حال کسب و کارهای مجازی خوب نیست؛ از کندی اینترنت تا فیلترینگ
سهم کم اقتصاد دیجیتال از تولید ناخالص داخلی
در حالی که ایران در زمینه مشاغل مجازی از ظرفیت های بالایی برخوردار است و حتی حتی زودتر از برخی کشورها قوانین اقتصاد دیجیتال را نیز به تصویب رسانده است ، رئیس اتحادیه دولتی مشاغل مجازی معتقد است که وضعیت فعلی تجارت آنلاین و اقتصاد دیجیتال در کشور بسیار مطلوب و رضایت بخش نیست.
به گزارش Diarmirza ، بسیاری در حال حاضر علاقه مند به ایجاد مشاغل در فضای مجازی هستند که صرف نظر از زیرساخت های مورد نیاز برای شکل گیری و تقویت این مشاغل ، باید آموزش لازم را برای راه اندازی مشاغل اینترنتی انجام دهند.
بسیاری از کشورها از ظرفیت مشاغل اینترنتی برای اجرای برنامه اشتغال خود با ارائه زیرساخت های لازم سوء استفاده کرده اند. بنابراین ، کارشناسان معتقدند که فضای مجازی یک زمینه غفلت است که در صورت امکان انجام می شود.
به گفته ایسنا ، در سالهای اخیر ، پس از اپیدمی کورونا در کشور ، استقبال از خدمات غیر موجود و تمایل مردم به خرید آنلاین افزایش یافته است. این الگوی یک تجربه موفق بود که در آن زمان بسیاری از مشاغل در زمینه فضای مجازی به سرعت شکل گرفتند تا خدمات و عرضه کالا و محصولات را برای عموم ارائه دهند.
اگرچه در مورد ایجاد زیرساخت ها در کشور شکی نیست ، اما کارشناسان معتقدند که توسعه اقتصاد دیجیتال و گسترش مشاغل آنلاین باید برای فعالیت های الکترونیکی و محدود ارائه شود. زیرا از یک طرف ، ما برای بهینه سازی چنین شرایطی در فناوری کشور که باید برطرف شود ، با ضعف فن آوری روبرو هستیم و از طرف دیگر ، فرصت فضای مجازی بهینه و مناسب مورد استفاده قرار نمی گیرد و چالش هایی مانند اینترنت آهسته یا قطعی باقی می ماند.
به گفته کارشناسان ، مشاغل اینترنتی به دلیل کم هزینه و سودآوری کم در حال شکوفایی هستند و روز به روز برای طرفداران این گروه افزایش می یابد. فروش محصولات خانگی اینترنتی ، لباس های آنلاین و مشاوره پزشکی مجازی تنها نمونه هایی است که می توان در بستر اینترنتی و به شکل مشاغل مجازی دنبال کرد.
در این رابطه رضا الفاتاسب ، رئیس اتحادیه دولتی تجارت مجازی وضعیت فعلی مشاغل آنلاین و اقتصاد دیجیتال در کشور آنقدر مطلوب و رضایت بخش را نمی داند و می گوید عدم وجود زیرساخت های پایدار و عدم سرمایه گذاری مهمترین موانع برای مشاغل مجازی است.
وی خاطرنشان می کند که اگرچه ایران ظرفیت بالایی دارد و حتی یکی از کشورهایی است که زودتر از سایر کشورهای منطقه قوانین اقتصاد دیجیتال را توسعه داده است ، اما مشاغل اینترنتی آن مطلوب نیستند.
در پاسخ به این که چرا فروش آنلاین در ایران با سایر کشورها ، رئیس اتحادیه دولتی تجارت مجازی گفت: “این موضوع دلایل بسیاری دارد ، از جمله نیاز بازار به سرمایه گذاری و کاهش اعتماد عمومی به مشاغل آنلاین.” مشاغل برای حفظ زیرساخت های خود به سرمایه گذاری نیاز به سرمایه گذاری دارند ، اما متأسفانه به دلیل شرایط اقتصادی ، سرمایه گذاری خارجی امکان پذیر نیست و سرمایه گذار داخلی تمایلی به ورود به این زمینه ندارد.
آلفاتاسب محدودیت ها و سیاست های اینترنتی را یکی از دلایل عدم اعتماد به نفس سرمایه گذار ذکر کرد و گفت که اینترنت بستر اصلی اقتصاد دیجیتال است ، اما در کشور ما با محدودیت هایی روبرو است که عامل مهمی در عدم تمایل به سرمایه گذاران است.
طبق آمار ، حجم خرده فروشان در کشور ما فقط ۲ ٪ است و ۵ ٪ از مردم هنوز هم از بازارهای فیزیکی خریدهای خود را انجام می دهند که نیمی از آنها مربوط به فروش از طریق شبکه های اجتماعی است و بنابراین تنها ۵ ٪ به ایالات متحده است ، در حالی که ایالات متحده درصد از خرده فروشان آنلاین را دارد. این کشورها را دارد.
Hamid Haj Esmaili- کارشناس بازار کار وی در مصاحبه ای با ایسنا ، معتقد است كه با توجه به تحولات در دنیای امروز و انجام كارها ، ما نیز باید با جهان پیش برویم.
به گفته وی ، مشاغل مبتنی بر این یکی از مشاغل کم درآمد است که علاوه بر تولید درآمد بالا ، می تواند فرصت های شغلی زیادی ایجاد کند.
کارشناس بازار کار برای محافظت از حقوق مصرف کنندگان و خریداران ، نظارت بر تجارت اینترنت را فراخوانی می کند و معتقد است: قوانین استفاده از فضای مجازی نه تنها باید به افراد محدود شود بلکه انگیزه آنها برای ورود به چنین مشاغل را از بین نمی برد.
به گفته حاج اسماعیلی ، مسدود کردن برخی از سیستم عامل های خارجی و محدود کردن آنها باعث ایجاد مشکلاتی برای مشاغل اینترنتی شده است ، اگرچه در سالهای اخیر بسیاری از مشاغل اینترنتی ترجیح داده اند در کنار سیستم عامل های خارجی و پیام رسان ، مشتری را در سیستم عامل های داخلی توسعه و جذب کنند.
طبق آمار موجود ، سهم اقتصاد دیجیتال در تولید ناخالص داخلی کشورهای پیشرو به بیش از ۲ ٪ رسیده است. با استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات ، اقتصاد دیجیتال فرصت های جدیدی را برای رشد اقتصادی ، افزایش بهره وری ، بهبود دسترسی به اطلاعات و اطلاعات ، نوآوری و کارآفرینی ایجاد می کند که می تواند منجر به افزایش رقابت ، کاهش هزینه ها و بهبود کیفیت زندگی شود زیرا این امر باعث بهبود بهره وری ، ایجاد مشاغل جدید و تسهیل تجارت ، رشد اقتصادی دیجیتال می شود.
امروز ، گسترش فعالیت های اینترنتی و توسعه دیجیتال ، سبک جدیدی را در زندگی روزمره و تجارت در دوره Corona ایجاد کرده است. مشاغل سنتی جایگزین مشاغل اینترنتی شده و مجوز برای راه اندازی مشاغل اینترنتی در حال افزایش است. با توجه به مزایا و مزایایی که مشاغل اینترنتی برای عموم دارند و بسیاری از هزینه ها را کاهش داده است ، دولت باید بیشتر این بخش را بررسی کرده و موانع خود را برطرف کند.