعات طلا و رونق بخشیدن به فعالیت های خود داشته باشند. همچنین قیمت گذاری طلای وارداتی بر اساس مکانیزم های عرضه و تقاضا خواهد بود و نگرانی از قیمت گذاری با دلار حواله ای و تمام آنچه در مورد قیمت های غیررقابتی در این زمینه گفته می شود وجود ندارد.

با اعلام قوانین اجرایی برای این فرآیند ، همه ذینفعان در این زمینه ، از جمله صادرکنندگان و فعالان صنعت جواهرات ، به زودی از مزایای دستورالعمل جدید بهره مند می شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا