سهنرخی شدن بنزین برای اقتصاد ایران راهحل بلندمدت محسوب نمیشود / تورم بهطور تصنعی دهک درآمدی افراد را تغییر داده است!
یک متخصص اقتصادی در مورد اظهار نظر اخیراً در مورد افزایش قیمت بنزین برای دهکده فوقانی جامعه گفت: “تورم به طور مصنوعی ارزش دارایی هایی مانند خودرو و فضای زندگی را افزایش داده است.” در نتیجه ، افرادی که سالها پیش یک ماشین خریداری کرده اند ، اکنون به دلیل دارایی های جدید خود در یک دسامبر بالاتر قرار دارند ، در حالی که دارایی های واقعی آنها تغییر نکرده است. بنابراین ، ما نمی توانیم با برنامه ضرب بنزین موافق باشیم.
به گفته Business News ، مسئله افزایش قیمت بنزین یکی از حساس ترین موضوعات در جامعه است. از آنجا که این مشکل نه تنها بنزین است ، بلکه قیمت کلیه کالاها و خدماتی که به دلیل افزایش قیمت بنزین و افزایش هزینه حمل و نقل گران هستند ، گران است. در حالی که دولت چهاردهم تاکنون اظهارات بی شماری در مورد افزایش قیمت بنزین بیان کرده است ، اما دوباره اظهارنظرها وجود داشت.
رئیس جمهور مسعود ، یکشنبه ، مرداد در جلسه ای با مدیر رسانه ، دولت تأکید کرد که دولت سعی نکرده بنزین را برای طبقه اجتماعی دزدی گران کند ، اما در عین حال پرسیده شد که چرا ۴ میلیارد دلار آمریکا باید برای واردات بنزین تولید شود به طوری که کسانی که چهار برابر بیشتر از دیگران مصرف می کنند از همان یارانه ها بهره مند می شوند و بنزین را با قیمت ۴ دلار آمریکا خریداری می کنند؟
با این اظهارات ، سناریوی سه گانه دوباره تقویت شد. به نظر می رسد که برنامه دولت برای تعیین نرخ سوم برای مقیاس بالای جامعه به نظر می رسد که بنزین را با مجموعه بالاتر حفظ می کند.
اظهارات در حالی که مشکلات زیادی در جامعه وجود دارد ، بیان شد. با توجه به ضعف آماری ، درآمد مردم و مصرف دقیق کاملاً مشخص نیست و انتقاد بزرگی از نحوه سقوط مردم وجود دارد.
مهمترین چیز در مورد تصمیم گیری ، خطاهایی است که توسط دولت هدف قرار گرفته است. به عنوان مثال ، بسیاری از افراد به دلیل تورم یک ماشین یا خانه خریداری کردند و اکنون دولت فقط به دلیل افزایش قیمت که فراتر از کنترل مالک بود ، آن را در Deciles بالاتر متوقف می کند. با این حال ، درآمد واقعی و ظرفیت مالی برخی از افراد ممکن است تغییر نکرده باشد و ارزش کالاهای مصرفی آنها فقط به دلیل تورم مردم افزایش یافته است.
چگونه می توان این عوامل را مورد تجزیه و تحلیل قرار داد و چه اثرات مخرب می تواند این سیاست باشد؟
دولت برای جلوگیری از پرش ناگهانی جایزه تورم ۲ یا ۵ ٪ ، قیمت بنزین را سرکوب کرده است
کارشناس اقتصادی محمد تگی فایازی در مصاحبه ای با اخبار تجاری در این رابطه ، وی گفت: اصل تاریخ باید واضح و سپس مفصل باشد. مشکل اصلی این است که دولت در معرض تورم است که منشأ پولی نامیده می شود. این بدان معنی است که ریشه وی در ایجاد نقدینگی نهفته است. این کار به روش های مختلفی انجام می شود ، از جمله مسئله عناوین بدهی ، وام مستقیم یا مراجعه به شرکت های دولتی آسیب دیده و سیستم های پذیرش. بنابراین ، منبع اصلی تورم گسترش پولی رشته مالی دولت هم در بودجه عمومی و هم در عملکرد شرکت های دولتی است.
وی گفت: “در نتیجه این ناسازگاری ها ، کشور هر سال تورم حدود ۲ تا ۵ درصد را تشخیص می دهد ، اما از آنجا که این باعث انفجار قیمت می شود ، دولت برخی از قیمت ها را سرکوب می کند.” مواد و خدمات اولیه خصوصی متناسب با افزایش قیمت هستند ، اما دولت قیمت برخی از کالاها و خدمات عمومی را ثابت نگه می دارد ، که باعث کاهش تورم ۵۰ ٪ می شود. این تورم واقعی را به آینده تغییر می دهد.
با تورم ، مردم تا ۵ ٪ از قدرت خرید خود را از دست می دهند ، یا دولت فقط نیمی از کاهش را در همان سال تحمیل می کند و ۲ ٪ باقی مانده را به آینده منتقل می کند.
به عبارت دیگر ، با تورم ، مردم تا ۵ ٪ از قدرت خرید خود را از دست می دهند ، اما دولت فقط نیمی از کاهش در همان سال را تحمیل می کند و ۲ درصد باقی مانده را به آینده منتقل می کند. بنابراین ، دولت بخشی از هزینه ها را در عمل به تأخیر انداخت و به دلیل مردم بود. در آینده مجبور خواهد شد ۵ ٪ از جیب خارج شود.
این کارشناس اقتصادی گفت: “در حقیقت ، دولت هیچ یارانه ای را پرداخت نمی کند ، دولت به هیچ وجه ورشکسته است و از جیب مردم خارج می شود.” با سرکوب قیمت ، بخشی از برداشت به آینده به تعویق می افتد. همین مورد در مورد بنزین نیز صدق می کند. دولت در سالهایی که تورم ۲ یا ۵ درصد بود ، قیمت گاز را سرکوب کرده است. اکنون این شکاف قیمت به میزان قابل توجهی افزایش یافته است. به عنوان مثال ، قیمت بنزین در کشورهای همسایه حدود ۲ تا ۵ سنت یا ۱ دلار آمریکا است ، اما در ایران بسیار پایین تر است که منجر به مشکلاتی مانند قاچاق سوخت ، فشار بر منابع دولتی و افزایش واردات می شود.
تورم به طور مصنوعی ارزش دارایی هایی مانند وسیله نقلیه و فضای زندگی / دولت را افزایش می دهد ، با ایجاد تورم بدون اضافه کردن چیزی به ثروت واقعی مردم ، آن را در تصمیم گیری های بالاتر قرار می دهد.
فیایزی مشکل اشتباه دکوراسیون را توضیح داد: نکته مشکلات در حال کاهش است. تورم به طور مصنوعی ارزش دارایی هایی مانند ماشین و مسکن را افزایش می دهد. در نتیجه ، افرادی که سالها پیش اتومبیل خریداری کرده اند به دلیل دارایی های جدید خود ، در حال تصمیم گیری بالاتری هستند ، در حالی که ثروت واقعی آنها تغییر نکرده است. این امر هم در مورد ماشین و هم برای مسکن صدق می کند.
وی افزود: در مورد فضای زندگی ، قانون مالیات بر درآمد سرمایه نیز با همان منطق تصویب شد. ” به عنوان مثال ، یک اتومبیل با قیمت ۲ میلیون تومن یا یک میلیارد تومانس می تواند پس از ورود به ایران سه یا نیم میلیارد تومانس باشد و تورم نیز این امر را افزایش می دهد. این به طور مصنوعی وضعیت درآمد مردم را تغییر داد.
به گفته وی ، خود دولت مقصر اصلی این شرایط است. از آنجا که ایجاد تورم بدون اضافه کردن چیزی به ثروت واقعی مردم ، آن را در Decile بالاتر قرار می دهد.
به جای ایجاد تعرفه برای بنزین ، دولت هر ساله قیمت ها را برای افزایش تورم و کمتر افزایش می دهد.
فیایزی گفت: راه حل اصلی این است که دولت دستورالعملهایی را در اختیار دارد که مانع از تورم دو هیدره و افزایش قیمت قوی می شود ، همانطور که در بسیاری از کشورهای جهان اجرا می شود. با این حال ، تورم امکان پذیر نیست ، زیرا سایر عوامل به استثنای دولت می توانند تورم را بر صفر قرار دهند. با این حال ، دولت می تواند دستورالعمل هایی را که تورم دو نفری نیست ، به عهده بگیرد. راه حل واقع بینانه تر در سطح خرد افزایش قیمت هر سال به جای ایجاد تعرفه برای بنزین است. به عنوان مثال ، اگر تورم ۲ ٪ باشد ، قیمت ها ۲ ٪ قیمت ها را افزایش می دهد. این رویکرد از تبعیض و فساد قیمت جلوگیری می کند و اجرای آن آسان تر است.
روش سه راه برای اقتصاد ایران ، که برای ده ها سال در معرض تورم مزمن است ، یک راه حل طولانی مدت نیست / دولت مجبور است از جیب عمومی خارج شود.
سرانجام ، وی گفت: مثلث یا راه پله روشی پیچیده و دشوار است که می تواند در کوتاه مدت کوتاه مدت تأثیر بگذارد ، اما این یک راه حل بلند مدت برای اقتصاد ایران نیست ، که با چندین دهه تورم مزمن روبرو است. به همین دلیل ، من با این روش موافق نیستم. در مراحل اولیه ، دولت می تواند قیمت بنزین را ۱۰ ٪ یا ۲۰ ٪ افزایش دهد و به منظور متناسب با قدرت خرید مردم و به تدریج شکاف قیمت را کاهش دهد. در پایان ، با این حال ، اصل این است که دولت باید دست خود را از جیب خود بیرون بکشد.
برای بررسی گزارش عقب مانده از ظرفیت پالایش اخبار تجاری بخوانید