جنگنده J-10C چه ویژگیهایی دارد؟ – افق میهن
شنیده شد که ایران قصد خرید جنگنده چینی J-10C چینی را دارد. به همین مناسبت نگاهی به ویژگی های این جنگنده می اندازیم.
Chngdu J-10C ، همچنین به عنوان “اژدها قدرتمند” شناخته می شود ، یکی از مبارزان نسل چهارم در چین است که برای برتری هوا و عملیات تهاجمی توسعه یافته است. در ادامه ویژگی ها و ویژگی های فنی و تاکتیکی هواپیما بر اساس منابع چینی و اطلاعات نظامی تأیید شده را مشاهده خواهید کرد.
نمونه عمومی:
مدل های اصلی: J-10A (نسخه اول) ، J-10B (به روز شده با AESA Radar) ، J-10C و J-10C (صادرات)
طراح: گروه صنعت هواپیمای Chngdu
اولین پرواز و سرویس ورودی: ۱
نوع: Singlemoter ، چند منظوره ، مجرد یا طلاق (در آموزش)
موتور و درایو:
موتور: WS-10B چین ساخته شده از توربو (در نسخه های جدید)
جایگزینی روسی: AL-31FN توربو ساخته شده روسی (در مدل های اولیه)
رانش: تقریبا ۱۲،۵۰۰ کیلوگرم با عقب
رابطه از رانش به وزن: بستن ۱ (برای مانورهای سنگین بسیار مهم است)
Avionic و Radar:
رادار: آرایه فازی فعال (AESA) در نسخه های J-10B و C.
سیستم اول بینایی (اول): برای کشف نقاط مادون قرمز
کابین خلبان شیشه ای: چند مانیتور رنگی برای نمایش پرواز ، سلاح و اطلاعات مکان
HMD HAT: موشک را از نگاه خلبان قفل کنید
سلاح ها:
موشک های AIR -to -Air:
PL-8 (نسخه چینی پایتون)
PL-10 (رهبری مدرن ، IR)
PL-15 (دستورالعمل رادار ، برد طولانی تا ۲۰۰ کیلومتر)
موشک های سطح هوا:
KD-88 برای اهداف خاک
YJ-91
بمب های هدایت شده:
بمب های لیزری LS-6 و بمب های ماهواره ای
توپ داخلی: ۲۳ یا ۳۰ میلی متر (بسته به مدل)
توابع پرواز:
حداکثر سرعت: ماچ ۲.۳
صفحه عملیاتی: تقریبا. ۱۸۰۰ کیلومتر با سوخت داخلی ، تا ۳۵۰۰ کیلومتر با یک مخزن سوخت خارجی
سقف پرواز: تقریباً ۱۸۰۰۰ متر
طراحی دلتای کانادا: ثبات و مانور را افزایش دهید
سنگرهای هوایی: در نسخه های C و CE
مزایای تاکتیکی:
طراحی با F-16 و Mirage-20000
Multirole Combat: هوا به هوا ، هوا به زمین ، اسکورت ، سرکوب دفاع هوایی
تولید بومی که وابستگی به غرب و روسیه را کاهش می دهد
هزینه های عملیاتی پایین تر از مبارزان هماهنگ غربی
روند توسعه J-10C به دهه ۱۹۸۰ برمی گردد. در همان سال ها ، چین به این نتیجه رسید که هواپیماهای وی ممکن است نتوانند با F -16 یا Mirage -200000 رقابت کنند. در طی جلسه در سال دوم ، طراح ارشد – تنها با ۵ دقیقه شانس – با تهیه مدل شیشه ای و توضیحات دقیق توانست بودجه رسمی و مجوز “پروژه ۱” را دریافت کند. این نقطه شروع نسل جدید مبارزان محلی در چین بود.
J-10C اولین هواپیمای چینی بود که از طراحی دیجیتالی CAD و خرابی دینامیک حسابی بالایی استفاده کرد. بسیاری از سیستم های آن داخلی بودند و تا ۱ ٪ از اجزای آن در مقایسه با هواپیماهای معمول کاملاً بومی بودند. کارخانه موسسه طراحی هواپیمای Chngdu نقش اساسی در این پیشرفت داشت.