فرشاد مومنی به پزشکیان: نباید وزیر بعدی اقتصاد را از میان کسانی انتخاب کنید که همفکر همتی باشند
شرایطی که از دولت قبلی تحویل داده شده است فاجعه بار ، بحران و فساد بوده است
فارشاد مومنی گفت: “وقتی دکتر پزشکی انتخاب شد ، هم او و هم همراهانشان در مبارزات انتخاباتی و متخصصان مستقل و خنثی دائماً یادآوری می شدند که اگر اقتصاد و جامعه ایران می خواست نجات یابد ، این امر با ادامه ریل های موجود سیاست های بحران امکان پذیر نخواهد بود.”
به گفته Diarmirza Farshad Momeni ، استاد دانشگاه Allameh Tabatabai و رئیس انستیتوی دین و اقتصاد ، در مصاحبه ای با “Trust” ضمن تجزیه و تحلیل محتوای جلسه استیضاح ، دلایل آن و بازیگران اصلی آن ، سعی کرده اند پنجره ای را در تصمیمات خردمندانه قرار دهند و اقدامات مطلوبی را انجام دهند. وی سیستم تصمیم گیری در مورد تصمیم گیری این کشور را در پنج دهه گذشته به عنوان “بدبختی مردم” ، “بحران بنگاه های تولیدی” و “ساخت مالی دولت” توصیف کرده است و به رئیس جمهور و مردان کابینه کلیدی توصیه کرده است که ضد توسعه و رویکردهای ضد توسعه عادلانه را اتخاذ کنند.
وی همچنین می گوید: “در نیمه دوم دهه ، برای اولین بار در شش سال گذشته تاریخ اقتصادی ایران ، فاصله بین اندازه جمعیت فقیر ایران به پنج سال کاهش یافته است.” بیانیه ای که به یاد لزوم اصلاحات اساسی در سیستم حاکمیت کشور می پردازد.
جلسه استیضاح همماتی روز یکشنبه به پایان رسید و پارلمان به نفع استیضاح رای داد. چگونه شرایط کشور را در مبارزات این استیضاح ارزیابی می کنید؟
واقعیت این است که اوضاع در ایران به هیچ وجه سازماندهی نمی شود و طبیعتاً حادترین ، فوری و ملموس ترین جنبه این شرایط ، مشکلات اقتصادی است. در طی پنج دهه گذشته ، آغاز روند “بدبختی مردم” ، “بحران بنگاه های تولیدی” و “ساخت مالی دولت” ریشه در یک توهم دارد که به مدت پنج سال سایه گسترده ای بر اقتصاد و جامعه ایران بوده است. در این دوره ، در حالی که این فشار را به سه گروه (افراد ، مشاغل و دولت) وارد می کند ، سایر ذینفعان از این روابط پدید آمده است. این ذینفعان امروز بخش قابل توجهی از قدرت و ثروت ایجاد شده توسط سیاست را به دست آورده اند و در راس آنها شوک درمانی است. اگرچه چنین سیاست هایی یک بار در تجربیات مکرر ایران موفق نبوده است. این ذینفعان همچنان با زور و فشار ادامه می دهند.
اما قرار بود آقای پزشکی با این مستعمرات قدرت و ثروت نامشروع مقابله کند و پایه و اساس امور اصلاحات را فراهم کند. آیا ما در این مسیر هستیم؟
هنگامی که دکتر پزشکی انتخاب شد ، هم او و هم همراهانش در مبارزات انتخاباتی و متخصصان مستقل و خنثی کشور همچنان به این نکته اشاره کردند که اگر اقتصاد و جامعه ایران می خواست نجات یابد ، این امر با ادامه ریل های موجود سیاست های بحران امکان پذیر نخواهد بود. اما متأسفانه آنچه در عمل مشاهده شد این بود که پس از انتخاب رئیس جمهور و کابینه وی ، با تعجب بر خلاف آنچه وعده داده شده بود ، در ادامه سیاست قبلی اصرار و اصرار غیرمعمول ، به عنوان خانواده ها و شرکت های تولیدی و شرکت های تولیدی.
در نیمه دوم دهه ، برای اولین بار در پنج سال گذشته در تاریخ اقتصادی ایران ، فاصله بین اندازه جمعیت فقیر ایران به پنج سال کاهش یافته است. این به اندازه کافی یک واقعیت تلخ را نشان می دهد که نمایندگان مجلس حتی به مدت یک سال به تیم اقتصادی جدید اجازه نمی دهند و در آستانه شش ماه فعالیت کابینه ، یکی از مؤثرترین افراد در ادامه سیاست های فراموش نشدنی و مخرب ، نشانگر یک مسئله مهم است و اگر کشور کمتر احتمال دارد بهبود یابد.
استیضاح چهاردهمین وزیر اقتصاد در این فاصله کوتاه از ابتدای فعالیت های دولت چیست؟ اگر قصد داشتید به آقای رئیس جمهور توصیه ای داشته باشید ، در مورد چه چیزی باید بحث کنید؟
در اظهارات آقای رئیس جمهور در حمایت از اصرار بر بقای وزیر ، یک نکته بسیار استراتژیک وجود داشت که خوب است که درباره آن و کسانی که قلب سرنوشت و آینده مردم و کشور ما را دارند ، بیشتر تأمل کنیم. به طور خاص ، برای ایجاد سوء تفاهم و خطاها جایگزین اصلاحات تولیدی و اساسی اقتصاد ایران ، بیشتر در مورد نیازهای فکری و عملی خود صحبت کنید. به نظر من ، باید در کادر ذکر شود که آقای رئیس جمهور بارها گفته است و دیگران آن را به روش های مختلفی تکرار می کنند که جابجایی یک شخص به تنهایی هیچ چیز را تغییر نمی دهد. این یک کلمه است ، اما باید گفت که برای اصلاح رویه های اصلاحی باید آنها را با روشهای مخرب جایگزین کنند. بنابراین توصیه جدی من به آقای رئیس جمهور این است که من از او می خواهم تا از واکنش های عصبی ، کراهت و منفعل به این تصمیم پارلمانی جلوگیری کند. من همچنین بر آنها تأکید می کنم ، با همان آرامش و متانته که آنها قرآن و نهج البلاغا را می خوانند ، به خاطر داشته باشید که اگر اصرار و اصرار بر ادامه سیاست بر روی راه آهن های مخرب گذشته باشد ، حرکت فرد نامتناهی است. بنابراین ، اگر ساختار نهادی ضد تولید و ضد تولید فعلی در دستور کار قرار نگیرد ، همان چیزی که آقای رئیس جمهور گفت صحت خود را نشان خواهد داد. من با فروتنی به آنها توصیه کردم که این رأی اعتماد به نفس ، رأی اعتماد به نفس در یک شخص خاص را در نظر نگیرند ، بلکه ایده ها و سیاست های اشتباه و فاجعه بار را گسترش دهند.
نتیجه این رأی برای دولت و سیستم تصمیم گیری در مورد کشور چه می تواند باشد؟
درس بزرگی که باید برای مشاوران و افراد نزدیک به رئیس جمهور با دقت امیدوار باشد و معیارهای خبره را بررسی کنید این است که اصرار بر جایگزینی فردی با همان تصورات غلط یک خطای استراتژیک و شیب منافع ملی در نظر گرفته می شود. من فکر می کنم بسیار خوب خواهد بود که تصحیح رئیس جمهور نیز در دستور کار رئیس جمهور قرار بگیرد تا همدلی و توافق نامه رئیس جمهور را نشان دهد. یعنی تمام مقامات اقتصادی که اصرار بر راه آهن درمانی و وسعت اقتصاد کلان و تعمیق وابستگی ، فقر و نابرابری در اقتصاد ایران داشتند. کسانی که از رئیس جمهور برخوردار بودند با افرادی حرکت می کنند که با رویکرد توسعه گرا ، ریل های مخرب و فاسد کشور را تغییر می دهند.
برای ایجاد چنین اصلاحاتی که ابعاد و زاویه های مختلفی را توصیف می کنید ، چه راهکارهایی باید در دستور کار باشد؟
برای انجام این کار ، باید به رئیس جمهور اشاره کنم که وی بارها و بارها بر پایبندی برنامه در کمپین انتخابات تأکید کرده است. هم او و هم مشاوران ، همراهان و متخصصان مستقل بارها توضیح داده اند ، آنچه به عنوان سند طرح هفتم تصویب شده است ، هیچ ارتباطی با یک برنامه توسعه کارآمد با تغییر دولت کشور ندارد. به همین دلیل ، دائماً گفته می شود که مهمترین وظیفه دولت که تعهد برنامه ای دارد اصلاح خطاهای بی شمار و فاجعه بار این سند و کاستی های بی شماری آن است. بنابراین درس بزرگی که آقای رئیس جمهور باید از این واکنش این پارلمان بگیرد ، استفاده از تیم مناسبی با صلاحیت علمی و تجربی کافی در اسرع وقت است. آنها همچنین یک تجدید نظر در مورد آن سند دارند و یک برنامه با کیفیت بالا ارائه می دهند و به جلو حرکت می کنند.
محتوای جلسه استیضاح برای شما چیست؟
در طی مذاکراتی که در جلسه استیضاح صورت گرفت ، نکات مهمی وجود دارد که باید به آنها رسیدگی شود. وزیر Ma’wwah به درستی خاطرنشان كرد كه شرایطی كه از دولت قبلی تحویل داده شده است ، فاجعه بار ، بحران و فساد است. این یک متین است. اما نکته این است که روش برخورد آنها با وزیر ، به ویژه وزیر ، بزرگترین و فاجعه بار ترین ریشه بحران های فعلی است ، به ویژه روشی که آنها در تلاش برای جبران کسری مالی دولت هستند ، و تصورات غلط آنها در مورد شوک درمانی برای تأمین کسری مالی دولت منعکس کننده عمق نامناسب اقتصاد است. اگر کسی به جای آنها و سایر افراد در دولت فعلی بر سیاست های بحران اصرار کند ، باید محاکمه شود و خواسته شود که در آن صحبت های روشنی در مورد روش کارآمد مقابله با این بحران ها ، به ویژه کسری مالی دولت داشته باشد. لازم به ذکر است که سیاستهای تورمی ضد توسعه دهنده و ضد انطباق ترین است که در تاریخ اقتصاد قابل مشاهده است. جای تاسف است که آقای رئیس جمهور ، که بر عدالت خود تأکید کرده است ، در دام این سیاست های دروغین و فاجعه بار قرار گرفته است. من امیدوارم که این تلنگر پارلمان این ظرفیت و فرصت را در سطح رهبری و در ذهن رئیس جمهور محترم نشان دهد تا مشکل را حل کند ، روشی که آنها انتخاب می کنند ، به جای عاطفی ، روشی با بلوغ و دوراندیشی بودن باشد. این رأی اعتماد به نفس رأی اعتماد به نفس در شخص نیست ، اما ایده ها و سیاست های نهادی ضد توسعه و ضد توسعه وجود دارد. اگر رئیس جمهور این قانون و درک را راهنمایی کند ، بدون شک چشم انداز سال آینده می تواند بسیار امیدوار کننده باشد. نکته حیاتی تر این است که مسیر این اصلاحات باید اساساً در لایحه بودجه اصلاح و تغییر یابد.
وزیر Ma’wwah به درستی خاطرنشان كرد كه شرایطی كه از دولت قبلی تحویل داده شده است ، فاجعه بار ، بحران و فساد است. این یک متین است. اما نکته این است که قرار گرفتن در معرض آنها ، به ویژه وزیر ، بزرگترین و فاجعه بار ترین ریشه بحران های فعلی ، به ویژه وزیر بحران است.
نکته حیاتی تر این است که مسیر این اصلاحات باید اساساً در لایحه بودجه اصلاح و تغییر یابد. به عنوان یک سند برنامه هفتم تصویب شده ، هیچ ارتباطی با یک برنامه توسعه کارآمد مرتبط با تغییر دولت کشور ندارد. به همین دلیل ، دائماً گفته می شود که مهمترین وظیفه دولت که تعهد برنامه ای دارد اصلاح خطاهای بی شمار و فاجعه بار این سند و نقص های بی شماری آن است.