محیط زیست

نصف جهان در دی ۱۴۰۲ چند روز هوای پاک داشت؟ 

جمشد ملاقات وی در گفت و گو با خبرنگار افق میهن، با اشاره به وضعیت سنجش کیفیت هوا در ایستگاه های کلانشهر اصفهان اظهار کرد: بر اساس اطلاعات دریافتی از ایستگاه های سنجش کیفیت هوا در اولین ماه زمستان ۱۴۰۲; چهار روز شرایط ناسالم برای عموم مردم (قرمز)، هشت روز شرایط ناسالم برای گروه های حساس (نارنجی) و ۱۸ روز شرایط قابل قبول (زرد) و هیچ روز پاک (سبز) در شهر اصفهان ثبت نشد. در طول دوره مذکور

وی با اشاره به عوارض بهداشتی و اقدامات پیشگیرانه ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون (در شرایط قابل قبول)، افزود: احتمال بروز علائم تنفسی در افراد حساس، احتمال تشدید بیماری های قلبی یا ریوی در بیماران قلبی و سالمندان وجود دارد. از جمله عوارض سلامتی این آلاینده است، بنابراین افراد بسیار حساس باید در صورت امکان فعالیت طولانی مدت یا شدید را کاهش دهند.

شاخص کیفیت هوا از ۰ تا ۵۰ هوای پاک (سبز)، ۵۱ تا ۱۰۰ هوای سالم (زرد)، ۱۰۱ تا ۱۵۰ ناسالم برای گروه های حساس (نارنجی)، ۱۵۱ تا ۲۰۰ ناسالم برای عموم (قرمز)، ۲۰۱ تا ۳۰۰ بسیار ناسالم ( بنفش) و ۳۰۱ تا ۵۰۰ بسیار خطرناک است (قهوه ای).

شاخص کیفیت هوا معیاری است که غلظت ترکیبات مختلف آلاینده موجود در هوا مانند مونوکسید کربن، دی گوگرد، ترکیبات نیتروژن، ازن و ذرات معلق (ذرات کوچکتر از ۱۰ میکرومتر و ذرات کوچکتر از ۲.۵ میکرومتر) که دارای حد مجاز متفاوت با واحدهای مختلف هستند را به عدد بدون واحد تبدیل می کند و وضعیت آلودگی هوا را نمایش می دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا