اخبار اقتصاد ایران

روس‌ها معطل تملک اراضی راه‌آهن رشت- آستارا نیستند | پیشرفت ۷۵ درصدی قرارداد ایران و روسیه

معاون ساخت و توسعه راه آهن شرکت عمران گفت: در حال مذاکره هستیم که همزمان با تملک زمین، روس ها به طور رسمی وارد پروژه شوند و البته تاکید می کنم که ساخت راه آهن رشت – آستارا آغاز شده و تاکنون انجام شده است. در این مدت متوقف نمی شود، اما باید سرعت آن افزایش یابد.” برای پیدا کردن

افق میهن معاون ساخت و توسعه راه آهن شرکت ساخت در گفتگو با ایلنا، موافقت نامه احداث خط ریلی رشت – آستارا به طول ۱۶۴ کیلومتر در اردیبهشت در سال ۱۴۰۲ با روس ها منعقد شد و به گفته وزیر سابق راه و شهرسازی قرار بود قرارداد تجاری و نهایی این پروژه در اوایل سال ۲۰۲۴ با روس ها منعقد شود که البته پس از یک سال قرارداد نهایی شد. با روس ها هنوز امضا نشده و روسیه به طور رسمی وارد این پروژه نشده است. چندی پیش وزیر اقتصاد در یک برنامه تلویزیونی از آمادگی پوتین برای فعال سازی خط اعتباری ۵ میلیارد دلاری برای ۳ پروژه عمرانی از جمله راه آهن رشت – آستارا خبر داد و به گفته همتی، پوتین از تاخیر در اجرای این پروژه گلایه کرد. از ایران

اما آنچه دلیل تاخیر در ساخت اعلام شد بحث تملک زمین خط ریلی رشت – آستارا است و اعلام شد که ورود رسمی روس ها تملک زمین این پروژه را به تاخیر انداخته است!

در این باره عباس خطیبی معاون ساخت و توسعه راه آهن شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایلنا گفت: پیش از این اعلام کردیم که برای تملک زمین که مهمترین قسمت مربوط به آن است. برای ساخت راه آهن رشت – آستارا با توجه به حدود ۶ اعتبار برای هزینه های روزانه نیاز داریم.

وی ادامه داد: برای راه آهن رشت – آستارا به طول ۱۶۲ کیلومتر حدود ۳۰ کیلومتر زمین تملک و به صاحبان زمین پرداخت شده است. به طور جدی با این موضوع برخورد می کنیم و در سفر اخیر مدیرعامل شرکت ساختمانی به این منطقه، دستورات لازم داده شد و مذاکراتی را در این مهم با استاندارد انجام دادیم.

معاون ساخت و توسعه راه آهن شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور افزود: در بحث تملک اراضی کارگروه ویژه ای در استان تشکیل شده تا به تسریع کار کمک کند زیرا فرآیندهای کاری مربوط به تملک اراضی است. گاهی وقت می گیرد باید توجه داشت که در بحث تملک زمین با مردم سروکار داریم، بنابراین هم باید قوانین و مقررات رعایت شود و هم ملاحظات اجتماعی در نظر گرفته شود. بنابراین بحث تملک زمین یک اقدام فنی و ویژه است که نیاز به همراهی همه دستگاه ها دارد که البته هماهنگی خوبی با هم داشته اند و کار با سرعت بالایی در حال انجام است.

خطیبی در پاسخ به این سوال که آیا این پروژه راهبردی معلق موضوع تملک اراضی است و دولت نمی تواند ۶ تلاش برای اجرای آن انجام دهد، تاکید کرد: باید توجه داشت که پروژه باید در همان زمین های تملک شده ساخته شود و اگر این اراضی باشد. به دست نیامده امکان ساخت پروژه وجود ندارد.

وی گفت: علاوه بر این دو موضوع در این پروژه وجود دارد که باید به صورت جداگانه بررسی شود. موضوع تملک زمین بسیار مهم است، اما موضوع زمین مانعی برای ادامه مذاکرات نیست و ۷۵ درصد از کارهای مربوط به تکمیل مطالعات و هماهنگی با روسیه در خصوص قرارداد نهایی محقق شده است. مدارک مورد نیاز برای انعقاد قرارداد ارائه شده است.

این مسئول اضافه کرد: کل موضوع قرارداد فقط روی قیمت تمام شده متمرکز نیست و در سایر موضوعات نیز پیشرفت خوبی داشته ایم و مسائل مربوط به قرارداد نیز ادامه دارد.

خطیبی ادامه داد: برای تامین مالی ۶ پروژه اعتباراتی وجود دارد که برنامه ریزی برای آن انجام شده و در دستور کار قرار دارد، اما به هر حال در این پروژه نیز مانند بسیاری از طرح ها و پروژه ها مشکلات تامین مالی وجود دارد که نمی توان منکر آن شد. . در ۷ ماه گذشته توانستیم زمین ۳۰ کیلومتری راه را تملک کنیم و فاینانس انجام شد.

وی درباره مدت زمان پیش بینی شده برای تملک زمین راه آهن رشت – آستارا گفت: برای تملک زمین برنامه ریزی یکساله انجام شده و تملک زمین حداکثر در یک سال آینده انجام می شود. سال.”

معاون ساخت و توسعه راه آهن شرکت ساخت و توسعه زیرساخت های حمل و نقل کشور گفت: در حال مذاکره هستیم تا روس ها به طور رسمی در کنار تملک زمین وارد پروژه شوند و البته تاکید می کنم که ساخت و ساز راه آهن رشت – آستارا آغاز شده و در این مدت متوقف نشده است. سرعت آن باید افزایش یابد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا