نگاهی به کارنامه معاون هنری عزل شده وزارت ارشاد/ جایگزینهای رضایی چه کسانی هستند؟ :: افق میهن
لغو کنسرت های بی شماری ، بی ثباتی تئاتر و جشنواره های نامشخص مهمترین نشانه های مدیریت نادر رضای بود. رکوردی که باعث شد هنرمندان به زودی به ناامیدی امیدوار باشند.
سید عباس صالحی ، ضمن تمجید از روزهای روز نادره رضای ، محمد مهدی احمدی را به عنوان رئیس جدید معاون در یک فرمان منصوب کرد.
محمد مهدی احمدی مشاور عالی وزیر و رئیس وزارت فرهنگ است و قرار است معاون بعدی را به عنوان معاون رئیس هنر اداره کند.
شنبه ۱ آبان ۲ ، نادره رضه به عنوان معاون وزیر امور هنری وزارت فرهنگ و هدایت اسلامی منصوب شد. قرار ملاقات که بسیاری از ناظران معتقدند ، اگر خود او قدرت انتخاب را داشته باشد ، ممکن است ترجیح دهد مسئولیت بخش دیگری از ادارات وزارت را به عهده بگیرد.
با این حال ، او مسئولیت یکی از مهمترین بخش های وزارت را پذیرفت ، اگرچه ممکن است هرگز تصور کند که به زودی با این عنوان وداع خواهد شد. انتظار داشتن معاون هنری دولت چهاردهم این بود که با نگاهی جدید به حمایت از هنر و هنرمندان ، این زمینه مهم را به عهده بگیرد.
رضای در طول حضور خود سعی در پیگیری برنامه ها و رویکردهای جدید داشت ، اما دوره مدیریت وی نیز با چالش های قابل توجهی روبرو بود. در میان حاشیه های مدیریت رویدادهای هنری ، تغییرات داخلی در ساختار معاون و انتقاد از هنرمندان و رسانه ها. اکنون که برکناری وی نهایی شده است ، امتحان عملکرد وی می تواند تصویری واضح تر از نقاط قوت و ضعف مدیریت کوتاه مدت وی در بخش هنر ارائه دهد و پایه ای برای مقایسه و ارزیابی سیاست های مدیریت آینده فراهم کند.
موزیکال
زمینه موسیقی همیشه یکی از فعال ترین مناطق فرهنگی بوده است و بیشتر از سایر مناطق با مردم در تعامل بوده است. از انتشار آثار موسیقی گرفته تا کنسرت ها ، فعالیت های گسترده ای در این زمینه انجام می شود ، با مدیریت دفتر موسیقی ، یک شرکت تابعه نادره رضای. با این حال ، در سالهای اخیر لغو کنسرت ها به یکی از مهمترین و چالش برانگیزترین موضوعات در این زمینه تبدیل شده است. در طی ۵ روز از مدیریت رضای ، کنسرت های بی شماری به دلایل مختلف لغو شده است. برخی از این دلایل اعلام شد و برخی دیگر نادیده گرفته و فراموش شدند.
در شش ماه گذشته ، اجرای موسیقی در کشور به دلایلی لغو شده است. قرار بود محسن ابراهیمزاده در یاسوج و گاچساران به صحنه برود ، اما این برنامه اجرا نشده است. گروه لیان نیز به دلیل حضور نوازندگان زن ، در درگاهین ، وی نتوانست برنامه خود را در شهرهایی مانند Tabriz ، Shiraz ، Khuzestan و Isfahan برگزار کند. در ادامه فروردین ۱ ، کنسرت حامد هومایون در BAM لغو شد. نمونه دیگری از موسیقی که از عملکرد رضای انتقاد می کرد. چهارم جشنواره موسیقی کوچه در بوشر بود. براساس برنامه ریزی اولیه ، خیابان های تاریخی شهر و عمارت حاج ریسار به عنوان اصلی ترین مکان اجرا در نظر گرفته می شدند.
با این حال ، تغییر در محل با اعتراض جدی سازمان دهندگان روبرو شد. از آنجا که آنها عملکرد موسیقی را در فضای عمومی به عنوان بخشی جدایی ناپذیر از هویت جشنواره می دیدند. پس از انتقاد و فشار گسترده از افکار عمومی ، مقامات استانی سرانجام اعلام کردند که این مجوز صادر شده و جشنواره طبق برنامه ریزی می تواند ادامه یابد. اگرچه این جشنواره خوشحال نبود و انفجار بندر شهید رجائی آن را تحت تأثیر قرار داد ، این کوچه از این موقعیت به خوبی استفاده کرد و بوشر به یک جمع همدردی و همدردی با قربانیان و بازماندگان این حادثه تبدیل شد.
اما آخرین نمونه از لغو کنسرت ها ، یکی از دلایل اصلی انتقاد و عزل نادره رضای ، کنسرت رایگان Homayoun Shajarian در میدان آزاد تهران و وقایع هفت روز گذشته است. این برنامه با وجود توانایی ایجاد یک رویداد پرشور و تأثیرگذار ، با حاشیه های زیادی روبرو شد و سرانجام به دلیل کمبود نهادهای مختلف ، دستور کار را ترک کرد. کنسرتی که می توانست فرصتی متفاوت برای موسیقی باشد و برای سایر کنسرت های رایگان شروع کند ، با لغو آن نارضایتی از عملکرد رضای ، عملکرد رضای را تشدید کرد.
در پستی در اینستاگرام خود ، هومایون شاجاریان دلیل لغو برنامه را برای سازماندهی و اجرایی اعلام کرد. وی توضیح داد که عدم امکان ورود به تجهیزات گروهی و ناتوانی مقامات در کنترل جمعیت میلیون نفر از حاضرین مانع اصلی است. شجاریان همچنین تأکید کرد که هماهنگی جلسات برای بررسی جزئیات حضور وی ، گروه و مخاطبان وی باید دو ماه پیش در زمان درخواست برای جلوگیری از چنین وضعیتی برگزار شوند.
این پست نشان داد که این ایده دو ماه از ایده یک کنسرت است و اگر قرار بود رضای نقش حمایتی بین هنرمند و دستگاه ها ایفا کند ، او زمان کافی را می توانست. پس از چند روز سکوت در مورد این حادثه ، نادره رضای سرانجام از لغو کنسرت پشیمان شد و از همه دستگاه ها و معتمدین خواست تا به سر کار بیایند ، به هنرمندان کمک کنند و به هنرمندان اجازه دهند تا سکویی را فراهم کنند. وی از شهرداری و سایر آژانس ها و مجتمع ها خواست تا کمک کنند ، اما نقش تأثیرگذار خود را که باید بین هنرمند و سایر ارگان ها هماهنگ شود ، فراموش کرد.
تئاتر و فرصت هایی که از دست رفته است
هنرهای درام در کشور ، به ویژه تئاتر ، همیشه به برنامه ریزی زمان و برنامه منسجم نیاز دارند. با این حال ، در طی این دو روز ، روند تصمیم گیری در معاون هنری وزارت هدایت نشان داد که بین ضروریات و اقدامات عملی شکاف وجود دارد. مدیر کل هنرهای نمایشی نمونه بارز از عدم مدیریت زمان و برنامه ریزی منسجم است. این موسسه که در مرکز رهبری تئاتر کشور قرار دارد ، ماهها بدون مدیر و فقط با سرپرست فعالیت می کند.
معرفی نهایی مدیر کل نیز به تأخیر افتاد و این تأخیر مطمئناً باعث رکود و اختلال در تصمیم گیری شد. از طرف دیگر ، مجتمع تئاتر شهر ، به عنوان یکی از مهمترین مراکز فرهنگی در کشور ، مدتهاست که بدون مدیر بوده و با تغییرات مکرر به ثبات مدیریتی نرسیده است. از طرف دیگر ، جشنواره بین المللی تئاتر فجر ، به عنوان برجسته ترین رویداد نمایشگاه این کشور ، هنوز دبیر خاصی ندارد. حتی در دوره هایی که چند ماه پیش وزیر منصوب شده بود ، زمان کافی برای برنامه ریزی جامع وجود نداشت. اکنون ، با نزدیک شدن به دوره چهل و چهارمین دوره ، فرصت تدوین یک استراتژی کامل از بین رفته است و این تأخیر می تواند بر کیفیت جشنواره و اعتماد فعالان و مخاطبان تأثیر بگذارد. همه اینها نشان می دهد که معاون هنری با تصمیم دیرهنگام فرصت طلایی را از دست داده است و بیشتر تصمیمات در این زمینه دیر و متقاطع بوده است.
جنگ ۲ روزه ؛ نقطه عملکرد نادر رضای
همراه با انتقادات نادره رضای ، سابقه وی در این دو روز نیز شامل نکات مهم و قابل توجهی بود. برجسته ترین عملکرد وی در طول جنگ ۶ روزه ؛ هنگامی که جامعه در شرایط بحرانی قرار داشت و سعی کرد روح امید و همدلی را در بین مردم حفظ کند. یکی از نکات برجسته رضای ، حمایت از کنسرت های مختلف در میدان آزاد بود. اولین اجرای خیابان در برج آزاد توسط علی غامساری و گروه سه ستاره ای آن برگزار شد. علاوه بر این ، در بین التهاب اجتماعی و سیاسی ، ارکستر سمفونیک تهران ، به رهبری ناصر هایداریان ، قطعاتی مانند “میهن فردا” ، “پاوان” ، “آنا پولکا” و “ایران” را اجرا کرد.
علاوه بر این ، نادره رضای نیز از تئاتر حمایت می کرد. یکی از فعالیتهای برجسته در این زمینه ، ادامه برنامه های مرحله در موقعیت های بحرانی بود. عملکرد رایگان “جان بی قرار” توسط سجاد افشاری و اسان عبدیپور در تئاتر اصلی شهر و حمایت از هنرمندانی مانند صابر ابار و الهام کوردا نمونه ای از این تلاش ها است. بنابراین ، اقدامات نادر رضای در این دوره نه تنها به حفظ جریان هنرهای نمایشی و موسیقی کمک می کند بلکه امید و انسجام اجتماعی را تقویت می کند و نشان می دهد که سیاست هنری می تواند نقش مهمی در حمایت از فرهنگ و جامعه در سخت ترین دوره داشته باشد.
داستان کارت زرد
سید عباس صالبی اولین کارت زرد خود را از پارلمان در ماه آگوست به دنبال انتقاد گسترده از معاون هنری وزارت هدایت ، سید عباس صالحی دریافت کرد. کارت زرد که بخشی از آن به عنوان نادره رضای ثبت شده است.
یکی از نمایندگان اصلی سؤال از وزیر راهنمایی فتح الله توشلی نماینده بهار و کابودارنگ. توسلی وی در سخنرانی خود به انواع تخلفات یا خطاهای مدیریتی در نادرا رضای به عنوان معاون هنری راهنمایی ، از جمله نوع جشنواره موسیقی کوچه در بوشر ، دبیر وزیر راهنمایی به وزیر کشور برای کمک به این رویداد ، که بخشی از هنجارهای سابق بود ، اشاره کرد. وی حتی قبل از بودن به عنوان معاون هنری راهنمایی ، به پیشینه سیاسی نادره رضای اشاره کرد و سرانجام ، همه اینها باعث شد وزیر راهنمایی کارت زرد را از مجلس نمایندگان بدست آورد و سپس لایحه قانونی منتشر شده وی مجدداً حاشیه های دیگری را ایجاد کرد.
گزینه های rezai چه کسانی هستند؟
با عزیمت نادر رضای از معاون هنری ، باید دید که چه کسی او را خواهد گرفت؟ به گفته “تحصیل کرده” ، نام دو نفر بیش از سایرین نامگذاری شده اند. یکی از جدی ترین گزینه ها برای این پست Mojtaba Hosseini است. مدیر که قبلاً در دولت دوازدهم مسئولیت مشابهی داشت و به دلیل تجربه قبلی خود ، کاملاً با ساختار و باس آشنا است. سال گذشته ، وی یکی از گزینه های وزارت فرهنگ و هدایت اسلامی پس از انتخابات Massoud Medical نامگذاری شد. گزینه دیگر برای حضور در بخش هنر ، محمد الیاری است که هم اکنون در حال مدیریت بنیاد رودکی است. آل -هیاری پیش از این در موقعیت های مختلفی مانند مدیر کل دفتر موسیقی وزارت راهنمایی فعال بوده و از نزدیک با موسیقی و هنرهای نمایشی این کشور آشنا است. تجربه مدیریت ساخته شده خدا در زمینه های هنری و هنری می تواند یک برگ برنده برای او باشد.