تکمیل ۹ کریدور ریلی راهبردی در ایران از جمله «کریدور شمال-جنوب» با تامین ۱۰ میلیارد یورو اعتبار
قائم مقام شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور از برنامه ریزی برای ساخت ۹ کریدور ترانزیتی ریلی به طول ۱۷ هزار کیلومتر خبر داد و تاکید کرد: این پروژه ها در صورت تامین ۱۰ میلیارد یورو سرمایه و تامین لازم بین ۳ تا ۷ سال آینده به اتمام می رسد. بودجه تخصیص داده شده است. .
افق میهن، عباس خطیبی معاون ساخت و توسعه راه آهن، بنادر و فرودگاه های شرکت عمران در نشست مشترک این شرکت با اعضای شرکت عمران به تشریح پروژه های در دست ساخت ریلی این شرکت پرداخت. کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی گفت: شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل، اجرای ۳۴ پروژه ریلی به طول حدود ۱۰ هزار کیلومتر را بر عهده دارد که از این تعداد، ۳۰۰۰ کیلومتر در دست ساخت و ۶۰۰۰ کیلومتر در دست مطالعه است.
وی با اشاره به اهمیت طرح های عمرانی کشور گفت: در قالب توسعه کریدور ترانزیتی موظف به اجرای حدود ۳۲۰۰ کیلومتر پروژه جدید هستیم. این پروژه ها شامل ۹ کریدور ترانزیتی ریلی به طول ۱۷ هزار کیلومتر است که در صورت تکمیل ظرفیت حمل بار کشور به ۶۰ میلیون تن می رسد.
خطیبی در ادامه درباره کریدورهای استراتژیک توضیح داد: کریدور شمال – جنوب: این مسیر شامل چهار کریدور اصلی است که از آستارا به بندرعباس، آستارا به بندر امام، آستارا به بوشهر و آستارا به چابهار امتداد دارد. کریدور شرق به غرب: سه کریدور در این مسیر شامل سرخس به مرز خسروی، سرخس به مرز رازی و سرخس به چشمه ثریا است. کریدور سرخس- چابهار: این مسیر ۲۰۴۰ کیلومتری کشورهای CIS را به آب های آزاد متصل می کند.
وی همچنین به پروژه های در دست اجرا اشاره کرد و گفت: راه آهن چابهار با پیشرفت ۷۵ درصدی در حال تکمیل است و اتصال رشت به آستارا یکی از پروژه های کلیدی برای تکمیل کریدور شمال به جنوب است.
خطیبی تاکید کرد: در سال های برنامه پنجم و ششم توسعه (۱۳۹۰ تا ۱۴۰۲) به طور متوسط سالانه ۱۹۸ کیلومتر ریل گذاری انجام شده است. با توجه به بومی سازی و تولید ریل سراسری در صورت تامین منابع مالی می توان سالانه حداقل ۵۰۰ کیلومتر راه آهن احداث کرد.
وی در پایان افزود: موقعیت ژئوپلیتیکی ایران به کریدورهای شمال به جنوب اهمیت ویژه ای داده است، اما برای تحقق این پروژه های عظیم و تکلیف قانونی، تامین ۱۰ میلیارد یورو و تخصیص بودجه مورد نیاز ضروری است.