پروژهای که میتواند صنعت هوانوردی را متحول کند؛ دور دنیا در ۹ روز با هواپیمای هیدروژنی
اخبار یورو: تیم توسعه پروژه Impulse Pressatat از پیشرفت خود در طراحی و ساخت یک هواپیمای آزمایشی هیدروژن مایع -فوlue رونمایی کرد. پروژه ای که می تواند صنعت حمل و نقل هوایی را دگرگون کند.
مبارزات برتران ، یکی از پیشگامان صنعت هواپیمایی پایدار ، به همراه همکارانش در کارگاه آموزشی در ساحل آتلانتیک فرانسه ، در زمینه طراحی و ساخت شرکتهای هواپیمایی کار می کند که می تواند مسیر صنعت هواپیمایی را تغییر دهد.
ده سال پیش ، مبارزات در سراسر جهان در یک هواپیمای خورشیدی سعی در جلب توجه بحران تغییرات آب و هوا داشت. با وجود بازتاب گسترده این سفر ، تغییر کمی در صنعت حمل و نقل هوایی رخ داد.
اکنون محقق ۶ ساله سوئیسی قصد دارد یک قدم جلوتر برود و این بار برای یافتن راهی برای پروازهای تجاری سازگار با محیط زیست با استفاده از هیدروژن فوق العاده مایع.
پرواز بدون توقف در سراسر جهان
محققان در پروژه Presomet Impulse ، که از فوریه سال گذشته آغاز شد ، قصد دارند در طی پنج روز گذشته یک هواپیمای دو قلو را با یک هواپیمای هیدروژن غیر توقف پرواز کنند.
هیدروژن سبز از تجزیه مولکول های آب با برق حاصل از منابع تجدید پذیر بدست می آید. فرآیندی به نام الکترولیز.
تیم سازنده این تیم ، با حمایت Airbus و یک مرکز تحقیقات علمی بلژیکی Solvi ، گزارشی از پیشرفت خود در این هفته ارائه داد.
اولین پروازهای آزمایشی قرار است سال آینده انجام شود ، اما پرواز غیر توقف برای سال ۲ برنامه ریزی شده است.
بدنه هواپیما از ترکیبات خرافاتی ساخته شده است و به فناوری هایی متکی است که هنوز در مقیاس واقعی آزمایش نشده اند. بنابراین هنوز مشخص نیست که این پروژه چقدر موفق خواهد بود.
شرکت های بزرگ هواپیمایی تمایلی به پذیرش چنین ظهور و ساختن نمونه اولیه مانند “ادعای انگیزه” ندارند زیرا احتمالاً شکست خواهد خورد.
وی گفت: “ما باید پیشگام باشیم.” باید نشان دهد که این امکان پذیر است ؛ سپس دیگران برای ادامه این مسیر انگیزه می گیرند. “
در این فناوری ، هیدروژن مایع از مخازن عایق زیر بال هواپیما کنترل می شود. سپس هیدروژن به سلول سوخت تبدیل می شود و موتور هواپیما را منتقل می کند.
این جنگ در مورد مشخصات هواپیما توضیح داد: “این هواپیما به اندازه ایرباس ، ۲ متر است.” وزن آن ۱.۵ تن و پرواز با سرعت ۲ کیلومتر در ساعت در ارتفاع ۴۰۰۰ متر است. “
یکی از اهداف این پروژه استفاده از جریانهای آشفته در جو زمین است. فرایندی که روزی می تواند به کاهش مصرف سوخت در پروازهای تجاری کمک کند.
این هواپیما از هیدروژن به عنوان سوخت استفاده می کند و تنها محصول آن بخار آب است ، بنابراین گازهای گلخانه ای تولید نمی کند. با این حال ، برخی از کارشناسان هشدار داده اند که تأثیر این بخار آب بر محیط زیست در مقیاس بزرگ هنوز مشخص نیست.
اگرچه هیدروژن سالها در برخی پروازهای آزمایشی مورد استفاده قرار گرفته است ، اما بیشتر به شکل گاز بوده و استفاده از آن در حالت مایع یک روش جدید است.
سوخت های فسیلی هنوز ارزان تر و کارآمدتر از هیدروژن هستند و بیشتر هیدروژن امروز با استفاده از همان سوخت های فسیلی تولید می شود.
بسیاری از دولت ها در تلاشند تا تولید هیدروژن سبز را افزایش دهند ، اما در حال حاضر برق تجدید پذیر کافی حتی برای استفاده از زمین نیز وجود ندارد ، بنابراین تأمین انرژی مورد نیاز برای این هواپیما امکان پذیر نیست.
امسال آزمایشات روی سلولهای سوخت و سیستم های پیشرانه انجام می شود تا مشخص شود که آیا موتورهای برقی ، ملخ ها و باتری ها می توانند برای یک پرواز برقی کاملاً اولیه کار کنند.
چالش دیگر حفظ دمای هیدروژن در ۲ درجه سانتیگراد است. دما که تقریباً نزدیک به صفر مطلق است. ساخت یک مخزن کاملاً غیر صاف ضروری است ، زیرا هیدروژن مایع بسیار آتش سوزی است و هرگونه نشت می تواند عواقب خطرناکی داشته باشد.
اگرچه سهم حمل و نقل هوایی نسبت به سایر صنایع کمتر از انتشار کربن است ، اما نرخ رشد آن بیشتر از سایر صنعت است.
نیکیل ساچدووا ، کارشناس حمل و نقل هوایی در شرکت مشاوره رولان برگر گفت: “صنعت هواپیمایی هنوز تغییر بزرگی مانند خودروساز تسلا را تجربه نکرده است ، اما هیدروژن پتانسیل ایجاد چنین انقلابی را دارد.”
او می گوید استفاده از هیدروژن مایع خرافات “بسیار دشوار” است: “در حال حاضر ، می توان آن را فقط برای چند دقیقه کنترل کرد ، اما چالش اصلی حفظ ایمنی آن در یک دوره زمانی طولانی تر است.”
با این حال ، او معتقد است که تیم مبارزات قبلاً در برابر شک و تردید ایستاده است و “ثابت کرده است که می تواند کارهایی را انجام دهد که دیگران غیرممکن می دانند.”