خشم خانواده های قربانیان سقوط بوئینگ 737 از دادگستری آمریکا
وکلا برای قربانیان دو تصادف مرگبار در هواپیماهای ۷۳۷ مکس اعلام کرده اند که وزارت دادگستری ایالات متحده با وجود بوئینگ قبلی خود قصد دارد جرم دادرسی جنایی این شرکت را افزایش دهد.
به گفته وکلا ، مقامات وزارت دادگستری روز جمعه به آنها اطلاع دادند که این وزارتخانه این پرونده را بررسی کرده و با بوئینگ به یک قرارداد غیر فساد دست یافته است.
این توافق نامه جدید شامل ۴۴۴.۵ میلیون دلار دیگر برای صندوق پشتیبانی یک قربانی خواهد بود که بین خانواده ها به طور یکسان تقسیم می شود.
وکلا تأکید کردند که خانواده های قربانیان از این تصمیم عصبانی بودند و قصد داشتند اعتراض خود را در دادگاه توضیح دهند.
سانجیو سینگ ، وکیل ۱۶ از ۷۳۷ هواپیمایی Max Line در سال ۲۰۱۸ ، گفت: “این یک دیدگاه اخلاقی اخلاقی است.” این یک گوش ساده است و به نظر می رسد مانند رشوه.
وزارت دادگستری ایالات متحده و بوئینگ از اظهار نظر در مورد خانواده های مقتول خودداری کردند.
وکلای خانواده ها گفتند که امروز صبح به آنها اطلاع داده شده است که بوئینگ دیگر حاضر نیست این جنایت را بپذیرد و ترجیح می دهد در دادگاه به دادگاه منتقل شود ، تا وزارت دادگستری دادستان را بررسی کند.
رابرت کلیفورد ، وکیل شرکت هواپیمایی اتیوپی پرواز ، گفت که وزارت دادگستری واقعیت را نادیده می گیرد و ادعا می کند که این پرونده یک خطر قانونی است ، زیرا شواهد علیه بوئینگ غیرقابل انکار است.
در مجموع ۳۴۶ نفر در پاییز خط هواپیمایی خط ۲۰۱۸ و در مارس ۲۰۱۹ در هواپیمایی اتیوپی پرواز جان باختند.
همین تصادفات منجر به شکایتی علیه بوئینگ و این اتهام مبنی بر اینکه این شرکت در اولین فرایند صدور مجوز پرواز برای مدل حداکثر ، دفتر سفر هوایی فدرال را فریب داده است.
براساس این گزارش ، تصمیم به پایبندی به پرونده بوئینگ نشانه دیگری است که دولت ترامپ می تواند رویکرد آسانتری را برای پیگیری تخلفات شرکتها از پیشنهادات دنبال کند.
در آخرین روزهای دولت اول ترامپ ، بوئینگ به دلیل همین اتهامات با توافق نامه “اتهام تعلیق” موافقت کرد. توافق نامه ای که این شرکت بتواند از رویارویی با اجرای قانون محافظت کند.
اما در ژانویه سال ۲۰۲۴ ، چند روز قبل از پایان تعلیق سه ساله ، جسد هواپیمای ۷۳۷ مکس توسط آلاسکا ایر در آسمان انجام شد.
اگرچه در این حادثه هیچ کس کشته نشد ، اما وزارت دادگستری این فرصت را برای از سرگیری دادرسی کیفری بوئینگ فراهم کرد.
شش ماه بعد ، بوئینگ موافقت کرد که این جنایت را بپذیرد.
توافق اولیه در ماه ژوئیه شامل ۴۸۷ میلیون دلار آمریکا بود. در شماره ای که خواستار خانواده های قربانیان شد ، بسیار کمتر از ۲۴.۸ میلیارد دلار آمریکا. پس از توافق ، بوئینگ مجبور شد سه سال تحت نظارت یک سرپرست مستقل که توسط دولت انتخاب شده بود ، کار کند.
خانواده مقتول علیه این توافق اعتراض کردند و گفتند که نقض بوئینگ بسیار خفیف است.
در ماه دسامبر ، قاضی فدرال رید اوکانر این توافق را رد کرد. نه به این دلیل که خفیف یا سخت بود ، بلکه به دلیل دشواری در انتخاب یک ناظر مستقل.
اوکانر با صدای خود نوشت: “تلاش های دولت برای اطمینان از عدم موفقیت این آیین نامه.” در این مرحله ، منافع عمومی مستلزم اجرای دادگاه است. حاشیه نشینی دادگاه در انتخاب و نظارت یک سرپرست مستقل ، همانطور که در این توافق نامه بیان شد ، اعتماد عموم را در تعلیق بوئینگ تضعیف کرد.
وکلای خانواده از تصمیم اوکانر برای رد این توافق در ماه دسامبر استقبال کردند و گفتند که اگر وزارت دادگستری بخواهد به دادرسی کیفری رعایت کند ، دوباره به همان قاضی می روند.
کلیفورد در توضیحی گفت: “شما تمام اسناد مورد نیاز برای پیگیری این پرونده را دارید.” این خانواده ها آماده خرید خطرات هستند که ظاهراً از مسئولیت این جنایتکاران خودداری می کنند. ما از این توافق عصبانی هستیم و آن را زیر سوال خواهیم برد.
پایان پیام/