مطالبات تایرسازان از خودروسازان به ۷ همت رسید
امید محمد ؛ بازار: صنعت تایر به عنوان یکی از مهمترین زیرساخت های صنعت حمل و نقل و خودرو اکنون با چالش های جدی و پیچیده ای روبرو شده است که آینده را در هاله سرنگون کرده است. از یک طرف ، انبارهای پر از لاستیک های وارداتی ، شبکه توزیع را مختل کرده اند و از طرف دیگر دستورالعمل های ناکارآمد در واگذاری ارز و نقدینگی مانع از حرکت دوچرخه های تولید می شوند. در چنین شرایطی ، تولید کنندگان داخلی برای جلوگیری از فروپاشی صنعت تلاش زیادی می کنند ، اما به نظر می رسد تلاش های آنها بیهوده است. تعاریف مکرر برق ، مشکلات ناشی از الزامات به تعویق افتاده تولید کنندگان خودرو و مهمتر از همه ، زنجیره ای از موانع ایجاد کرده است که باعث کاهش تولید شده است. بنابراین ، ما با جمال میرزی ، عضو انجمن صنعت تایر ایران و مدیرعامل گروه صنعتی بارز صحبت کردیم تا وضعیت فعلی صنعت خودرو و بازار در کشور را بررسی کنیم.
واردات غیر ضروری لاستیک های اتومبیل در سال گذشته در موجودی شبکه در اردوگاه ها و مشکلات جدی در شبکه جمع شده است ، که فشار زیادی در تولید کنندگان داخلی وارد کرده است.
* اخیراً با تصمیم انجمن صنعت تایر ایران خبری در مورد کاهش تولید تایر منتشر شده است. آیا این درست است و دلیل چیست؟
بله ، متأسفانه این درست است ، کاهش تولید تایر دلایل اصلی دارد. اولین و مهمترین دلیل واردات غیر ضروری لاستیک های اتومبیل در سال گذشته است که موجودی موجودی را در اردوگاه ها و مشکلات جدی در شبکه جمع کرده است. این حجم واردات فشار زیادی را به تولید کنندگان داخلی وارد کرده است. مشکل دوم تخصیص ارز است که متأسفانه به موقع انجام نمی شود. Tiremaker همچنین مجبور است برخی از مواد اولیه خود را در بازار آزاد تولید کند که این امر به میزان قابل توجهی هزینه های تولید را افزایش می دهد. دلیل سوم برق است. این تعاریف نه تنها ظرفیت تولید کارخانه ها را کاهش می دهد بلکه میزان زباله ها را به دلیل اختلالات انرژی افزایش می دهد.
* قبل از آن ، شما به واردات غیر ضروری تایر خودرو اشاره کردید که دلیل اصلی این وضعیت است. به نظر شما اگر این روند بررسی نشود ، صنعت تایر چه خسارتی خواهد داشت؟
ما مطمئن هستیم که واردات از همان ابتدا باید مدیریت می شدند. در حالی که ما مواد اولیه خود را با تعرفه ۵ ٪ و برخی دیگر از نیازهای تولید تایر برای نرخ ارز آزاد خریداری می کنیم ، انتظار می رفت که تعرفه های واردات تایر و نرخ ارز واردکنندگان برای جلوگیری از واردات غیر ضروری تعیین شود. Tiremaker بارها و بارها به تصمیم گیری های سیاسی صنعتی هشدار می داد ، اما متأسفانه هیچ گونه توجه مورد توجه قرار نگرفت. برخی از واردکنندگان تایر با دریافت ارز NIMA و سوءاستفاده از اوضاع ، منافع خود را به دست آورده اند و نتیجه آن وضعیتی است که امروز می بینیم.
* یکی از اصلی ترین مشکلات صنعت خودرو ، نقدینگی و الزامات تولید کنندگان خودرو است. وضعیت صنعت تایر سازنده خودرو چگونه است؟ آیا این تعداد افزایش یافته است؟
بله ، متأسفانه الزامات صنعت تایر از تولید کنندگان خودرو افزایش یافته است و برخی از تولید کنندگان خودرو مشکلات نقدینگی جدی دارند ، به طوری که چک های آنها بازگردانده شده است. در حال حاضر ، الزامات صنعت تایر از تولید کنندگان خودرو حدود ۵ تریلیون دلار است که از این تعداد ۱.۵ میلیارد دلار آمریکا برای پرداخت های به تعویق افتاده ساخته شده است که نامشخص است. این مشکلات نقدینگی ما را دو برابر کرده و باعث ایجاد زنجیره ای از مشکلات شده است. به عنوان مثال ، محدودیت وام لاستیک در بانک ها کاهش یافته و آسیب جدی به صنعت تایر تحمیل شده است.
اگر تکلیف ارزی به موقع انجام شود و از ابتدای سال افزایش قابل توجهی در صنعت تایر داشته باشد.
* با توجه به مشکلات ذکر شده در بالا ، برنامه هایی که برای نیمه دوم سال حمله کرده اید تحقق می یابد؟
با روند فعلی مشکلات نامناسب پرداخت و نقدینگی ، ما تولید را بسیار دشوار می کنیم و اگر وضعیت فعلی ادامه یابد. در منطقه توسعه همچنین می توانم بگویم که فعالیت تقریباً متوقف شده است. بیش از یک سال و نیم ، تخصیص ارز که برای خرید ماشین آلات لازم است آهسته بود و این پیشرفت متوقف شده است. با اطمینان می توانم بگویم که اگر تکلیف ارز به موقع و از ابتدای سال باشد ، امروزه افزایش چشمگیری در صنعت ثبت می شود. به عنوان مثال ، ما می توانستیم ۶۰۰۰ تن در مجموعه برجسته ظرفیت تولید خود ثبت کنیم. اما متأسفانه این اتفاق نیفتاد.