اخبار اقتصاد ایران

بازخوانی تعرفه‌های  واردات خودرو؛ مصوبه عجیب مجلس به نفع لوکس‌سواران!

براساس بودجه ۲ ، حقوق ورودی خودروهای اقتصادی (با حجم موتور پایین) به شدت افزایش یافته است ، اما ورودی وسایل نقلیه لوکس (با حجم موتور بالاتر از ۲ سی سی) تقریباً ۲ ٪ کاهش یافته است. این قطعنامه به نفع سواران لوکس و تشدید قیمت ها طبقه متوسط ​​را تضعیف می کند.

به تازگی ، طبق پایگاه داده اطلاعات Diarmirza ، مصوبات بودجه پارلمان در واردات خودرو فضای اقتصادی کشور را شوکه کرده است. مسئله واردات خودرو ، که از سال ۲۰۰۸ با هدف تنظیم بازار خودرو و حمایت از رقابت در بازار خودروها انجام شده است ، در عمل به ابزاری برای تغییر سیستم تعرفه به منافع لوکس تبدیل شده است.

در ابتدای بحث ، تعیین ۲ ٪ ورودی برای اتومبیل های برقی و ترکیبی با افزایش ۵ درصدی رسانه ها به حاشیه رانده شد ، اما اکنون مشخص است که بخش دیگری از بودجه مجلس به نفع اتومبیل های لوکس و به ضرر وسایل نقلیه اقتصادی بوده است.

تازه کردن تعرفه واردات خودرو در سال ۶

براساس مصوبات بودجه مجلس ، حقوق ورود اتومبیل های مسافربری در سال ۶ به شرح زیر بود:

اتومبیل های برقی: ۱ ٪

اتومبیل های ترکیبی: ۱ ٪

اتومبیل های بنزینی تا ۲ سی سی: ۱ ٪

اتومبیل های بنزینی ۱ تا ۲ سی سی: ۱ ٪

اتومبیل های بنزینی ۱ تا ۲ سی سی: ۱ ٪

اتومبیل های بنزینی ۱ تا ۲ سی سی: ۱ ٪

با این حال ، تعیین حقوق ورودی ۲ ٪ برای کلیه اتومبیل های مسافربری وارداتی مبهم است. این تصمیم در حالی گرفته شد که حقوق ورود وسایل نقلیه اقتصادی (با حجم پایین موتور) به شدت افزایش یافت ، اما وسایل نقلیه لوکس (با حجم موتور بالاتر از ۲ سی سی) تقریباً ۵ ٪ کاهش یافت.

تأثیر منفی تصویب تصویب شده بر تورم و تشدید انحصار

این حکم چندین تأثیر منفی بر محیط اقتصادی و اجتماعی کشور داشته است:

بازار خودرو با کمبود عرضه و افزایش قیمت ها روبرو است که اثرات منفی تورمی خواهد داشت.

واردات خودروهای لوکس را تسهیل کنید:

کاهش اتومبیل های لوکس ، واردات این اتومبیل ها را تسهیل کرده است. این نه تنها تقاضا برای اتومبیل های لوکس را افزایش می دهد ، بلکه تقسیم کلاس و مانور در جامعه را نیز تشدید می کند.

در حالی که بسیاری از افراد قادر به خرید اتومبیل های اقتصادی نیستند ، واردات خودروهای لوکس به نفع بخش خاصی از جامعه خواهد بود.

بشر برخلاف هدف اولیه برنامه واردات خودرو ، فشار بر طبقات متوسط ​​را افزایش می دهد

افزایش قیمت خودروهای اقتصادی به دلیل کاهش واردات و افزایش حقوق ورودی ، فشار بیشتری به گروه های کم درآمد وارد کرده است.

با این حال ، کاهش اتومبیل های لوکس به نفع مرفه جامعه بوده است.

تضعیف اهداف محیطی:

با افزایش حقوق اتومبیل های برقی و ترکیبی ، انگیزه واردات این اتومبیل ها کاهش یافته است. این برخلاف اهداف زیست محیطی کشور و سیاست های کاهش آلودگی است.

از طرف دیگر ، این قطعنامه دارای چندین ابهام و سؤال است:

هدف واقعی کاهش حقوق لوکس ورود به اتومبیل چیست؟ آیا این تصمیم با هدف حمایت از یک کلاس خاص و تضعیف طبقه متوسط ​​بیشتر است ، یا اینکه می توان با واردکنندگان خودروهای لوکس برخورد کرد؟

چرا حقوق ورود اتومبیل های اقتصادی به شدت افزایش یافته است؟ آیا این تصمیم با توجه به معیشت مردم و نیازهای بازار است؟

آیا این وضوح شامل اهداف کلان اقتصادی است ، از جمله کاهش تورم از طریق واردات و دیپولیوم؟ یا آیا این فقط به نفع بخش خاصی از جامعه عمل می کند؟

قطعنامه اخیر پارلمان در مورد حقوق ورود به خودروها نه تنها به بهبود وضعیت بازار خودرو کمک می کند ، بلکه باعث افزایش شوک های اقتصادی و افزایش شکاف های کلاس می شود. این تصمیم در حالی اتخاذ می شود که واردات خودروهای اقتصادی تضعیف شده و کم درآمد قادر به خرید اتومبیل های گران قیمت باشد.

به نظر می رسد این حکم بدون در نظر گرفتن واقعیت های اقتصادی و نیازهای جامعه ، به نفع تجملات و ضرر مردم است. برای اصلاح این روند ، لازم است که مجلس و دولت برای حمایت از تولید داخلی و منافع عمومی سیاست های جدیدی را اصلاح کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا