اخبار اقتصاد ایران

۴۴ برابر شدن قیمت خوراکی‌ها در ۱۳ سال | رتبه اول سبزیجات در افزایش قیمت ها

بر اساس گزارش شاخص قیمت مصرف کننده آبان ماهانه، سطح قیمت گروه «خوراکی ها و آشامیدنی ها» از ابتدای دهه ۹۰ تاکنون بیش از ۴۴ برابر شده است.

افق میهن به نقل از اکو ایران، شاخص کل قیمت مصرف کننده خانوارهای کشور آبان ماه به حدود ۲۸۰ رسیده است. در حالی که این شاخص در اوایل دهه ۹۰ تقریباً ۱۱ بود. به عبارت دیگر سطح عمومی قیمت ها در ۱۳ سال بیش از ۲۵ برابر شده است. نرخ افزایش شاخص بهای گروه «خوراکی ها و آشامیدنی ها» به طور قابل توجهی بیشتر از افزایش قیمت شاخص کل بود به طوری که سطح قیمت این گروه بیش از ۴۴ برابر شد. بیشترین افزایش شاخص قیمت مصرف کننده طی این ۱۳ سال مربوط به گروه «سبزیجات» و کمترین آن مربوط به گروه «نان و حبوبات» بوده است.

شاخص قیمت مصرف کننده یا CPI یکی از شاخص های مهم اقتصادی است که سطح عمومی قیمت ها را در طول زمان نشان می دهد. این شاخص بر اساس سبد کالاها و خدمات مصرفی یک خانوار تعیین می شود. یکی از دلایل اهمیت شاخص قیمت مصرف کننده این است که قدرت خرید مردم را در طول زمان نشان می دهد. همچنین تورم از تغییرات آن به دست می آید. به عبارت دیگر اگر تعداد این شاخص افزایش یابد نشان دهنده تورم و اگر کاهش یابد نشان دهنده کاهش قیمت است.

تغییر قیمت مواد غذایی در ۱۳ سال

دهه ۹۰ به عنوان دوره آشفتگی اقتصادی شناخته می شود. زیرا شوک های زیادی به اقتصاد ایران وارد شده است. بیشتر این شوک ها سفره های مردم را هدف گرفته و باعث کوچکتر شدن آن ها شده است. در ابتدای دهه ۹۰، شاخص قیمت مصرف کننده برابر با ۱۰.۹ بود آبان ماه امسال به ۲۷۹.۵ رسیده است. به عبارت دیگر سطح عمومی قیمت ها با رشد ۲۴۶۴ درصدی ۲۵.۶ برابر شده است. شاخص قیمت مصرف کننده برای گروه مواد غذایی و آشامیدنی نیز بیش از ۴۴ برابر افزایش یافته است.

در بین گروه های غذایی، «سبزیجات» بیشترین افزایش قیمت را دارند. سطح قیمت این گروه در ۱۳ سال گذشته بیش از ۷۷ برابر شده است. با تخلفات فاحش گروه «روغن ها و چربی ها» در رتبه دوم قرار دارد. سطح عمومی قیمت این گروه از ابتدای دهه ۹۰ تاکنون ۵۲.۴ برابر شده است.
گروه “گوشت قرمز و سفید و فرآورده های آنها” در فاصله کمی قرار دارد. شاخص قیمت این گروه در فروردین در سال ۱۹۹۰ برابر با ۷.۹ بود که در آبان این ماه به ۴۰۱ رسیده است به عبارتی سطح قیمت در این گروه تقریبا ۵۱ برابر شده است. البته شایان ذکر است که گروه «گوشت قرمز و سفید و فرآورده های آن» تنها گروهی هستند که شاخص قیمت مصرف کننده بیش از ۴۰۰ را تجربه می کنند.

گروه «نان و غلات» کمترین افزایش را در شاخص بهای مصرف کننده داشته است که در ۱۳ سال گذشته تقریبا ۳۰ برابر شده است. دلیل اصلی آن دستکاری دولت در قیمت گذاری این گروه است. چرا که با دستور قیمت گذاری و دادن یارانه، جهش قیمت این گروه تا حدودی کنترل شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا