اقتصاد جهان

ایران 34 میلیارد دلار نفت در 9 ماه فروخت

به گزارش خبرگزاری افق میهن، آژانس بین المللی انرژی کل درآمدهای نفتی ایران در ۹ ماهه سال ۲۰۲۳ را ۳۳.۹ میلیارد دلار برآورد کرد.

درآمدهای نفتی ایران در ژانویه تا سپتامبر ۲۰۲۳ معادل ۱۲ درصد از کل درآمدهای اوپک در آن دوره بوده است.

فروش ۳۴ میلیارد دلاری نفت ایران در بازار جهانی در ۹ ماهه ۲۰۲۳ در حالی که تحریم های ظالمانه آمریکا علیه ایران و سیاست به اصطلاح فشار حداکثری در دولت دموکرات آمریکا نیز ادامه داشت. درآمد ۳۴ میلیارد دلاری نفت ایران از فروش نفت در ۹ ماهه سال ۲۰۲۳ دو برابر درآمد نفتی ایران در ۱۲ ماهه سال ۲۰۲۰ بوده است. بر اساس محاسبات وزارت انرژی آمریکا، ایران در سال ۲۰۲۰ تنها ۱۷ میلیارد دلار و در سال ۲۰۲۱ ۳۷ میلیارد دلار نفت فروخته است. . در سال ۲۰۲۲ کل درآمد ایران از فروش نفت ۵۴ میلیارد دلار خواهد بود.

آژانس بین المللی انرژی مجموع درآمدهای نفتی ۱۳ عضو اوپک در ۹ ماهه سال ۲۰۲۳ را ۲۸۱ میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار برآورد کرده است.

بر اساس آن گزارش، درآمد عراق از فروش نفت در ۹ ماه سال گذشته ۲.۵ برابر ایران بوده است. عراق در این مدت ۸۲ میلیارد و ۱۰۰ میلیون دلار از فروش نفت به دست آورد.

درآمد نفتی عربستان سعودی بیش از پنج برابر ایران بود. عربستان سعودی در ۹ ماهه اول سال ۲۰۲۳ به ارزش ۱۸۴ میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار نفت فروخته است.

تولید بیش از ۳ میلیون بشکه نفت ایران برای هشتمین ماه متوالی

آژانس بین المللی انرژی همچنین اعلام کرد که ایران در سال ۲۰۲۳ برای هشتمین ماه متوالی بیش از ۳ میلیون بشکه نفت تولید خواهد کرد. بر اساس این گزارش، تولید نفت ایران در ماه می ۲۰۲۳ برای اولین بار از زمان خروج آمریکا از برجام به بیش از ۳ میلیون بشکه در روز رسید و در ماه های بعد در مسیری کم و بیش صعودی، بالای ۳ میلیون بشکه در روز باقی ماند. .

ایران در آخرین ماه سال ۲۰۲۳ بیش از ۳ میلیون و ۱۵۰ هزار بشکه در روز نفت تولید کرده است. این رقم نسبت به ماه قبل ۶۰ هزار بشکه کاهش داشته است.

میانگین تولید نفت ایران در سال ۲۰۲۳ میلادی ۲ میلیون و ۹۶۵ هزار بشکه در روز بوده است.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا