اخبار اقتصاد ایران

واریز 14/400000 تومان برای حداقل بگیران بازنشسته تامین اجتماعی

طبق اعلامیه سازمان تأمین اجتماعی ، فرمول محاسبه حقوق و همگن بودن مستمری بگیر برای سال ۲ مشخص شده است. بر این اساس ، نحوه محاسبه بازنشستگان در دو گروه از “سطح دیگر” و “حداقل” شرح داده شده است:

۱. بازنشستگان سطوح دیگر

بازنشستگانی که حقوق آنها بالاتر از حداقل دستمزد (سایر سطوح) است به شرح زیر محاسبه می شود:

مرحله اول: پایگاه حقوق جدید را محاسبه کنید

اول ، خلاصه ای از درج شده در حقوق سال گذشته سال گذشته جمع آوری شده است.

نتیجه به عنوان اساس حقوق نهایی سال در نظر گرفته می شود.

مرحله دوم: اعمال ۵ ٪ افزایش

۱ ٪ از پایه حقوق نهایی سال محاسبه و اضافه می شود.

این مقدار به تعداد ثابت ۱.۲،۵ ریال اضافه می شود.

این تعداد پایه و اساس حقوق جدید سال خواهد بود.

مرحله سوم: ضریب و تطبیق سال دوم را محاسبه کنید

پایه حقوق جدید سال ۲ به حداقل دستمزد مصوب امسال (۱.۲ ریال) تقسیم می شود.

ضریب بازنشستگی بازنشستگی از این تعداد به کاهش ضریب سال ۲ کسر می شود.

افت ضریب توسط تعدادی از ۱.۲،۵ ریال ضرب می شود و سپس ۱ ٪ محاسبه می شود.

این مبلغ به عنوان یک سال دوم به عنوان یک قانون ذکر شده است.

مرحله چهارم: مزایای جانبی (افزایش یافته)

مزایای رفاه به شرح زیر است:

مرحله پنجم: مبلغ نهایی دستور قانونی را محاسبه کنید

مقدار نهایی سال ۲ برای این گروه موارد زیر را شامل می شود:

پایگاه سال نو ۲

مجموع سال دوم

کمک به سود

به فرزندان کمک می کند

کمک به معیشت شما

هزینه مسکن

حق سالها

۲. حداقل بازنشستگان

برای بازنشستگان که فقط حداقل حقوق را دریافت می کنند ، حقوق متفاوتی اعمال شده است:

مرحله اول: ۵ ٪ افزایش

به جای افزایش ۵ ٪ ، این گروه ۵ ٪ افزایش یافته است.

مرحله دوم: حذف هماهنگی سال دوم

بر خلاف سایر سطوح ، هارمونی دوم برای این گروه از بین رفته است.

مرحله سوم: پرداخت مبلغ “قدرت خرید”

مبلغ ۱.۲،۵ ریال به عنوان “قدرت حفظ قدرت” مطابق با تجربه بیمه تا ۵ سال به حقوق آنها اضافه می شود.

یک ساختار جدید برای محاسبه حقوق و سکته های جدید برای محاسبه حقوق و همگن افزایش می یابد

سازمان تأمین اجتماعی ساختار جدیدی را برای محاسبه حقوق و هماهنگی در سال ۶ با هدف بهبود معیشت بازنشستگان اجرا کرده است.

در این میان ، بازنشستگان “سطوح دیگر” از یک پله با ضریب افت و همگن بهره مند شده اند ، در حالی که “حداقل” درصد بالاتری از افزایش و جبران خسارت دارند.

سقف حقوق بازنشستگی تأمین اجتماعی ؛ تمام آنچه شما باید بدانید

وعده ها و حقایق ؛ آیا عدالت رعایت می شود؟

در حالی که تورم هنوز یکی از بزرگترین چالش های معیشت مردم است ، سؤالی که ذهن میلیون ها بازنشسته را به خود جلب کرده است این است که اساس افزایش حقوق بازنشستگی تأمین اجتماعی چیست؟ در ماه های پایانی سال ، مقامات سازمان تأمین اجتماعی و دولت در این باره وعده های مبهمی داده اند. اما آیا این وعده ها در سال جدید واقعاً به حقیقت می پیوندند یا فقط یک شعار روی کاغذ باقی می ماند؟

مبنای افزایش حقوق بازنشستگی اجتماعی چیست؟

چندین مؤلفه اصلی برای تعیین افزایش حقوق بازنشستگی اجتماعی وجود دارد: نرخ رسمی تورم اعلام شده توسط مرکز آمار ایران ، بودجه سازمان تأمین اجتماعی ، درآمدهای حق بیمه کارمند فعلی و سرانجام سیاست های اقتصادی و اجتماعی دولت. طبق قانون ، بازنشستگان باید سالانه متناسب با نرخ تورم افزایش یابد. اما در عمل ، همواره بین نرخ تورم واقعی و درصد حقوق وجود دارد.

حداقل و حداکثر افزایش حقوق در سال ۲ چقدر است؟

طبق پیش بینی های اولیه و گمانه زنی های منتشر شده ، سقف افزایش بازنشستگان تأمین اجتماعی ممکن است بین ۲ تا ۵ ٪ باشد. با این حال ، نرخ تورم واقعی بیش از ۵ ٪ در سال است و بسیاری از ملزومات زندگی بسیار بیشتر از این ارقام رشد کرده اند. به همین دلیل ، تعیین سقف محدود برای افزایش حقوق بازنشستگی ، انتقاد گسترده ای را به همراه داشته است.

سازمان تأمین اجتماعی چیست؟

مقامات تأمین اجتماعی گفته اند که تعیین افزایش حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی مستلزم تصویب شورای عالی کار و تصویب شده توسط کابینه است. این موسسه همچنین تأکید کرد که سعی خواهد کرد حقوق را به گونه ای افزایش دهد که حداقل معیشت برای بازنشستگان را فراهم کند. اما بسیاری از کارشناسان معتقدند که این هدف تنها با تأمین بودجه جدید و پایدار امکان پذیر است.

یکی از شکایات مهم بازنشستگان تأمین اجتماعی در سالهای اخیر تفاوت های چشمگیری بین آنها و بازنشستگان ملی و نظامی است. سقف حقوق بازنشستگی تأمین اجتماعی اگر هنوز کمتر از افزایش حقوق بازنشستگی ملی باشد ، موج جدیدی از نارضایتی و اعتراضات شکل می گیرد. عدالت در سیستم پرداخت تقاضای است که هر سال جدی تر مطرح می شود.

بازنشستگان چه انتظاری دارند؟

بازنشستگان انتظار دارند که افزایش حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی نه تنها مطابق با تورم واقعی باشد بلکه می تواند حداقل هزینه های زندگی را نیز تأمین کند. در حال حاضر ، بسیاری از بازنشستگان با کمتر از ۵ میلیون دلار حقوق حتی قادر به پرداخت اجاره خانه ، صورتحساب ماهانه و هزینه های پزشکی نیستند. تقاضای اصلی بازنشستگان افزایش عادلانه ، واقعی و قابل اعتماد در سال ۲ است.

نقش پارلمان در تعیین افزایش حقوق بازنشستگی اجتماعی

اگرچه دولت نقش اساسی در پیشنهاد و تصویب بودجه دارد ، اما نمایندگان مجلس همچنین می توانند با تأیید پشتیبانی یا افزایش منابع ، به تعیین بیشتر افزایش حقوق بازنشستگی اجتماعی کمک کنند. در سالهای اخیر ، برخی از نمایندگان پیشنهاد کرده اند که حقوق را بالاتر از نرخ مصوب دولت افزایش دهند ، اما این پیشنهادات در مراحل نهایی رد شده است.

مقایسه با سالهای گذشته ؛ مرکز شهر یا رو به بالا؟

در سالهای اخیر ، بین میزان تورم و درصد حقوق بازنشستگی فاصله قابل توجهی وجود دارد. اگر همین روند در سال جدید ادامه یابد ، می توان گفت افزایش حقوق بازنشستگی تأمین اجتماعی نه تنها عدالت را انجام می دهد بلکه شکاف درآمد را نیز عمیق تر می کند. این تأثیر مستقیمی بر کیفیت زندگی و امنیت اقتصادی بازنشستگان خواهد داشت.

افزایش حقوق و خط فقر ؛ آیا آنها هماهنگ خواهند شد؟

براساس گزارش های رسمی ، خط فقر در ایران به حدود ۲ تا ۵ میلیون تومان رسیده است. در حالی که بسیاری از بازنشستگان قانونی بسیار پایین تر می شوند. اگر سقف برای بازنشستگان تأمین اجتماعی مشخص شود که کمتر از خط فقر باقی بماند ، می توان گفت که بازنشستگان در واقع تحت فشرده سازی مضاعف قرار می گیرند و سیاست های پشتیبانی دولت ناکارآمد خواهد بود.

بازنشستگان منتظر تصمیم نهایی هستند

سرانجام ، آنچه برای میلیون ها بازنشسته اهمیت دارد ، چهره واقعی افزایش حقوق بازنشستگی تأمین اجتماعی است. عددی که نه تنها روی کاغذ بلکه در سبد خرید و کیفیت زندگی آنها نیز وجود دارد. با توجه به شرایط اقتصادی ، تورم و نیاز واقعی بازنشستگان ، دولت باید تصمیم شفاف ، منصفانه و مؤثر اتخاذ کند. هر تصمیم ناعادلانه در مورد افزایش حقوق بازنشستگی تأمین اجتماعی می تواند پیامدهای گسترده اجتماعی ، سیاسی و اقتصادی داشته باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا