اقتصاد جهان

هشدار صندوق بین المللی پول درباره خطرات هوش مصنوعی

به گزارش خبرگزاری افق میهن ، صندوق بین المللی پول به نقل از راشاتودی در گزارشی جدید هشدار داد که حدود ۴۰ درصد مشاغل در سراسر جهان به دلیل گسترش هوش مصنوعی (AI) در معرض تهدید قرار دارند.

کریستالینا جورجیوا، رئیس صندوق بین المللی پول تاکید کرد که اقتصادهای پیشرفته و پردرآمد بیشتر از کشورهای نوظهور و کم درآمد در معرض خطر هستند.

او از دولت‌ها خواست تا به این «روند مشکل‌ساز» رسیدگی کنند و اقدامات پیشگیرانه را برای «جلوگیری از تشدید بیشتر تنش‌های اجتماعی توسط این فناوری انجام دهند».

جورجیوا گفت: «ما در آستانه یک انقلاب تکنولوژیکی هستیم که می‌تواند باعث جهش در بهره‌وری، افزایش رشد جهانی و افزایش درآمد در سراسر جهان شود.» اما می‌تواند جایگزین مشاغل شود و نابرابری‌ها را عمیق‌تر کند.

بر اساس این گزارش، در حالی که اتوماسیون و فناوری اطلاعات در حال حاضر بر وظایف روزمره تأثیر می گذارد، هوش مصنوعی می تواند بر مشاغلی که به کارگران بسیار ماهر نیاز دارند نیز تأثیر بگذارد.

به گفته صندوق بین‌المللی پول، اقتصادهای پیشرفته در مقایسه با اقتصادهای نوظهور و در حال توسعه با خطرات بیشتری از هوش مصنوعی روبرو هستند – و در عین حال فرصت‌های بیشتری برای بهره‌گیری از مزایای آن دارند.

در این گزارش آمده است که در اقتصادهای پیشرفته، حدود ۶۰ درصد مشاغل ممکن است تحت تأثیر هوش مصنوعی قرار گیرند.

صندوق بین المللی پول نوشت، با این حال، تقریبا نیمی از مشاغل در معرض خطر می توانند از یکپارچه سازی هوش مصنوعی بهره ببرند و در نتیجه بهره وری را افزایش دهند.

برای نیمی دیگر، برنامه‌های کاربردی هوش مصنوعی می‌توانند «وظایف کلیدی را که در حال حاضر توسط انسان‌ها انجام می‌شود به عهده بگیرند» که می‌تواند تقاضا برای کارگران را کاهش دهد و منجر به کاهش دستمزدها و استخدام‌های جدید کمتر شود.

جورجیوا هشدار داد که در بدترین سناریو ممکن است برخی از این مشاغل به طور کامل ناپدید شوند.

در مقابل، انتظار می‌رود کشورهای نوظهور و کم‌درآمد به ترتیب ۴۰ و ۲۶ درصد خطر هوش مصنوعی داشته باشند.

نتایج نشان می دهد که کشورهای نوظهور و در حال توسعه با “اختلال فوری کمتر” از هوش مصنوعی روبرو هستند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا