رشد چشمگیر بندر کاسپین در مقایسه با افت سایر بنادر شمالی
براساس آمار رسمی ، بنادر بزرگ شمالی مانند امیرآباد ، نوشهر و فریدونکار در ماه های اخیر به طور قابل توجهی کاهش یافته است و حتی در برخی از واردات بیش از ۵ ٪ کاهش یافته است. در مقابل ، بندر خزر توانسته است رشد پایدار و قابل توجهی را تجربه کند.
Arash Dadashpour ، عضو هیئت مدیره بخش خصوصی بندر کاسپین ، آخرین آمار عملکرد بنادر شمالی این کشور را ذکر کرد و گفت: “در حالی که بیشتر بنادر این منطقه با کاهش قابل توجهی در بارگیری و بارگیری روبرو شده اند ، بندر خزر در خارج از کشور ۵ درصد افزایش یافته است.”
براساس آمار رسمی ، بنادر بزرگ شمالی مانند امیرآباد ، نوشهر و فریدونکار در ماه های اخیر به طور قابل توجهی کاهش یافته است و حتی در برخی از واردات بیش از ۵ ٪ کاهش یافته است. در مقابل ، بندر خزر توانسته است رشد پایدار و قابل توجهی را تجربه کند.
داداشپور دلیل اصلی این تحول را به عنوان استفاده از ظرفیت های راهرو بین المللی شمال -جنوب توصیف کرد و افزود: “این مسیر استراتژیک که هند و خلیج فارس را به روسیه و اروپا متصل می کند ، فرصتی عالی برای بنادر ایرانی ایجاد کرده است. تجربه کاسپین نشان می دهد که فعال کردن این راز می تواند جریان جدیدی از کالاها را به کاسپیان وارد کند.”
وی همچنین تأکید کرد: “رفع موانع مانند ضعف در حمل کانتینرها ، عدم مسیر ترانزیت ، تکمیل زیرساخت های بندری و تقویت امکانات گمرکی در منطقه آزاد آنزالی شرط اصلی برای تثبیت موقعیت ایران به عنوان یک بزرگراه ارتباطی جنوبی است.”
هیئت مدیره گفت: “بندر خزر امروز نمونه بارز از ظرفیت های واقعی راهرو شمال است و باید الگویی برای سایر بنادر شمالی باشد تا خود را برای موج جدیدی از ترانزیت و تجارت منطقه ای آماده کنند.”