خلأ داده محوری در گزارشهای اقتصادی استان گیلان؛ از ضعف در اطلاعرسانی عمومی تا گزارشدهی محدود
انتصاب مدیر کل جدید در گیلان اولویت اول وزیر اقتصاد است
علیرغم مأموریت قانونی ، دفتر امور اقتصادی و دارایی استان گیلان هنوز گزارشی تحلیلی و جامع در مورد وضعیت بخش های تولید استان ارائه نکرده و در سیستم اطلاعاتی با ضعف جدی روبرو است.
براساس بانک اطلاعاتی اطلاعات Diarmirza ، اداره کل امور اقتصادی و دارایی ، به عنوان یکی از مهمترین موسسات اقتصادی استان ، مسئولیت پیشرو ، نظارت و سیاست گذاری در زمینه های کلیدی اقتصاد دولتی ، رئیس وزارت امور اقتصادی و مدیریت دارایی در استان و نقش قاطع در مدیریت مالی استان است. همچنین بین دستگاه های اقتصادی هماهنگ است.
به گفته تاسنیم ، با توجه به شرایط بحرانی اقتصادی این کشور و ضرورت تحقق عدالت مالی و اقتصادی ، عملکرد دولت در شفافیت مالی ، پاسخگویی بودجه ، تسهیل سرمایه گذاری و افزایش بهره وری در منابع عمومی علاوه بر مسئولیت و هماهنگی دولت ، نقش مهمی در هدایت توسعه پایدار استان دارد. موسسه ای که نقش مهمی در برطرف کردن موانع تولید و سرمایه گذاری دارد.
در همین راستا ، یکی از وظایف اصلی بخش امور اقتصادی و مالی گیلان ، “مطالعه و مطالعه شرایط اقتصادی و فعالیتهای تولیدی بخشهای مختلف اقتصادی ، از جمله بخشهای دولتی و خصوصی” است. مأموریتی که ساده به نظر می رسد ، اما نیاز به تخصص ، تجزیه و تحلیل ، مشاهده مداوم و شناخت میدانی از روندهای اقتصادی استان دارد.
در حالی که اقتصاد استان گیلان با چالش هایی مانند رکود تولید ، مهاجرت نخبه ، پیری جمعیت ، فشار مالیاتی بر تولید کننده و عدم تعادل بین ظرفیت ها و سرمایه گذاری ها روبرو است ، نقش کلی این بخش برای شناسایی دقیق نقاط قوت اقتصادی و ضعف های اقتصادی و ارائه سیاست های کارآمد بسیار مهم است.
*خلاء داده های تحلیلی و سیستماتیک در درک وضعیت اقتصاد گیلان
مطالعه دقیق فرایند تولید در بخش های صنعت ، کشاورزی ، گردشگری و خدمات مستلزم استفاده از پایگاه داده های UP -to -date ، تجزیه و تحلیل آماری و داده با توجه به داده است. با این حال ، گزارشی جامع که تصویری واضح و دوره ای از وضعیت اقتصادی استان را به طور جداگانه ارائه می دهد ، توسط دفتر منتشر نشده و یا در دسترس عموم قرار نگرفته است.
سوال اصلی این است که آیا اداره امور اقتصادی و دارایی استان دارای سیستم خاصی برای نظارت بر تولید ، اشتغال ، سرمایه گذاری و حتی خطرات اقتصادی است؟ یا هنوز در مرحله سنتی جمع آوری گزارش های اداری بدون عملکرد است؟
*شکاف آشکار بین تحقیقات اقتصادی و سیاست گذاری استانی
موارد دیگری که باید در بررسی عملکرد این کار در نظر بگیرید ، عدم پیوندهای مؤثر بین مطالعات اقتصادی و خروجی سیاست در شورای برنامه ریزی و توسعه استان است. اگر هدف از این نظرسنجی ها اصلاح سیاست ها و جهت یابی منابع است ، سؤال این است که چه میزان از یافته های مطالعات اقتصادی این بخش در تصمیمات استانی یافت شده است؟
برخی از کارشناسان اقتصادی معتقدند که حتی در مناطقی مانند نرخ رشد بهره وری در بخش کشاورزی گیلان یا تأثیر پروژه های مالیاتی بر واحدهای خرد صنعتی صنعتی ، ارزیابی مستقل و دقیق منتشر نشده است و گزارش های موجود بیشتر در مکاتبات اداری باقی مانده است.
*تعامل ضعیف با بخش خصوصی ؛ مانعی برای درک واقعی اقتصاد بومی
یکی از فرضیات این کار ، تعامل مؤثر با فعالان بخش خصوصی ، تولید کنندگان ، اصناف و اتاق های بازرگانی و تعاونی ها است. با این حال ، نظرسنجی ها نشان می دهد که هیچ ارتباط ساختاری و نهادی بین اداره کل امور اقتصادی و دارایی گیلان و این بخش ها وجود ندارد. در نتیجه ، شناخت وضعیت واقعی تولید ، موانع سرمایه گذاری و حتی تجزیه و تحلیل رفتار بازار با خلاء اطلاعات روبرو است.
*گزارش محدود و غیر گزارش شده گزارش شده ؛ ضعف در اطلاعات عمومی
در حالی که انتشار گزارش های اقتصادی فصلی و سالانه می تواند به آگاهی عمومی ، سرمایه گذاران و مؤسسات تحقیقاتی کمک کند ، خروجی دولت کل در زمینه مطالعه وضعیت اقتصادی استان بسیار محدود ، پراکنده و عمدتاً محدود به جلسات دولت غیر شفاف است.
*نیاز به تعریف مجدد وظایف با یک رویکرد عملیاتی و شفاف
اگرچه وظیفه بررسی و مطالعه ویژگی های اقتصادی یکی از وظایف تعریف شده قانونی این بخش است ، اما عملکرد فعلی آن نشان می دهد که تحقق عملی این مأموریت همچنان در زمینه داده ها ، تجزیه و تحلیل ، ارتباط با بخش خصوصی و شفافیت با ضعف روبرو است.
مرور این کار ، تعریف شاخص های عملکرد ، استفاده از دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی و گزارشگری عمومی می تواند این مسئولیت مهم را از سطح شعار به ابزاری مؤثر در توسعه اقتصادی استان تبدیل کند.
وزارت امور اقتصادی و دارایی گیلان نه تنها به عنوان یک نهاد دولتی بلکه یک عامل اصلی در توسعه اقتصادی و اجتماعی استان است که باعث می شود نظارت و انتقاد از عملکرد آن به منظور بهبود و بهبود کیفیت خدمات و تأمین رفاه عمومی ضروری باشد.