ترندهای روز

ناسا جت مافوق صوت بی‌صدای خود را آزمایش کرد

افق میهن پایگاه داده اخبار تحلیلی (ofoghmihan.ir):

هواپیمای تحقیقاتی X-59 ناسا در حال آزمایش با فناوری کم صدا است که این سازمان توسعه داده است و نگاه قابل توجهی دارد.

با توجه به افق میهن و به نقل از Gizmodo ؛ ناسا به تازگی عملکرد تست هواپیمای تست را به پایان رسانده است. این سازمان امیدوار است که پروژه X-59 راه حلی برای کاهش صدای انفجار مافوق صوت در هواپیما فراهم کند ، که معمولاً پروازهای مافوق صوت را به چالش کشیده است.

همکاری ناسا و لاکهید مارتین بین اکتبر و فوریه شامل آزمایشات موتور F414-GE-100 ، یک موتور برای این پروژه بود. این هم نیروی محرکه هواپیما را تأمین می کند و از سیستم های داخلی و زیر سیستم پشتیبانی می کند.

ریموند کاستنر ، مدیر بخش پیشران X-59 در مرکز تحقیقات گلن ناسا گفت: “ما توانستیم با موفقیت آزمایشات زمین را انجام دهیم.” جریان هوا کاملاً صاف و یکنواخت بود ، همانطور که در شبیه سازی تونل باد پیش بینی شده است. “ما هیچ مشکلی ساختاری یا لرزش اضافی نداشتیم و تمام قسمت هایی که نیاز به خنک کننده داشتند به خوبی خنک شدند.”

هنگامی که هواپیماها از سرعت خود از Mach 1 (یعنی سرعت صدا ، حدود ۷۶۷ مایل در ساعت یا ۱۲۳۴ کیلومتر در ساعت) عبور می کنند ، صدا با صدای بلند تولید می شود. “انفجار مافوق صوت” یا رونق صوتی به دلیل امواج شوک به دلیل سرعت زیاد هواپیما و فشار شدید هوای اطراف آن شکل می گیرد.

این صدای انفجار مافوق صوت می تواند افراد روی زمین را ترساند و حتی شیشه را بشکند. این امر در سال ۱۹۷۳ باعث شد كه سازمان حمل و نقل هوایی فدرال آمریكا (FAA) ممنوعیت پروازهای اولتراسونیک هواپیماهای غیرنظامی در زمین باشد. در نتیجه این محدودیت ، پروازهای تجاری مافوق صوت دیگر نمی توانند به محبوبیت گذشته خود بازگردند. یکی از نمونه های بارز این مدل از سفرها ، هواپیماهای مافوق صوت کنکورد بود ، اما با وجود طراحی پیشرفته و محبوبیت در بین مسافران ، این سوخت ، هزینه عملیاتی بالا زیادی مصرف می کرد و بسیاری از شهرها به دلیل سر و صدای زیاد شکایات دریافت کردند. او می توانست. این هواپیما سرانجام آخرین پرواز خود را در سال ۲۰۰۳ انجام داد.

در آزمایشات اخیر ، ناسا توانست فیلم های جالب و جذاب از عملکرد X-59 را ضبط کند. این آزمایشات در ابتدا شامل سیستم های هیدرولیک ، سیستم های برقی و کنترل محیط زیست هواپیما بود. تیم مهندسی سپس با استفاده از کنترل گاز موتور و حالت پس از سوختگی ، عملکرد خود را آزمایش کرد. الگوهای زیبا و خاص مشاهده شده در خروجی موتور به عنوان “الماس شوک” شناخته می شود و در اثر فشرده سازی و گسترش گازهای اگزوز موتور با سرعت مافوق صوت ایجاد می شود.

در ژانویه سال ۲۰۲۴ ، X-59 برای اولین بار از لانه در پالمیل کالیفرنیا خارج شد. رونمایی یک صحنه دیدنی بود: طول ۹۹ فوت (۳۰ متر) ، ارتفاع ۱۴ فوت (۴.۲۷ متر) و ۲۹.۵ فوت (۹ متر). طراحی زیبا این هواپیما کاملاً هدفمند است. از آنجا که این ساختار باریک تغییرات فشار را روی زمین به حداقل می رساند و صدای شدید رونق صوتی را به صدای نرم تر ، معروف به صدای صوتی تبدیل می کند. یکی از مهندس ناسا گفت صدای هواپیما ممکن است چیزی شبیه به صدای بسته شدن در ماشین باشد.

یکی دیگر از ویژگی های طراحی X-59 ، محل موتور در قسمت فوقانی هواپیما است. این طرح میزان صدای ارسال شده از هواپیما به زمین را کاهش می دهد.

در عین حال ، تلاش های بخش خصوصی نیز برای احیای سفرهای مافوق صوت انجام می شود. در اواخر ژانویه ، Boom Supersonic Aerospace موفق شد برای اولین بار با هواپیمای آزمایشی XB-1 خود با سرعت پرواز کند و این موفقیت را سه بار تکرار کند.

X-59 قرار است با سرعت ۹۲۵ مایل در ساعت (۱،۴۸۹ کیلومتر در ساعت) در ارتفاع ۵۵۰۰۰ پا (۱۶،۷۶۴ متر) پرواز کند. اگرچه ناسا هنوز زمان دقیق اولین پرواز هواپیما (قبلاً برای سال گذشته برنامه ریزی شده بود) اعلام نکرده است ، اما آزمایش های اضافی هنوز باید انجام شود.

این آزمایشات شامل بررسی میزان تداخل الکترومغناطیسی و نحوه عملکرد هواپیما در شرایط عادی و در هنگام خرابی سیستم است. سرانجام ، آزمایش های تاکسی یا حرکات زمینی نیز به عنوان بخشی از فرآیند آماده سازی برای کار با هواپیما انجام می شود.

پس از اولین پرواز ، ناسا قصد دارد بررسی کند که چگونه صدای “مافوق صوت” هواپیما توسط افراد روی زمین دریافت می شود. این آزمایشات تا سال ۲۰۲۷ ادامه خواهد یافت ، اگرچه جدول زمانی دقیق برنامه بسته به زمان پرواز اول ممکن است تغییر کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا