اخبار اقتصاد ایران

راه‌آهن رشت- آستارا؛ پیش‌بینی تملک اراضی طی یک سال و ساخت در ۴۸ ماه

مدیر راه آهن جمهوری اسلامی ایران اظهار داشت:

مدیر جمهوری اسلامی ایران گفت: با حمایت و پشتیبانی روسای جمهور ایران و روسیه برای تکمیل راهرو شمال و جنوب ، تصمیم گرفته شد چهار سال پس از دستیابی به زمین ، یک راه آهن رشتاستارا بنا شود.

معاون وزیر جاده ها و توسعه شهری به ایرنا گفت: “با توجه به وقایع در روسیه و جنگ با اوکراین ، به طور طبیعی بهترین مسیر برای انتقال محموله ، به ویژه از جنوب شرقی آسیا و برعکس ، این همسایه شمالی ایران است.

وی تأکید کرد که برای جابجایی حجم بیشتر بار باید ظرفیت راهرو افزایش یابد ، و افزود که بهترین مسیر در غرب دریای خزر ، اتصال از طریق آستارا و تنها مکانی است که جمهوری اسلامی ایران و راه آهن آن جمهوری آذربایجان اکنون است. فاصله ، منطقه رشتاستارا.

معاون وزیر راه و توسعه شهری گفت: امروز اهمیت این پروژه برای دولت های ایران ، روسیه و آذربایجان بسیار مهم است و همه در مورد اهمیت اجرای آن موافق هستند.

وی با اشاره به بازدید اخیر جمهوری اسلامی ایران به روسیه ، گفت: در این دیدار ، روسای جمهور ایران و روسیه از حمایت و پشتیبانی خود از این پروژه با یک برنامه خاص جدول زمانی خبر دادند ، به طوری که در یک دوره یک تصمیم گرفته شد زمان یک سال مالکیت زمین توسط دولت ایران باید با کمک وام دولت روسیه به مدت چهار سال انجام و ساخته شود.

زکرری با اشاره به دوره یک ساله مالکیت زمین ، گفت: بیشتر این مسیر از اراضی و خانه های مردم عبور نمی کند و امیدواریم که این امر با برنامه و سازمان بودجه و بودجه حاصل شود.

پیش بینی ۱.۵ تا ۱.۵ میلیارد دلار

وی خاطرنشان کرد: “اکنون این پروژه در مرحله اول مطالعه خود قرار دارد و برای تعیین میزان نهایی وام باید مرحله دوم تکمیل شود ، اما ما رقمی بین ۱.۵ تا ۲.۵ میلیارد دلار داریم.”

مدیرعامل راه آهن با اشاره به ظرفیت فعلی سه میلیون تن بار ، ادامه داد: هدف قرار دادن این خط ریلی سالانه ۵ میلیون تن خواهد بود.

وی گفت که جمهوری آذربایجان اکنون ترمینال مرزی راه آهن آستارا را فعال کرده است که سال گذشته به یک میلیون تن رسیده است. با این حال ، تصور می شود که در افق سه تا سه سال به سه میلیون تن برسد.

زکرری افزود: در حال حاضر پیوندهای ریلی روسیه به آذربایجان و آستارا و ترمینال ریلی ما وجود دارد ، محدودیت های سرعت در جمهوری آذربایجان وجود دارد که در سالهای اخیر بهبود یافته است.

پیش از پایان ماه مارس (اوایل فروردین ۱) آنها موافقت کردند.

وی گفت: برای تسریع در روند این پروژه ، در هفته های اخیر ، وزیر جاده ها و توسعه شهری ایران و وزیر حمل و نقل روسیه هفتگی جلسات برگزار می شود.

جلالی ادامه داد: طبق موارد زیر و مذاکرات ، کار در این بخش به خوبی در حال انجام است و برنامه ریزی شده است که توافق نامه اجرایی راه آهن تا پایان ماه مارس امضا شود و ساخت و ساز روسیه آغاز می شود.

وزیر اقتصادی عبدال ناصر همتاتی اخیراً اعلام کرده است که منابع مورد نیاز برای ساخت خط ریلی از خط اعتباری روسیه تأمین می شود.

مسیر غربی کریدور شمال و جنوب ، که شامل روسیه ، جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان است ، از نظر راه آهن ارتباط مفقود بین رشت و آستارا دارد. ایران و روسیه اردیبههه یادداشت تفاهم برای ساخت این خط ریلی امضا شد. با اجرای توافق برای ساخت این راه آهن ، آسیای جنوبی در واقع از طریق کوتاهترین مسیر ریلی بین سن پترزبورگ و خلیج فارس به اروپای شمالی متصل می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا