طلا و ارز

فرمول جدید قیمت گذاری خودرو

تغییر جدید در دستورالعمل های شورای رقابت نشان می دهد که قیمت خودرو همچنان یک دستور زبان باقی مانده است ، اما تغییرات رسمی مانند حذف مسدود کردن پول یا تعیین یک دوره یک ماهه به آژانس پشتیبانی انجام شده است. با این حال ، هیچ نشانه ای از انتشار واقعی قیمت ها در فرمول وجود ندارد.

براساس Business News ، شورای رقابتی در جدیدترین اقدامات خود در مورد دستورالعمل های تنظیم بازار خودرو تغییر کرده است که در معرض تغییر در روند جایزه خودرو قرار گرفته است. اصلاحیه تولید کنندگان خودرو و مقامات ذیربط در قالب قطعنامه تأکید می کند که قیمت های پیشنهادی تولید کنندگان خودرو ابتدا باید به آژانس خود -HELP ارائه شود و این سازمان این فرصت را دارد که آن را بررسی کند و قیمت نهایی را در یک ماه اعلام کند. با این حال ، اگر آژانس پشتیبانی در این زمان هیچ اقدامی انجام نداد ، همان قیمت برای تولید کنندگان خودرو تعرفه نهایی محسوب می شود. بنابراین ، نقش سازمان پشتیبانی در فرآیند اتوپریس دوباره مورد تأکید قرار گرفت.

در نگاه اول ، انتشار دستورالعمل شورای رقابت این تصور را می دهد که هیئت رقابت بخشی از وظایف خود را به تولید کنندگان خودرو واگذار کرده است. از آنجا که اگر سازمان پشتیبانی واکنش نشان نداد ، قیمت پیشنهادی آنها به رسمیت شناخته می شود. با این حال ، بررسی دقیق تر متن برنامه تغییر نشان می دهد که فرمول قیمت اصلی تغییر نکرده است و همان دستورالعمل ها ، قیمت قیمت تمام شده ، پایه و اساس محاسبه خواهد بود. به عبارت دیگر ، علیرغم این گمانه زنی ها مبنی بر اینکه شورا در تاریخ ۲۸ اوت تغییر کرده است تا قیمت ها یا قیمت های واگذاری را به هیئت مدیره آزاد کند ، این تغییر نشان داد که نوع دستورالعمل های شورای رقابتی موجود باقی مانده است و فقط نحوه اجرای آن را تغییر داده است.

پیش از این ، در تاریخ ۲۸ اوت سال جاری ، در اوج ایران خلرو و وزارت بهداشت ، تغییر در تغییر در دستورالعمل های برنده جایزه برای خودروها ، که در آن این تغییر به نوعی به هیئت مدیره شرکت واگذار شده و تحت نظارت سازمان پشتیبانی سازمان بود ، اما عضو رقابتی اصلاح نبود. این کار برخی از معاملات رسانه ای را انجام داده است و شرکت کنندگان در اتومبیل ، که این تغییر را یک گام جدی در انتشار قیمت ها توصیف کرده اند ، اکنون در معرض حمایت شورا قرار دارند. با این حال ، آخرین تغییر دارای برخی تغییرات مهم دیگر از جمله حذف مسدود کردن پول هنگام ثبت نام ماشین است. موضوعی که بارها مورد انتقاد مصرف کنندگان و کارشناسان قرار گرفت. به نظر می رسد که این بند مطابق با نیازهای قبلی هیئت رقابت به دلیل بازار حذف شده است.

از طرف دیگر ، این دستورالعمل ها به شاخص رقابتی توجه ویژه ای می دهند و وزارت Semitic موظف است قیمت خودروهای خارجی مشابه را تحت نظر داشته باشد. اگر قیمت اتومبیل های داخلی یا جلسات به وضوح با میز خارج از کشور مطابقت نداشته باشد ، افزایش قیمت مجاز نیست. در عمل ، این بند می تواند از افزایش غیر ضروری قیمت در بازار داخلی جلوگیری کند ، اگرچه شفافیت و نظارت جدی برای اجرای دقیق آن لازم است.

با این حال ، در پاراگراف دیگری از این تغییر ، نقش سازمان قیمت سازمان ذکر شده است و برخلاف اولین برداشت ها ، شورای رقابت نه تنها زمینه قیمت بلکه نقش سازمان پشتیبانی را رد کرده است.

طبق این دستورالعمل ها ، تولید کنندگان خودرو قیمت مصوب خود را به آژانس خود -کمک گزارش می دهند و آژانس پشتیبانی به عنوان یک مرجع قیمت تخصصی قیمت را در طی یک ماه محاسبه می کند و ۱۲۴ سیستم را اطلاع می دهد.

همچنین تأکید شده است که در صورت عدم استفاده از آژانس پشتیبانی در این دوره ، از قیمت تولید کنندگان خودرو استفاده می شود. با این حال ، اعلام قیمت در سیستم یک اعلان رسمی خواهد بود ، به این معنی که چارچوب دستوری باقی خواهد ماند.

تغییر قیمت جدید نشان می دهد که این تغییر و نه نشانه قیمت گذاری یا قیمت گذاری ، نشان دهنده ادامه همان دستورالعمل های کنترل با فرم های جدید است. در حقیقت ، آخرین تغییرات رسمی تر هستند و نوع درس تغییر نکرده است. به همین دلیل ، درگیری بین تولید کنندگان خودرو و سازمان های دولتی از طریق قیمت گذاری ادامه خواهد یافت. تولید کنندگان خودرو بارها توضیح داده اند که قیمت های گرامری ضررهای انباشته شده آنها را محکم کرده است و تنها راه حل واقعی انتقال به سیستم پیشنهاد و تقاضا در بازار است. در مقابل ، مقامات نظارتی همچنان بر کنترل قیمت تأکید می کنند و آنها را پشتیبانی از مصرف کنندگان می دانند.

بنابراین ، تغییر جدید شورای رقابت ، اگرچه برخی از گره های اجرایی را باز کرده است ، اما وجود دارد. قیمت ها همچنین با فرمول جامد با تأیید سازمان پشتیبانی تعیین می شوند و تولید کنندگان خودرو می توانند در صورت تأخیر سازمان ، قیمت های پیشنهادی خود را در بهترین حالت تشخیص دهند.

جزئیات دستورالعمل ها

همانطور که قبلاً نیز گفته شد ، چهار امتیاز در دستورالعمل های جدید هیئت رقابت نمایش داده می شود. یکی از آنها ادامه حضور فعال سازمان سود خودرو است. براساس پیش نویس که قبلاً در ماه آگوست منتشر شده بود ، آژانس پشتیبانی همچنان به نظارت ادامه می داد ، اما حضور و نظارت بیشتر طراحی قیمت پس از کارها بود و وظیفه سازمان فقط قیمت های مبتنی بر محاسبات بود. با این حال ، تأکید شد که تولید کنندگان خودرو در صورت محاسبات مجبور بودند از سازمان پشتیبانی پیروی کنند. اگرچه سازمان پشتیبانی هنوز حضور داشت ، اما قیمت تولید کنندگان خودرو به آنها واگذار شد. این تقریباً همان چیزی بود که تولید کنندگان خودرو در مورد سال گذشته درباره آن صحبت کردند.

هفتمین اسفند سال گذشته ، پس از اداره بزرگترین تولید کننده خودرو در کشور ، بخش خصوصی در جلسه مدیران ایرانی Khodro با سهامداران این شرکت گفته شد ، جمشید ایمانی ، یک قم ارشد ، گفت: “ما از هیئت رقابت و سازمان پشتیبانی ، قیمت های خودرو و خودرو -پریس -prize -service -sernsermalse و خدمات هر ماه را پرسیدیم.

با این حال ، حضور سازمان پشتیبانی در تغییر جدید در دستورالعمل های هیئت رقابت بیشتر برجسته شد و نظارت بر آن مقدم بود. Sepehr Dadaji Tavakoli ، سخنگوی هیئت رقابت گفت: “با ارائه صورتهای مالی سالانه خود ، تولید کنندگان خودرو قیمت مصوب سازمان پشتیبانی و به عنوان یک مقام ویژه جایزه را برای یک ماه برای محاسبه قیمت ها و اطلاع رسانی ۱۲۴ سیستم اعلام می کنند.” معیار محاسبه قیمت توسط سازمان پشتیبانی انجام می شود و اطلاعات قیمت در سیستم ۱۲۴ اعلان رسمی قیمت است. قیمت ها براساس معیارهای قیمت هیئت مدیره است. “

نکته دوم در برنامه تغییر جدید ، مهلت یک ماه است که سازمان پشتیبانی برای بررسی قیمت تولید کنندگان خودرو بررسی می شود. اگر آژانس پشتیبانی در این مدت قیمت ها را ارائه ندهد ، قیمت پیشنهادی تولید کنندگان خودرو ، که براساس معیارهای قیمت گذاری و تثبیت است ، پایه و اساس است. در حقیقت ، این باید از انجماد طولانی مدت که در گذشته دیده ایم ، جلوگیری کند. به عنوان مثال وقتی در آذر ماه گذشته ، قیمت رسمی خودرو به طور متوسط ​​۳۰ درصد ، ۱۸ ماه پس از آخرین قیمت خودرو افزایش یافت. پس از آن ، جوایز جدید تا ژوئیه امسال برای دیدن قیمت یخبندان هفت ماهه ، همانطور که از تولید کنندگان خودرو تهیه می شود. ماه گذشته آنها بمان به سازمان پشتیبانی ارسال شدند ، اما تا ماه ژوئیه طول کشید. اما اکنون ، در میان دستورالعمل های “ابلاغ شده” ، هیئت رقابت فقط یک ماه خواهد بود.

در حقیقت ، می توان گفت كه شورای رقابت احتمالاً سعی كرده است یكی از اختلافات جدی بین تصمیمات سیاسی و سازندگان خودرو را كاهش دهد. از آنجا که تأخیر در قیمت گذاری یکی از مهمترین مشکلات و چالش ها برای تولید کنندگان خودرو بود. این اختلافات امسال به اوج خود رسیده است ، در ابتدای سال جدید ، تولید کنندگان خودرو انتظار داشتند محصولات خود را بهبود بخشند ، اما تا پایان سال جدید ، اما تا پایان سال جدید. خرداد هیچ خبری در مورد قیمت های جدید وجود ندارد ، هیئت مدیره بزرگترین تولید کننده خودرو در کشور در پایان ماه ژوئن افزایش قیمت محصولات خود را ۲۲.۳ درصد ثبت کرد. موسسات مختلف حاکمیتی مانند وزارت بازرگانی و هیئت رقابت آن را به طور غیرقانونی توضیح دادند و سپس وزارتخانه قیمت رسمی خودرو را ۵ ٪ برای هر سه اتومبیل بزرگ افزایش داد.

این وقایع نماد تجارت ایران انترو را در بورس اوراق بهادار بسته است. در این حالت ، بزرگترین تولید کننده خودرو این کشور دو مرحله از فروش محصولات خود را با قیمت هیئت مدیره شرکت انجام داد. ۹ ژوئیه ، ایران خدرو ، از کلیه آژانس های قیمت قبل از دیوان عدالت اداری شکایت کرد. از طرف دیگر ، سازمان Tazir و برخی از مقامات نظارتی دیگر به این موضوع رسیده اند و دریافته اند که قیمت ایران Khodro با قانون مغایرت دارد ، که منجر به فروش ایران Khodro شد. بنابراین می توان گفت که مهلت تعیین شده توسط شورای رقابت ، جلوگیری از تکرار چنین وقایع است.

با این حال ، نکته سوم در تغییر جدید دستورالعمل های هیئت رقابت ، افزایش اثرات شاخص رقابت اتومبیل است. داستان این است که وزارت SEMIT موظف است قیمت اعلام شده توسط سازنده خودرو را برای هر خودرو با سه اتومبیل مشابه در بازارهای بین المللی مقایسه کند و تفاوت بین قیمت شرکت را با قیمت نسخه های خارجی بر اساس جدول منتشر شده توسط هیئت رقابت در دستورالعمل های خود مقایسه می کند.

هرچه قیمت اتومبیل داخلی بالاتر باشد ، اگر قیمت نمونه خارجی بالاتر باشد ، شاخص پایین تر خواهد بود. در جدول ذکر شده در دستور العمل ، اتومبیل های کلاس A با توجه به F تقسیم می شوند. این نوع طبقه بندی و این روش برای تعیین شاخص رقابت قبلاً مشخص شده است. با این حال ، اگر رتبه بندی رقابتی خودرو بر اساس جدول F باشد ، این خودرو قیمت جدیدی دریافت نمی کند.

نکته دیگر در این دستورالعمل حذف پول در حساب های ثبت نام خودرو است. پیش از این ، متقاضیان مجبور بودند مبلغ مشخصی از حسابهای حقوقی را که برای خرید خودرو از کارخانه با کاهش تعداد متقاضیان به ۳۶۰ میلیون تومانس رسیده بودند ، مسدود کنند. به عنوان مثال ، در دومین برنامه فروش خود که در ماه آگوست معرفی شد ، ایران خمرو مبلغ مورد نیاز برای مسدود کردن حساب ها را از ۵ میلیون دلار به ۵ میلیون دلار افزایش داد. ۲۹ اوت نیز این شرکت

وی در نامه ای به بورس اوراق بهادار ، گفت كه هیچ پولی طبق دستورالعمل شورای رقابت مسدود نمی شود ، اما سایپا آن را حذف نکرده است ، اما اکنون با تغییر جدید ، تولیدكنندگان خودرو موظف هستند این روش را حذف كنند. با این حال ، لازم به ذکر است که این دستورالعمل مشمول اتومبیل های وارداتی نیست ، زیرا واردات قبلاً توسط هیئت رقابت ، از جمله دستورالعمل های موسسه خارج شده بود.

منبع: دنیای اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا