عقبنشینی دولت از فروش خودرو زیر قیمت بازار | منطقی: این طرح در مراحل ابتدایی بود
معاون صنایع حمل و نقل وزارت حمل و نقل صمت گفت: متاسفانه طرح فروش ۱۲۰ هزار خودرو در مراحل اولیه است و با اطلاعات ناقص به صورت قطعی ارائه شد و باعث التهاب بازار شد.
افق میهن آواست دی در ماه بیلد طرحی با تایید و امضای مسئولان وزارت حراست، خودروسازان و قطعه سازان رونمایی شد که بر اساس آن «تا پایان سال هر خودروساز (ایران خودرو و سایپا) ۶۰۰۰۰ خودرو را با قیمت ۵ درصد کمتر از حاشیه بازار به فروش خواهد رساند.
در این طرح که تصویر آن توسط خبرگزاری تسنیم منتشر شد، خودروسازان مجاز به فروش مازاد تولید خود شدند تا علاوه بر رفع مشکلات مالی قطعه ساز و خودروساز، روند پرداخت مطالبات نیز برطرف شود. سریعتر انجام خواهد شد. امروزه مطالبات قطعه سازان بیش از ۵۰ ۱۲ تا ۱۳ مورد آن معوق است.
اما سوال مشخص این بود؛ خودروسازانی که تا دیروز با تاخیر خودروهای فروخته شده در سامانه یکپارچه خودرو را تحویل می دادند و مدام رعایت استانداردهای ۸۵ گانه را بهانه ای برای عدم تحویل به موقع خودرو به مشتریان عنوان می کردند، چگونه با مازاد ۱۲۰ هزار خودرو مواجه شدند. در دو ماه آخر سال که می خواهند بفروشند در طرح جدید تحویل می دهند؟!
مگر اینکه طبق گفته منطقی معاونت حمل و نقل وزارت صمت; وی ادامه داد: ۲ خودروساز بزرگ تا پایان سال ۱۴۰۳ محصولات خود را برای فروش در سامانه یکپارچه صفبندی کردهاند و برای تمدید این صفها باید به این صفها پاسخ دهند و ظرفیت آتی را محاسبه و بر اساس آن عرضه بالایی داشته باشند. ” آیا امسال ۱۲۰ هزار خودرو می فروشند؟ آیا برخلاف تمام ادعاهای عدم تولید، خودروها در پارکینگ موجود است اما خودروسازان تمایلی به تحویل آن ندارند و می خواهند در این طرح با قیمت بالاتری بفروشند؟!
منوچهر لاگی در این رابطه می گوید: طرح پیشنهادی فروش ۱۲۰ هزار خودرو از افزایش تولید دو شرکت ایران خودرو و سایپا در حاشیه بازار یکی از روش های تامین نقدینگی برای پرداخت مطالبات روزافزون قطعات بود. تولید کنندگان انجام شود.
وی افزود: ابتدا اخذ مجوز از مرجع ذیصلاح و سپس تعیین درصد اختلاف قیمت فروش با بازار.
معاون حمل و نقل وزارت حمل و نقل تصریح کرد: به دلیل اینکه طرح فروش در سمت بازار علاوه بر تامین نقدینگی باید قیمت بازار را کاهش دهد، بنابراین در هر مرحله از فروش، درصد زیر قیمت بازار و تعداد خودروهای ارائه شده باید مشخص شوند.
وی منطقی افزود: متأسفانه این طرح که مراحل اولیه خود را طی می کرد به عنوان طرحی قطعی با اطلاعات ناقص ارائه شد و باعث التهاب بازار شد.