ترندهای روز

اولین هواپیمای عمودپرواز برقی دنیا با سوخت هیدروژن مایع با برد ۱٬۸۵۰ کیلومتر در راه است

پایگاه خبری تحلیلی افق میهن (irtahlil.com):

«سیریوس جت» محصول استارت آپ سوئیسی «Sirius Aviation AG» با موتور هیدروژن مایع خالص به سرعت ۵۲۰ کیلومتر در ساعت می رسد و بردی معادل ۱۸۵۰ کیلومتر خواهد داشت. Sirius Jet یک هواپیمای برخاست عمودی الکتریکی (eVTOL) است. این هواپیما به صورت عمودی از عرشه پرواز با یک سیستم هدایت رانش متشکل از ۲۰ فن نسبتا کوچک الکتریکی بلند می شود.

از سال ۲۰۲۱، مهندسان سیریوس درگیر یک برنامه تحقیق و توسعه فشرده برای این جت هستند. این شرکت در حال حاضر مشاوره با اداره هوانوردی فدرال ایالات متحده (FAA) را برای دریافت تاییدیه ها آغاز کرده است. اگر همه چیز طبق برنامه پیش برود، اولین پروازهای Sirius Jet در سال ۲۰۲۵ انجام خواهد شد. عملیات تجاری کامل این هواپیما برای سال ۲۰۲۸ برنامه ریزی شده است.

Sirius Jet چیزی شبیه یک نسخه کوچکتر از Lilium Jet آلمان خواهد بود. اما در مقابل، از هیدروژن برای ذخیره انرژی در چگالی بالاتر و برد طولانی تری استفاده می کند. همچنین سیستم فرمان سیریوس جت قدرت مانور بالاتری نسبت به موتورهای لیلیوم دارد که فقط در یک جهت می چرخند.

نسخه هزاره سیریوس جت دارای پنج سرنشین و برد ۱۰۵۰ کیلومتر است. برای افزایش برد به ۱۸۵۰ کیلومتر باید سراغ نسخه تجاری رفت. در این نسخه، دو صندلی با یک مخزن سوخت جایگزین شده است. یعنی ظرفیت فقط سه سرنشین خواهد بود.

چالش های طراحی هواپیماهای عمودی پرواز الکتریکی

سیریوس و لیلیوم دو شرکتی هستند که هواپیماهای عمودی پرواز را به نسل بعدی خود وارد می کنند، اما از طراحی تا استفاده تجاری راه زیادی در پیش است. Sirius Jet دو چالش عمده دارد.

اولین چالش این است که استفاده از فن های کوچک به انرژی بسیار بیشتری نسبت به موتورها و روتورهای مورد استفاده در تاکسی های هوایی معمولی نیاز دارد. سیریوس می خواهد از ۲۰ فن با قطر ۳۰ سانتی متر در بال ها و بال ها استفاده کند.

مزیت سیستم هدایت رانش این است که پیچیدگی طراحی بدنه هواپیما را کاهش می دهد، اما از طرف دیگر باعث کاهش کارایی می شود. هنگام برخاستن و فرود هواپیما باید نوک خود را کمی به سمت آسمان بلند کند.

مشکل مصرف بالای انرژی با استفاده از هیدروژن مایع به جای باتری حل می شود. اما این یک چالش دیگر در طراحی Sirius Jet است. شکی نیست که هیدروژن مایع یک سوخت پاک است و آینده صنعت هوافضا را شکل خواهد داد. اما با وجود بسیاری از شرکت ها که موتورهای سوخت هیدروژن مایع خود را آزمایش می کنند، هیچ یک از آنها هنوز نتوانسته اند این فناوری را برای استفاده تجاری توسعه دهند.

خبر بدتر این است که Sirius Jet از هیدروژن مایع استفاده می کند. این سوخت در تمام مراحل توزیع باید در دمای کمتر از ۲۵۳- درجه سانتیگراد باقی بماند. فناوری استفاده از سوخت مایع هنوز در مراحل اولیه است. همچنین بر خلاف رقبای خود، سیریوس با شرکت های شخص ثالث برای بهبود عملکرد موتور همکاری نمی کند.

توسعه هواپیماهای عمود پرواز یک برنامه بسیار جاه طلبانه است که موانع بزرگی در مقابل خود دارد. سرمایه گذاری های هنگفت در طراحی های اولیه این هواپیماها و عدم دستیابی به نتیجه مطلوب، موانع مالی را افزایش داده است. با این حال، می‌توانیم شاهد توسعه موتورهای هیدروژن مایع برای هواپیماهای عمودی توسط شرکت‌های مختلف در دهه‌های آینده باشیم.

منبع: دیجیاتو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا