بانک و بیمه

آیا رانندگان تاکسی‌های اینترنتی بیمه می‌شوند؟

به گزارش افق میهن، معمولاً در هر طرح بیمه ای که اجرا می شود، گروهی به عنوان شخص حقیقی از این طرح بهره مند می شوند، اما گروهی دیگر با وجود داشتن شغل متفاوت اما به دلیل پایین بودن حق بیمه، به نوعی بیمه خود را مشمول این طرح می کنند. آنها این کار را انجام می دهند؛ بنابراین با توجه به ارائه طرح بیمه رانندگان تاکسی اینترنتی، ممکن است عده ای از این فرصت سوء استفاده کرده و در این طرح ثبت نام کنند.

مهم ترین نکته در این زمینه این است که این دسته از صاحبان تاکسی های اینترنتی باید از طریق کارگاهی مشخص و معین در دایره بیمه شدگان جدید سازمانی مانند تامین اجتماعی قرار گیرند چرا که اکنون رانندگان در فضای مجازی دیگر مشمول مسئولیت نیستند. قانون کار و در زمان مورد نظر برای کارفرمای خود یعنی اسنپ و تپسی فعال هستند لذا امکان بهره مندی از این وضعیت وجود دارد.

تصویب هفتمین طرح توسعه بیمه تاکسی اینترنتی
یکی از مجوزهای لایحه هفتم قانون برنامه توسعه بند «ج» ماده ۲۹ و برای ارائه دهندگان خدمات حمل و نقل کالا و مسافر که از طریق بسترهای مجازی فعالیت می کنند و فاقد بیمه بازنشستگی هستند، تصویب شده است، بنابراین بر این اساس با مجوز ممکن است این گروه را در تامین اجتماعی نیز بیمه کند.

آیین نامه اجرایی این بند حداکثر تا سه ماه پس از لازم الاجرا شدن این قانون به پیشنهاد وزارت تعاون، کار و امور اجتماعی تهیه و به تصویب هیأت وزیران می رسد. در این زمینه اما نکته اینجاست که باید بستر قانونی جدیدی برای بیمه شرکت های اینترنتی از جمله رانندگان اینترنتی ایجاد شود تا این گروه ها از مزایای تامین اجتماعی بهره مند شوند.

حضور درایورهای اینترنتی در کارگاه قانونی تعریف شود. در تاکسی های اینترنتی اسنپ و تپسی، کارمند موظف نیست برای کارفرمای خود کار کند و هر زمانی که بخواهد کار می کند، بنابراین مشمول قانون کار نمی شود.

چند راننده بیمه شده اند؟
بر اساس مصوبه شورای اسلامی در بررسی برنامه هفتم توسعه و آمارهای موجود، ۳۰۰ هزار راننده مشمول قانون بیمه رانندگان تاکسی اینترنتی هستند.

در این زمینه امیدواریم رانندگان تاکسی های اینترنتی مانند اسنپ و تپسی که در بسترهای مجازی فعالیت می کنند و قبلاً پوشش بیمه ای نداشته اند، بتوانند از خدمات سازمان تامین اجتماعی و بیمه پایه این بیمه بهره مند شوند. کسانی که در این زمینه فعالیت می کنند می توانند از مزایای بیمه، سلامت و بازنشستگی این موسسه بیمه بهره مند شوند.

ایجاد بستر قانونی جدید برای بیمه تاکسی اینترنتی
موضوع بیمه رانندگان تاکسی اینترنتی با توجه به جامعه آماری ۳۰۰ هزار نفری که شورای اسلامی در برنامه هفتم توسعه به آن پرداخته است بسیار حائز اهمیت است اما باید راهی برای جلوگیری از سوء استفاده برخی سودجویان از این وضعیت ایجاد شود. کسانی که بیمه نیستند از مزایای اولیه تامین اجتماعی بهره مند می شوند.

علیرضا حیدری کارشناس حوزه تامین اجتماعی در گفت و گو با خبرنگار گروه جامعه ایرنا با اشاره به اینکه باید تعریف قانونی برای بحث حضور این افراد در محیط کار در یک تکلیف جدید در قانون تامین اجتماعی وجود داشته باشد، گفت: گروهی از افراد نیز باید بیمه شوند. وی گفت: این ماجرا بحث حقوقی بسیار عمیقی دارد، اگرچه می توان از سیستم بازرسی و کارگاهی برای شناسایی کارگاه و کارگر استفاده کرد اما در این صورت این امکان وجود ندارد زیرا کارگری دیده نمی شود.

این کارشناس بهزیستی در خصوص برنامه هفتم توسعه و بحث بیمه رانندگان اینترنتی گفت: کارگران در خیابان هستند، نکته اینجاست که فقط و فقط از طریق تراکنش های فی مابین از طریق سیستم بانکی قابل رصد هستند تا مشخص شود که آیا آنها در نظر گرفته می شوند.» کارگر یا نه. خیر

وی ادامه داد: شاید قوانین رابطه استخدامی و کارفرمایی در اینجا صدق نمی کند، زیرا مثلاً در تاکسی های اینترنتی اسنپ و تپسی کارمند موظف نیست برای کارفرمای خود کار کند و هر زمان که بخواهد کار می کند. دوست دارم و همینطور است.» مشمول قانون کار نیست و نمی توان گفت که راننده تاکسی های اینترنتی کارمند است و پلت فرم کارفرما محسوب می شود. اکثر قراردادهای آنها مشابه پیمانکارانی است که در ازای کار انجام شده با یکدیگر سهام مبادله می کنند، یعنی درصدی دریافت می کنند.

بحث حضور این افراد در کارگاه باید به صورت قانونی تنظیم شود
حیدری در پاسخ به این سوال که شفافیت قانونی در این خصوص وجود ندارد، توضیح داد: با توجه به اینکه تامین اجتماعی در بحث تریبون ها متقاضی است و از قانون تبعیت می کند، بحث حضور این افراد در این زمینه مطرح شد. گروهی از افراد نیز باید با قانون تنظیم شوند و به عنوان بخشی از وظیفه جدید در قانون تامین اجتماعی، زیر چتر حمایتی بیمه قرار گیرند و داوطلبانه بیمه نشوند، زیرا هر فردی که کار می کند موظف به پرداخت حق بیمه است. در این زمینه بحث های حقوقی وجود دارد که باید مورد توجه قرار گیرد.

این کارشناس بهزیستی و تامین اجتماعی گفت: اگر بتوان فردی را کارفرما نامید که بر اساس قانون کار برای آنها کار می کند و این رابطه بین آنها برقرار می شود. راننده تاپسی می تواند یک ماه کار را متوقف کند و بعد از آن مدت دوباره شروع به کار کند و این مشکلی ندارد و کارفرما که در واقع یک پلت فرم است، کارمند را اخراج نمی کند و تنظیم نمی کند. او نمی تواند از کارفرما شکایت کند، بنابراین چنین داستانی در این موضوع نمی گنجد.

وی در نهایت مدافع ایجاد بستر قانونی جدید برای بیمه مشاغل اینترنتی از جمله رانندگان اینترنتی است که در برنامه هفتم پیش بینی شده است تا این دسته از کارگران نیز تحت پوشش بیمه های اجتماعی قرار گیرند.

چند درصد از افراد بیمه شده سازمان تامین اجتماعی هستند؟
تخمین زده می شود حدود ۷ تا ۱۰ میلیون نفر از جمعیت شاغل اعم از گروه ها و اصناف به دلایل مختلف از جمله فرار از بیمه، عدم شناسایی و هدفمندی صندوق های بیمه از مزایای بیمه ای برخوردار نیستند.

برآوردهای جمعیتی حاکی از آن است که از جمعیت حدود ۲۵ میلیون نفری، ۱۰ میلیون نفر شامل افراد شاغل و غیر شاغل بین ۱۸ تا ۵۰ سال فاقد بیمه هستند و امکان جذب آنها به صندوق های بیمه وجود دارد.

بیمه‌های اجتماعی مانند سازمان بیمه‌های اجتماعی برخی از شرکت‌های مجازی، کارگران اصناف، پزشکان، دامپزشکان، امدادگران، وکلا، فعالان بسترهای مجازی و تاکسی‌های اینترنتی و سایر کارگران بخش بیمه برای افراد آزاد و آزاد را تحت پوشش قرار می‌دهد. اقداماتی که اخیرا موضوع بیمه رانندگان تاکسی اینترنتی را مطرح کرده که هم اکنون با مصوبه شورای اسلامی برای این دسته از افراد بدون بیمه در حال اجراست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا