«آبجی» فیلمی به دور از احساسات افراطی
«آبجی» اولین اثر مرجان اشرفی زاده، فیلمی زنانه است که داستان زندگی یک خانواده معمولی را روایت می کند که به دلیل اتفاقات نابهنگام دستخوش تغییراتی می شود.
به گزارش نماوا، گلاب آدینا در نقش مادر طلا، معصومه قاسمی پور در نقش آبجی دو شخصیت اصلی فیلم هستند و بعدها دیگر اعضای خانواده از جمله حمیدرضا آذرنگ در نقش پسر خانواده پانته آ پناهی در نقش دختر خانواده و شیرین یزدانبخش در نقش یک آشنا. . آنها اضافه شده اند تا آبجی بیشتر به یک داستان خانوادگی و یک فیلم خانوادگی تبدیل شود.
فیلم با گردهمایی خانوادگی ماما طلا و همسایه ها شروع می شود و با گروهی در فضایی متفاوت به پایان می رسد تا شاهد تحول شخصیت ها در مسیری دایره ای باشیم که در آن ماجراهای زندگی و درام های شخصی و خانوادگی آن ها روایت می شود. برای نزدیک به ۹۰ دقیقه
به همین دلیل شخصیت پردازی در «آبجی» اهمیت زیادی دارد و شخصیت ها با هویت و شخصیت خود می آیند و می روند و در درام تاثیرگذار ظاهر می شوند: از نقش های فرعی آذرنگ و پناهی به عنوان فرزندان خانواده تا همسایگان ارمنی مامان. طلا. . و آتی علاوه بر نشان دادن اقلیت های مذهبی، در تعاملات داستانی نیز می توان روی آنها حساب کرد.
حتی نام های فیلم هم با فکری از پیش تعیین شده افق میهن شده اند: مامان طلا با بازی درخشان گلاب آدینا که به گرانقدر این فرد اشاره می کند، به آتی با بازی تحسین برانگیز معصومه قاسمی پور که معلول است. و به معنای هدیه است و هدیه ای از آن برای خداست.
حضور مرجان اشرفی زاده به عنوان کارگردان زن، فضای فیلم را زنانه کرده است، اما به هیچ وجه دچار احساسات گرایی افراطی یا احساسات گرایی رایج نیستیم. می آید. اشرفی زاده با پرداختن به جزئیاتی که طراحی کرده، از طراحی صحنه و لباس گرفته تا میزانسن و دیالوگ، فضای واقعی و تاثیرگذاری را برای فیلمش ایجاد کرده است.
قاب های فیلم از نظر زیبایی شناسی، فرم و محتوا سنگین و دیدنی است و مشخص است که برخلاف برخی فیلم های کژوال این سال های سینمای ایران، جزئیات و ظرافت های متن و اجرای فیلم به خوبی مشخص شده است. فکر، تمرکز و وسواس در اجرا نشان داده می شود.
رویکرد اجتماعی، جامعه شناختی و روانشناختی مرجان اشرفی زاده در فیلم «آبجی» نیز قابل تامل است. در این فیلم به موضوعاتی مانند مهاجرت، بیکاری و ازدواج و حتی پیشرفت در آسیب شناسی و تحلیل برخی از این پدیده ها اشاره شده است. از سوی دیگر تصویری که فیلمساز از جامعه امروز ایران ارائه می دهد، تصویر مهم و باورپذیری است که حتی برای ثبت در تاریخ نیز قابل استناد است. یک شخصیت مهربان و فداکار در کنار یک شیاد و یک دروغگو، یک زن زیرک در برابر یک زن سبک دل به تصویر کشیده شده است و روابط مدرن بین عروس، مادرشوهر و خواهرشوهر نیز در یک تصویر به نمایش گذاشته شده است. راه ظریف و جالب به طوری که «آبجی» علاوه بر ویرایش شخصیت ها و نمایشنامه نویسی در نشانه شناسی معاصر نیز موفق و صاحب نظر است.
با وجود نکاتی که برای فیلم آبجی عنوان شده که آن را تا حد یک فیلم دیدنی بالا می برد، اما این فیلم ایراداتی نیز دارد. مثلاً همانطور که از نامش پیداست، فیلم قرار است داستان آبجی را روایت کند، اما در عمل با وجود اینکه نقش آبجی یا عطی در فیلم بسیار تاثیرگذار و مهم است، داستان سختی ها را روایت می کند. ، نگرانی ها و تلاش های مامان طلا که مدام به آتی و سرنوشت او پس از مرگش فکر می کند.