واکنش تند پکن به طرح جدید ترامپ علیه کشتی های ساخت چین
ایالات متحده اعلام کرده است که برنامه هایی برای تحمیل هزینه های جدید در بنادر خود برای کشتی های چینی اعلام کرده است و گفت که هدف آنها احیای صنعت کشتی سازی خود در برابر تسلط چین است.
رئیس جمهور آمریكا دونالد ترامپ تجارت گسترده ای را با چین آغاز كرده است ، گامی كه دولت وی به عنوان تلاشی برای تولید به ایالات متحده توصیف می كند ، اما منتقدین و بسیاری از اقتصاددانان نگران این هستند كه این دستورالعمل ها باعث ركود جهانی و افزایش قیمت برای مصرف كنندگان شود.
طبق اعلامیه نماینده تجارت ایالات متحده (USTR) که روز پنجشنبه منتشر شده است ، دولت قصد دارد تمام کشتی های ساخته شده در چین یا در اختیار داشتن بنادر چینی را بر اساس netto -tonnage یا میزان کالاهایی که در هر سفر حمل می شود ، بار کند.
براساس این اعلامیه ، این هزینه های جدید در ۱۸۰ روز آینده اجرا می شود و می تواند در سالهای آینده افزایش یابد.
به گفته رویترز ، این اعلامیه پیشنهادی است که در ماه فوریه مطرح شده است ، که باید هر بار ۱.۵ میلیون دلار برای بنادر ایالات متحده بپردازد ، که از صنعت حمل و نقل گسترده بود.
جیمیسون گریر ، نماینده تجارت ایالات متحده گفت: “کشتی ها و ترافیک دریایی برای امنیت اقتصادی و تجارت آزاد از اهمیت اساسی برخوردار هستند.”
وی افزود: اقدامات دولت ترامپ به تدریج قانون چین را کاهش می دهد و تهدیدات مربوط به زنجیره تأمین ایالات متحده را از بین می برد و تقاضای کشتی های آمریکایی را افزایش می دهد.
وزارت بازرگانی چین در بیانیه ای روز جمعه گفت: چین بسیار ناراضی بود و با این اقدام متناقض است. چین اقدامات ایالات متحده را دوباره انجام می دهد و اقدامات لازم را برای محافظت از حقوق و علایق خود انجام می دهد.
علاوه بر این ، سخنگوی وزارت امور خارجه چین ، لین جیان ، در یک کنفرانس مطبوعاتی تأکید کرد که “هزینه های جدید در بنادر ایالات متحده و اضافه کردن تعرفه برای تجهیزات بارگیری و تخلیه” برای خود سایر و ایالات متحده مضر است. “
وی گفت: “این اقدامات نه تنها هزینه های حمل و نقل جهانی را افزایش می دهد و ثبات صنعت جهان را مختل می کند ، بلکه فشار برای تورم در ایالات متحده آمریکا و آسیب رساندن به منافع مصرف کنندگان و شرکت های آمریکایی است.”
سخنران در ادامه هشدار داد كه چنین اقداماتی صنعت کشتی سازی آمریكا را احیا نمی كند.
از ۱۴ اکتبر ، صاحب و کشتی های بهره برداری چین ۵۰ دلار برای هر شبکه پرداخت می کنند. قیمت هر سال در سه سال آینده ۳۰ دلار افزایش می یابد.
کشتی هایی که در چین ساخته شده اند ، اما در اختیار شرکت های غیر پرستار ، همچنین ۱۸ دلار آمریکا برای هر نت نوت پرداخت می کنند ، افزایش ۵ دلار در سال.
این هزینه های عوارض جدید برای کشتی های باری چینی باعث افزایش تنش های تجاری بین دو اقتصاد بزرگ جهان شده است. تاکنون ، ترامپ تعرفه واردات کالاهای مورد مطالعه چینی را تا ۱۴۵ درصد افزایش داده است ، و پکن تعرفه هایی را تا ۱۲۵ درصد برای کالاهای آمریکایی تحمیل کرده است.
ترامپ در پاسخ به سوالی در مورد تعرفه در کاخ سفید ، روز پنجشنبه گفت که احتمالاً دیگر تعرفه را ادامه نخواهد داد ، گامی که چین به عنوان “اعداد بی معنی” توصیف کرد.
وی گفت: “من نمی خواهم تعرفه ها وزن خود را افزایش دهند زیرا مردم دیگر از یک نقطه مردم را نمی خرند.”
پکن همچنین اعلام کرد که قصد ندارد تعرفه های ایالات متحده را بیشتر از آنچه قبلاً اعلام شده بود افزایش دهد.
ترامپ همچنین روز پنجشنبه خبرنگاران گفت که می خواهد توافق نامه های تجاری با همه کشورها از جمله چین را امضا کند. وی ادعا كرد كه دولت وی برای دستیابی به توافق با مقامات چینی مذاکره کرده است.
یک روز قبل ، یک منبع آگاه اعلام کرد که پکن برای مذاکرات تجاری با ایالات متحده آماده است ، اما چنین مذاکرات باید مبتنی بر “احترام” و ثبات بیشتر و “عمل گرایی متقابل” دولت ترامپ باشد.
پایان پیام/