سبقت هزینههای تولید از قیمت دستوری/ کمر خم صنعت خودرو زیر بار تورم :: افق میهن
در حالی که قیمت محصولات ایران Khodro با سفارش تنها ۵ ٪ در شش ماه اول سال افزایش یافته است ، قیمت محصولات ایران Khodro در شش ماه اول سال بیش از ۵ ٪ افزایش یافته است.
موضوعی که برخلاف برخی رسانه ها ادعا می کند که قیمت کارخانه محصولات این شرکت را از ابتدای سال جاری افزایش می دهد ، براساس ارقام موجود است.
از ابتدای سال ، با تشدید شدت انرژی ، افزایش نرخ ارز ، تشدید تورم و تحمیل تحریم های جدید ، خطر رکود صنعت را تهدید می کند. سرعت رکود در جاده صنعتی با یک جنگ شش روزه تحمیل شده افزایش یافت و بسیاری از صنعتگران در این مسیر تسلیم شدند ، با این حال ، ایران خمرو نه تنها تولید این کشور را ترک کرد. در عوض ، این افزایش بیش از ۵ ٪ تولید محصول را تجربه کرد.
افزایش هزینه های تولید به همراه قیمت گذاری دستوری یکی از اصلی ترین دلایل افزایش اقتصاد کشور است که از این قاعده مستثنی نیست. مهمترین عوامل در افزایش هزینه های تولید عبارتند از:
نوسانات ارزی
در حالی که قیمت خودرو هنوز از نظر گرامری و با نظر وزارت بهداشت از ابتدای سال است ، نوسانات ارزی حدود ۲ ٪ تخمین زده می شود. این دلار همچنین از مرز ۶۰۰۰ دلار در سال جاری فراتر رفته است و نوسانات ارزی به چالش اصلی صنایع تبدیل شده است. با پرش دلار ، قیمت قطعات وارداتی و مواد اولیه تحت تأثیر قرار گرفت و بازارهای داخلی و خارجی ملتهب شدند. افزایش نرخ ارز در بودجه سال و افزایش حقوق ورود قطعات وارداتی عوامل اصلی در افزایش هزینه های تولید است ، اما قیمت خودرو هنوز مشخص شد.
تورم مزمن:
براساس آمار غیر رسمی ، تورم کشور ما بین ۵ تا ۵ درصد تخمین زده می شود و براساس آمار رسمی بانک مرکزی ، تورم بیش از ۵ ٪ تخمین زده می شود ، که شامل کلیه بخش های تولیدی از جمله صنعت به کشاورزی می شود. از آنجا که افزایش کلیه کالاها و خدمات با تورم تعیین می شود ، قیمت ماشین نیز از این قاعده مستثنی نیست.
حقوق کارگران:
طبق قانون دستمزد ، با تصمیم شورای عالی کار ، حقوق کارگران باید بیش از ۵ ٪ افزایش یابد. همه کارفرمایان موظفند این فرمان را رعایت کنند. با این حال ، مانند حقوق مسکن ، سبد و معیشت و سایر موارد باید با تصمیم کارفرمایان تعیین شود. به طور کلی ، حقوق کارگران بیش از ۵ ٪ افزایش یافته است. براساس سازمان جهانی ، حقوق و دستمزد در هزینه های تولید کمتر از ۵ ٪ است.
افزایش هزینه های انرژی:
براساس کابینه ، تعرفه برق صنعتی در مقایسه با سال گذشته ۵ ٪ افزایش یافته است. همچنین صنایع باید در ماه ها باشند خرداد، تیر، مرداد وت شهریور علاوه بر افزایش ۵ ٪ ، ۵ ٪ تعرفه برق بیشتری را پرداخت می کند. به عبارت دیگر ، صنایع در تابستان با افزایش ۵ درصدی تعرفه روبرو هستند ، اما قیمت این خودرو هنوز از نظر گرامری است.
قیمت مواد اولیه را افزایش دهید:
در حالی که میانگین افزایش ۵ درصدی در قیمت خودروهای ایران ، قیمت زنجیره تولید خودرو در همان زمان با از بین بردن همه ارزهای یارانه ای به طور همزمان بود. قیمت برخی از مواد اولیه ، که سال گذشته با ۶۰۰۰ دلار عرضه شد ، در زمان ۶۰۰۰ دلار تعیین شد. به عبارت دیگر ، هزینه های ارزی به یکباره بیش از ۵ بار افزایش یافته است.
به عنوان مثال ، یک ماشین مسافری معمولی به طور متوسط ۱۴۰۰ کیلوگرم وزن دارد که تقریباً پنجاه و هفت درصد از وزن آن است. از آنجا که هر خودرو به طور متوسط ۸۰۰ کیلوگرم فولاد است. شصت درصد از درآمد بازار فولاد به دلیل تولید اتومبیل های مسافربری است. به عبارت ساده ، تقریباً دو سوم از فولاد تولید شده در دنیای صنعت صرف ساخت ماشین های مسافربری می شود.
حداقل بیست تا ۳۰ درصد از هزینه های تولید یک ماشین هزینه تأمین فولاد است. قیمت گلوله ها در حال حاضر بین ۲ میلیون تا ۶۰۰۰ تا ۵ میلیون تومان است. و قیمت جهانی آن در حدود ۲ دلار است. با توجه به دلار ، ۵۰۰۰ دلار در هر تن گلوله حدود ۱.۵ میلیون تومن خواهد بود که باید حدود ۲ ٪ از هزینه های حمل و نقل را اضافه کند. در حالی که تفاوت شدید قیمت بین بازار آزاد و مبادله کالا وجود دارد و بیشتر صنایع باید هزینه این مواد را با نرخ ارز آزاد بپردازند ، بیش از ۵ ٪ افزایش در هزینه فولاد صنعتی و تأثیر مستقیمی بر هزینه خودرو خواهد گذاشت.