بانک و بیمه

نامه سازمان بازرسی به مدیران ۳۷ شرکت بیمه درباره اجرای قانون بیمه اجباری

به گزارش افق میهن سازمان بازرسی کل کشور، جعفر حسینی در نامه ای به مدیران ۳۷ شرکت بیمه اعلام کرد: بر اساس ماده (۱۱) قانون بیمه اجباری خسارت وارده به اشخاص ثالث در اثر حوادث ناشی از وسایل نقلیه از جمله. شرط در بیمه نامه مبنی بر اینکه اعطای مزایای کمتر از آنچه در قانون بیمه اجباری پیش بینی شده به بیمه گذار یا زیان دیده یا قید شرط تعلیق تعهدات بیمه گر به هر نحو در قرارداد باطل است. بطلان شرط موجب بطلان بیمه نامه نمی شود. ضمناً اخذ رضایت نامه از بیمه گر و صندوق مبنی بر پرداخت خسارت کمتر از مزایای مندرج در این قانون ممنوع بوده و این رضایت نامه فاقد اعتبار است.

وی با اشاره به ماده (۲۳) آیین نامه شماره (۷۱) افزود: کسب رضایت شرکت های بیمه برای پرداخت غرامت منحصراً بر اساس متن نمونه رضایت نامه تنظیم و ابلاغی بیمه مرکزی انجام می شود. ”

در بخشی دیگر از این مکاتبات آمده است: بررسی ها نشان می دهد که عمده نارضایتی بیمه شدگان یا بیمه شدگان ناشی از کم توجهی مسئولان این شرکت به موارد ذکر شده است.

در این مکاتبات به عنوان مثال بر امتناع از اخذ رضایت فوق تاکید شده است.

در بخش دیگری از این نامه خاطرنشان می‌شود که برای جلوگیری از وقوع جرایم، اجرای صحیح قوانین و مقررات لازم‌الاجرا به منظور جلوگیری از سوء استفاده و تضییع حقوق طرفین، ضروری است. ضمن اینکه بر عملکرد کلیه واحدهای تحت دستور رعایت مفاد فوق نظارت دقیق و مستمر خواهد بود، مقتضی است به اطلاع کلیه واحدهای ذیربط در سراسر کشور و نتایج اقدامات به همراه مستندات این مرجع ابلاغ شود.

همچنین تاکید شد مسئولیت عدم اجرا و هرگونه قصور مرتبط با شرح تعهدات قانونی شناسایی شده بر عهده مراجع ذیربط است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا