ترندهای روز

افشای یک پروژه‌ محرمانه پس از ۱۲ سال؛ فیسبوک چگونه برای کنار زدن رقبا با یک سرویس VPN از میلیون‌ها کاربر جاسوسی کرد؟

افق میهن پایگاه داده اخبار تحلیلی (ofoghmihan.ir):

شرکت ها همیشه از روشهای سالم برای بهبود و بعضی اوقات به دنبال روشهای غیرمعمول استفاده نمی کنند. رویکردی که توسط فیس بوک یا متا فعلی در سال ۲ انجام شده است. فیس بوک یک سرویس VPN به نام Onavo را با بیش از ۵ میلیون دلار در آن سال خریداری کرد. این سرویس قول داده است از حریم خصوصی کاربران محافظت کند ، اما در واقع جاسوسی فیس بوک بیش از ۵ میلیون کاربر بود.

در سال ۲۰۱۳ ، فیس بوک برنامه ONAVO را با بیش از ۱۰۰ میلیون دلار خریداری کرد. به نظر می رسد این برنامه ابزاری برای تقویت امنیت و حریم خصوصی کاربران است ، اما فیس بوک هدف دیگری را دنبال کرد.

چند سال پس از خرید Onavo ، گزارش های مربوط به ابزار فیس بوک منتشر شد. براساس گزارش ها ، سرویس VPN قبل از رسیدن به مقصد اصلی ، ترافیک اینترنت همه کاربران را به سرورهای فیس بوک منتقل کرد. بنابراین فیس بوک به داده های کاربران مانند برنامه ها و وب سایت های مورد استفاده و حتی هنگام استفاده از آنها دسترسی داشت.

خدماتی که منجر به خرید واتس اپ شد

بنا بر گزارش ها ، بیش از ۵ میلیون کاربر این برنامه را بر روی تلفن خود نصب کرده اند و در نتیجه دسترسی به فیس بوک به تعداد زیادی از داده های رفتاری کاربران داده می شود. این اطلاعات نقش مهمی در تصمیمات تجاری مارک زاکربرگ ، مدیرعامل متا داشت.

براساس گزارشی از BuzzFeed ، اطلاعات جمع آوری شده از طریق این برنامه نشان می دهد که کاربران دو برابر بیشتر از یک پیام رسان فیس بوک با WhatsApp بودند. این در نهایت باعث شد تا فیس بوک تصمیم بگیرد واتس اپ را با قیمت ۵ میلیارد دلار در سال خریداری کند.

همچنین در سال ۲۰۱۶ ، داده های Onavo به فیس بوک نشان داد که برنامه Snapchat در حال رشد چشمگیر در بین کاربران است. اما از آنجا که ترافیک اسنپ چت رمزگذاری شده است ، فیس بوک دقیقاً نمی تواند ببیند که کاربران از آن استفاده می کنند.

به دلیل این مشکل ، زاکربرگ خواستار راهی برای یافتن راهی برای دسترسی به داده های Snapchat شد:

“ما باید راهی برای دریافت داده های قابل اعتماد از Snapchat پیدا کنیم.”

پروژه محرمانه فیس بوک برای رقابت با Snapchat

در همین راستا ، یک پروژه محرمانه به نام Project Ghostbusters مهم بود. این پروژه برای انجام رمزگذاری اسنپ چت انجام “مرد میانه” یا میانه در وسط بود. طی یک ماه ، مهندسان فیس بوک کیت هایی را طراحی کردند که می توانند داده های کاربران را قبل از رمزگذاری رهگیری و جمع آوری کنند.

سپس فیس بوک با استفاده از زیرساخت ONAVO کدهای اختصاصی را برای مشتری و سرور نوشت. از طرف کاربر ، یک کیت حاوی گواهی ریشه روی قربانیان نصب شده است. در سمت سرور ، فیس بوک ، با تهیه گواهینامه های دیجیتالی جعلی ، سرورهای Snapchat شبیه سازی شده و ترافیک رمزگذاری شده جعلی و رمزگشایی شده.

پس از درک موفقیت فزاینده اسنپ چت ، از طریق روشی بود که فیس بوک پیشنهاد کرد آن را با ۳ میلیارد دلار خریداری کند. اما با مخالفت مدیرعامل SNAP ، این پیشنهاد رد شد. در پاسخ ، فیس بوک داستانهای معروف را به اینستاگرام اضافه کرد که بعداً ستون اصلی این سکو شد.

Snapchat تنها برنامه ای نبود که فیس بوک داده های خود را کنترل کرد ، بلکه برنامه های دیگری مانند Houseparty ، Utube ، Amazon و ده ها برنامه دیگر نیز داشت. هدف فیس بوک شناسایی ، تجزیه و تحلیل و خنثی کردن هر رقیب زودتر بود. اما این رویکرد طولانی نبود.

رویارویی اپل با سرویس جاسوسی فیس بوک

پس از بررسی ، اپل برنامه Onavo را از AppStore به دلیل نقض صریح قوانین حفظ حریم خصوصی حذف کرد. در پاسخ ، فیس بوک برنامه را با نام جدید Facebook Research دوباره طراحی کرد و از نوجوانان خواست تا با پرداخت ۲۰ دلار در ماه ، برنامه را بر روی تلفن های خود نصب کنند.

اما این بار اپل رویکرد دقیق تری را در پیش گرفت. پس از افشای اطلاعات ، اپل دسترسی فیس بوک به گواهینامه های سازمانی را لغو کرد ، که منجر به عدم موفقیت همه برنامه های iOS Facebook ، از جمله نسخه های تجربی شد.

پرونده ONAVO یکی از برجسته ترین نمونه های سوء استفاده از شرکتهای بزرگ فناوری از اعتماد کاربران است. در این حالت ، یک برنامه ظاهراً طراحی شده برای حفظ حریم خصوصی یکی از پیشرفته ترین ابزارهای نظارت و جاسوسی بود که به فیس بوک اجازه می داد بازار را با داده های پنهان کنترل کند.

منبع: دیجیاتو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا