راز دپوی ۱۴۰ هزار کانتینر بندر شهید رجایی | مقایسه بندر شهید رجایی با بنادر جهانی، کجا ایستادهایم؟
پیام به رئیس جمهور ، استراتژی هایی برای اطمینان از مردم
زمان متوقف کردن کالاها در بندر شهید رجائی از ۵ روز تا ۵ روز گزارش شده است ، و هنگامی که کالا چنان فاسد باقی مانده و قوه قضاییه وارد پرونده شده است.
رئیس جمهور ایران پس از انفجار در بندر شهید رجائی ، این سؤال را مطرح كرد: “آیا لازم است ۲ تا ۶۰۰۰ ظرف برای ماه ها در این بندر حفظ شود؟” اگرچه این حادثه به طور گسترده ای در رسانه ها منعکس شده بود ، به گفته رئیس کمیته مدنی Majlis ، تنها ۵ کانتینر مستقیماً تحت تأثیر ۱.۵ از کلیه محموله های بندری قرار گرفتند. عملیات بارگیری و تخلیه نیز طی ۴ ساعت از سر گرفته شد و ۲ ٪ از ظرفیت بندر فعال است.
آتش سوزی عمدتاً در بخش ذخیره سازی شیمیایی ذخیره شده در مجاورت کالاهای غیر SAFE رخ داده است.
طبق اعلام اداره بنادر ، ۵ ٪ از ظرفیت عملیاتی بندر در حال حاضر فعال است و منطقه آسیب دیده برای بازسازی مسدود شده است.
مقایسه بندر شهید رجائی با بنادر جهانی ، کجا ایستاده ایم؟
برای پاسخ به سؤال رئیس جمهور ، باید شرایط ترخیص را با سایر بنادر مهم جهان مقایسه کنیم.
زمان متوقف کردن کالاها در بندر شهید رجائی از ۵ روز تا ۵ روز گزارش شده است ، و هنگامی که کالا چنان فاسد باقی مانده و قوه قضاییه وارد پرونده شده است.
با این حال ، زمان ترخیص در بندر شانگهای چین و سنگاپور سرانجام ۱ و ۲ ساعت است.
علل اصلی ترخیص کالا
تأخیر در تخصیص ارز: به گفته رئیس اتاق بازرگانی ایران -چینا ، صف واردات به ۷ روز رسیده است.
این تأخیر ۲ ٪ از ظروف تأخیر را تشکیل می دهد.
اولویت بندی کالاهای اساسی: دارو و مواد غذایی در صدر ارز دولتی قرار دارند ، اما کالاهای غیر ضروری ماه ها در بندر بوده اند.
سیستم دیجیتال ناقص: سیستم های گمرکی ایرانی هنوز به صورت دستی با اسناد کاغذی ادغام می شوند.
براساس اعلام اتاق بازرگانی ایران ، هزینه انبارداری از سال ۲ ۵ ٪ افزایش یافته است.
تأخیر سالانه بیش از ۱.۵ میلیارد دلار به بخش خصوصی می دهد.
راه حلی برای دولت
به گفته اندیشکده ایران ، آزمایش سیستم ترخیص کالا از گمرک فوری برای کالاهای اساسی با کاهش زمان انتظار به ۷ روز یکی از راهکارهای حل مسئله گمرک است. از طرف دیگر ، ساختن یک ترمینال مواد خطرناک با حداکثر ۵ میلیون دلار می تواند درگاه ها را تضمین کند.
حسن رافی ، یک متخصص اقتصادی ، می گوید: “آسیب جسمی این حادثه محدود بود ، اما سیستم مدیریت بندر باید تجدید نظر شود.”
لیلا وسلی ، یک تحلیلگر لجستیکی ، همچنین معتقد است که “مشکل ایران کمبود ظرفیت نیست بلکه بهره وری کم است.” دیجیتالی شدن گمرک زمان ترخیص را نصف می کند. “
پیام به رئیس جمهور ، استراتژی هایی برای اطمینان از مردم
برای حل مشکل ، پیشنهاد می شود که ایجاد یک پرسنل ترخیص ویژه با حضور بخش خصوصی برای رفع موانع ارزی.
یک گزارش شفاف ماهانه در مورد وضعیت بنادر برای کاهش نگرانی های عمومی نیز منتشر شده است.
جمله آخر یک کارگر بندری
بندر رحیم کارگر شهید رجائی می گوید: “مشکل ما در آنجا نیست ، یک سیستم هوشمند می خواهد. اکنون ، با همان جرثقیل های قدیمی ، ما فقط ۵ کانتینر در روز حرکت می کنیم.”