منابع مالی نظامی اسرائیل؛ از وابستگی تا بحران تأمین مالی
به گفته خبرنگار اقتصادی خبرگزاری Tasnim ، به عنوان یک رژیم نظامی نسبتاً کوچک ، پیشرفته و گران قیمت ، اسرائیل همیشه یک چالش بزرگ برای تأمین اعتبار هزینه های دفاعی جدی بود. این رژیم که در سال ۲۰۲۵ در سال ۲۰۲۵ ۳۰ میلیارد دلار به دست آورد و ۱۴ ٪ از کل بودجه دولت را تشکیل می داد ، مجبور شد این هزینه های عظیم را برای ترکیبی پیچیده از کمک های خارجی ، وام های بین المللی و منابع داخلی تأمین کند.
به این معنا ، طبق بررسی ساختار تأمین مالی دستگاه جنگ اسرائیل ، این نشان می دهد که سیستم تأمین مالی این رژیم غاصب با جنگ ۱۲ روزه -اسرائیل و پیامدهای آن تحت فشار است و ظرفیت محدودی برای تحمل جنگهای طولانی مدت دارد.
- کمک های نظامی ایالات متحده: ستون فقرات دفاعی اسرائیل
ایالات متحده بزرگترین حامی دستگاه نظامی اسرائیل است. طبق یادداشت تفاهم ۲۰۱۹-۲۰۲۸ ، ایالات متحده متعهد شده است سالانه ۳.۸ میلیارد دلار کمک های نظامی مستقیم برای اسرائیل ارائه دهد. این کمک شامل ۳.۳ میلیارد دلار آمریکا از طریق یک برنامه تأمین مالی نظامی خارجی است که باید برای خرید تجهیزات نظامی ایالات متحده تولید شود. علاوه بر این ، ۵۰۰ میلیون دلار آمریکا به توسعه سیستم های دفاعی مشترک موشک مانند گنبد آهن ، PFEIL و SHEPHERD DAVID اختصاص داده شد.
اسرائیل تنها کشوری است که می تواند ۲۵ ٪ از کمک برنامه تأمین مالی نظامی خارجی را از صنعت دفاع داخلی خود استفاده کند. این امتیاز منحصر به فرد که هیچ فایده ای از کشور دیگر از آن ندارد ، منعکس کننده روابط ویژه واشنگتن با تل آویو در منطقه دفاعی است.
پس از حمله حماس در ۷ اکتبر ، کنگره ایالات متحده کمک اضطراری به ارزش ۱۷.۹ میلیارد دلار آمریکا را تصویب کرد. این بسته شامل ۴ میلیارد دلار آمریکا برای تقویت و تقویت سیستم های David Iron Dome ، ۱.۲ میلیارد دلار آمریکا برای توسعه سیستم گنبد آهن ، ۳.۵ میلیارد دلار آمریکا برای خرید سیستم های سلاح پیشرفته و ۴.۴ میلیارد دلار آمریکا برای جایگزینی ذخایر استراتژیک ایالات متحده است.
با این حال ، این کمک ها نامحدود نیستند و محدودیت های سیاسی مهمی دارند. در فوریه ۲۰۲۴ ، گروهی از جمهوریخواهان از بسته کمکی جدید خودداری کردند و اظهار داشتند که بدهی های ۳۷ تریلیون دلار آمریکا نمی تواند برای ادامه کمک های بی پایان توجیه شود.
- اوراق قرضه جنگ: قدرت اضطراری بازارهای جهانی
یکی از مهمترین مکانیسم های تأمین مالی اسرائیل ، اعطای اوراق بهادار جنگی در بازارهای بین المللی است. از اکتبر ۲۰۲۳ تا ژانویه ۲۰۲۵ ، اسرائیل در مجموع ۱۹.۴ میلیارد دلار اوراق قرضه را صادر کرده است که مستقیماً برای تأمین مالی جنگ طراحی شده اند. فقط در خاک آمریكا ، سازمان اوراق قرضه اسرائیل در سال ۲۰۲۵ سابقه تاریخی ۵ میلیارد دلار آمریكا داشت ، تقریباً دو برابر متوسط سالانه قبل از جنگ. این اوراق بهادار صریحاً به عنوان حمایت از اسرائیل به سرمایه گذاران در جنگ ارائه می شود.
هفت بانک بزرگ بین المللی نقش اساسی در ضمانت و تحویل این اوراق بهادار داشته اند. گلدمن ساکس بیش از بیشترین ضمانت بیش از ۷ میلیارد دلار اوراق بهادار جنگهای اسرائیل است. Deutsche Bank با ضمانت میلیارد ها دلار خدمات بانکی گسترده ای ۵.۷ میلیارد یورو وام و ضمانت شرکت های اسلحه اسرائیل ارائه می دهد. Citigroup ، Barclays و JP Morgan Chase همچنین خدمات ، تضمین ها و مشاوره های بانکی گسترده ای را ارائه داده اند.
- مؤسسات مالی اروپا و نگرانی های اخلاقی
موسسات مالی اروپا نیز نقش مهمی در تأمین مالی ماشین جنگ اسرائیل ایفا می کنند. این موسسات در مجموع ۳۶.۱ میلیارد یورو و همچنین ۲۶ میلیارد یورو و اوراق بهادار در اسرائیل سرمایه گذاری کرده اند. صندوق بازنشستگی دولت نروژ و شرکت بیمه Alianes سرمایه گذاران مهمی در این زمینه هستند.
با این حال ، فشار اخلاقی این نهادها به میزان قابل توجهی افزایش می یابد. برخی از موسسات مالی اروپا در کشورهایی مانند ایرلند و هلند فروش اوراق بهادار اسرائیل را به حالت تعلیق درآوردند. دادگاه تجدیدنظر هلند تصمیم نهایی گرفته است که کشور باید بلافاصله قطعات صادرات F-35 را به اسرائیل متوقف کند. این روند نشان دهنده تغییر تدریجی در فضای سیاسی و اخلاقی در اروپا برای حمایت از اقدامات نظامی اسرائیل است.
- صنعت دفاعی و تأمین کننده اسلحه
شرکت های آمریکایی نقش اساسی در سلاح های اسرائیل ایفا می کنند. لاکهید مارتین ، تولید کننده مبارزان F-35 ، تا سال ۲۰۲۴ ۳۶ از ۷۵ هواپیمای خیاطی ساخته را تحویل داده است. Ritheon مسئول تولید Missions Dome Iron Grows و سیستم فلش است ، در حالی که بوئینگ ارائه دهنده اصلی بمب های هوشمند و هوشمند است. General Diamamix همچنین مخازن و اتومبیل های زرهی تولید می کند.
براساس گزارش های رسمی ، ایالات متحده ۶۹ ٪ از کل واردات سلاح اسرائیل را از سال ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۳ فراهم کرده است. آلمان با ۳۰ ٪ و ایتالیا با ۰.۹ درصد مقام دوم را به دست می آورد. این تصویر وابستگی شدید اسرائیل به تجهیزات نظامی ایالات متحده را نشان می دهد.
ایالات متحده همچنین دارای یک ذخیره استراتژیک به ارزش ۱.۸ میلیارد دلار آمریکا ، از جمله مهمات ، موشک ها و وسایل نقلیه نظامی در خاک اسرائیل است که می تواند در مواقع اضطراری مورد استفاده قرار گیرد. این ذخایر معروف به WRSSA-I در جنگ اخیر نقش بسیار مهمی ایفا کردند و به ادامه عملیات نظامی اسرائیل کمک کردند.
- تأمین مالی بحران و محدودیت های بودجه
برجسته ترین نشانه بحران مالی اسرائیل ، رد کاربرد ۶۰ میلیارد دلار برای وزارت دارایی به مبلغ ۱۶.۲ میلیارد دلار بودجه اضطراری بود. ارتش اسرائیل برای جبران فقدان جدی تجهیزات نظامی از این مبلغ عظیم درخواست کرده بود ، اما وزیر دارایی بتلل Smoteric نه تنها از این درخواست امتناع ورزید ، بلکه اتاق اورژانس را نیز رد کرد و ذخایر مهمات حیاتی از جمله سیستم فلش را تجدید کرد. این تصمیم واکنشی به هزینه های شگفت انگیز برای بسیج کارکنان ذخیره بود و ۱.۲ میلیارد دلار در هر ماه دلار آمریکا به دست آورد.
گزارش های بی شماری حاکی از آن است که صدها وسیله نقلیه زرهی مورد استفاده در عملیات کف غزه اکنون کاملاً غیرمعمول هستند و به پایه یا تعویض نیاز دارند. ذخایر سیستم دفاع موشک Peykan نیز تقریباً کاملاً تخلیه شده است که این امر نگرانی های جدی در مورد آماده سازی دولت برای دفاع ایجاد کرده است.
- جزئیات رتبه بندی اعتبار و افزایش هزینه های اعتبار
مؤسسه رتبه بندی Modiz در مارس ۲۰۲۵ دو قدم در اسرائیل -Kreditrating از A2 به BAA1 باقی مانده است. این کاهش نادر دو بخش ، که خطرات سیاسی بسیار بالایی را توضیح می دهد و تضعیف قابل توجه ظرفیت اقتصادی و مالی دولت ، نشان دهنده عمق نگرانی های بین المللی در مورد پایداری مالی است. S&P Global همچنین چشم انداز منفی را حفظ کرد و صریحاً هشدار داد که جنگ طولانی با ایران می تواند در این رتبه قرار بگیرد.
این کاهش عواقب قابل توجهی و قابل توجهی برای اقتصاد اسرائیل به همراه داشت. هزینه های اعتبار به میزان قابل توجهی افزایش یافته است ، و حق بیمه خطر اسرائیل که بر روی شاخص CDS اندازه گیری شده است به بالاترین سطح ۱۲ سال گذشته رسیده است. هر شماره جدید اوراق بهادار جدید برای جذب سرمایه گذاران باید حق بیمه بیشتری را نسبت به گذشته ارائه دهد. تخلیه سرمایه خارجی و کاهش سرمایه گذاری های مستقیم وظایف بیشتر این کاهش است که اعتماد سرمایه گذاران بین المللی را به میزان قابل توجهی تضعیف کرده است. سرانجام ، درآمد مالیاتی بیشتر دولت باید به خدمات بدهی اختصاص یابد که فضای مالی سایر اولویت های دولت را محدود کند.
- محدودیت های آینده و چشم انداز تأمین مالی
شواهد موجود به وضوح نشان می دهد که اسرائیل در صورت نقض آتش بس و ادامه جنگ قادر به تأمین مالی ایران نخواهد بود. اعتبار اعتبار به میزان قابل توجهی هزینه های اعتباری را افزایش داده است و فشار سیاسی در ایالات متحده محدودیت کمک را افزایش می دهد. خستگی سرمایه گذاران خطرات ژئوپلیتیکی و نگرانی های اخلاقی مؤسسات مالی اروپا نیز به این محدودیت ها افزوده است.
اگر این درگیری ادامه یابد ، اسرائیل با چالش های جدی تری روبرو خواهد شد. امکان ارزیابی کمتر در مقادیر هرزنامه (D/E) وجود دارد ، که دسترسی به بازارهای سرمایه را به میزان قابل توجهی محدود می کند. مقاومت کنگره ایالات متحده در برابر کمک های اضافی افزایش می یابد و گرایش بانک های بزرگ برای اطمینان از کاهش اوراق بهادار ارزش جنگ. فشار بر شفافیت بیشتر در استفاده از کمک های نظامی نیز به طور مداوم در حال افزایش است.
پایان پیام/