اقتصاد جهان

بانک مرکزی اروپا: اقتصاد منطقه یورو وارد رکود شد

به گزارش خبرگزاری افق میهن به نقل از راشاتودی، لوئیس دی گیندوس، معاون بانک مرکزی اروپا (ECB) با اشاره به اولین برآورد شاخص‌های اقتصادی در منطقه یورو تاکید کرد که این منطقه احتمالاً در پایان سال گذشته رشد منفی داشته است.

دی گیندوس روز چهارشنبه در یک کنفرانس مطبوعاتی در مادرید تاکید کرد که فعالیت های اقتصادی در منطقه یورو همچنان ضعف آشکاری را نشان می دهد.

وی تصریح کرد: شاخص های «نرم» حاکی از انقباض اقتصادی در آذرماه است که احتمال رکود فنی را تایید می کند.

بر اساس این گزارش، رکود از نظر فنی به عنوان دو فصل متوالی کاهش تولید ناخالص داخلی در یک کشور تعریف می شود.

بر این اساس دی گیندوس گفت: رشد اقتصادی در منطقه یورو “ناامیدکننده” بوده است و “به نظر می‌رسد کاهش سرعت فعالیت گسترده است و بخش‌های ساخت‌وساز و تولید (بخش‌های) به ویژه تحت تاثیر قرار گرفته است.

معاون بانک مرکزی اروپا همچنین تصریح کرد: «(فعالیت) بخش خدمات نیز در ماه‌های آینده به دلیل فعالیت ضعیف‌تر در سایر بخش‌های اقتصاد کاهش خواهد یافت.

بانک مرکزی اروپا همچنین به دورنمای کوتاه مدت ضعیف اشاره کرد و گفت که سرعت کاهش تورم در سال گذشته احتمالاً “در سال ۲۰۲۴ کاهش یافته و به طور موقت در آغاز سال تثبیت خواهد شد.”

آمارها نشان می دهد که تورم قیمت مصرف کننده در بلوک ۲۰ عضوی از ۲.۴ درصد در نوامبر به ۲.۹ درصد در دسامبر افزایش یافته است. با این حال، انتظار می رود این نرخ رشد در سه ماهه آینده کاهش یابد.

آخرین داده‌های گردآوری‌شده توسط S&P Global نشان می‌دهد که فعالیت‌های تجاری در منطقه یورو در پایان سال ۲۰۲۳ کاهش بیشتری یافته است، زیرا بخش خدمات در ماه پایانی سال کاهش یافته است.

داده ها نشان می دهد که اقتصاد منطقه یورو در سه ماهه سوم سال ۲۰۲۳ ۰.۱ درصد کاهش یافته است و احتمالاً در سه ماهه قبل دوباره کاهش یافته است که زمینه را برای تعریف فنی رکود فراهم می کند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا