ترندهای روز

اورانیوم مایع، کلید سفرهای سریع‌تر به مریخ

افق میهن پایگاه داده اخبار تحلیلی (ofoghmihan.ir):

مهندسان دانشگاه ایالتی اوهایو در حال طراحی روش جدیدی برای تأمین موتورهای موشکی هستند. روشی که با استفاده از اورانیوم مایع ، پیشرانه هسته ای سریعتر و کارآمدتر را فراهم می کند و می تواند فرصتی برای سفر به مریخ در کمتر از یک سال فراهم کند.

با توجه به افق میهن و به نقل از Gizmodo ؛ ناسا و شرکای خصوصی آن به دنبال ماه و مریخ هستند و قصد دارند در این اشیاء دوردست حضور پایدار برای انسان ایجاد کنند. آینده سفرهای فضایی به ساخت موتورهایی بستگی دارد که می توانند فضاپیما را سریعتر و دورتر حرکت دهند. پیشرانه حرارتی هسته ای در حال حاضر در صدر فن آوری های جدید موتور قرار دارد. هدف فناوری با هدف کاهش چشمگیر زمان سفر و در عین حال حمل بارهای سنگین است.

یک سفر سریعتر از گذشته

پیشرانه هسته ای ، با استفاده از راکتور هسته ای ، مایع پیشرانه را به دمای بسیار بالا گرم می کند و آن را به گاز تبدیل می کند که از طریق نازل برداشته می شود و نیروی رانش را تولید می کند. مفهوم موتور تازه توسعه یافته به نام موشک گرمای هسته ای مرکزی (CNTR) ، از اورانیوم مایع برای هدایت گرمایش مستقیم پیشران استفاده می کند. طبق مطالعه ای که در مجله Ata Atronautica منتشر شده است ، این موتور نوید کارآیی بیشتری نسبت به موشک های شیمیایی معمولی و حتی سایر موتورهای پیشرانه هسته ای دارد.

اگر این فناوری موفقیت آمیز باشد ، CNTR می تواند به فضاپیمای آینده اجازه دهد تا با مصرف سوخت کمتری دورتر شود. موتورهای شیمیایی معمولی حدود ۵ ثانیه رانش از مقدار مشخصی از پروانه ها تولید می کنند. این معیار “تأثیر ویژه” نامیده می شود. موتورهای پیشرانه هسته ای می توانند به حدود ۲ ثانیه برسند و احتمالاً CNTR این تعداد را افزایش می دهد.

“به عنوان مثال ، شما می توانید فقط شش ماه یک سفر یک جانبه به مریخ انجام دهید ، در حالی که همان مأموریت در روش های فعلی یک سال طول می کشد.” این توسط اسپنسر کریستین ، دانشجوی دکترا در دانشگاه ایالتی اوهایو و مدیر نمونه اولیه CNNTR بیان شده است. وی گفت: “بسته به اینکه این فناوری چقدر خوب است ، نمونه اولیه موتور CNTR ما را به آینده سوق می دهد.”

مسیرهای سریعتر و گزینه های سوخت بیشتر

CNTR نه تنها نوید سرعت بالاتری را می دهد ، بلکه می تواند از انواع پیشراننده مانند آمونیاک ، متان ، هیدرازین یا پروپان نیز استفاده کند. مواد موجود در سیارک ها یا سایر بدنهای فضایی.

البته ، این مفهوم هنوز در مراحل اولیه است و قبل از استفاده از CNTR در ماموریت های مریخ باید چندین چالش مهندسی برطرف شود. مهندسان در تلاشند تا اطمینان حاصل کنند که شفاف سازی ، خاموش کردن و عملکرد موتور باعث بی ثباتی نخواهد شد و در عین حال راه هایی برای کاهش از دست دادن اورانیوم مایع پیدا می کنند.

“ما درک خوبی از فیزیک طراحی خود داریم ، اما هنوز هم چالش های فنی وجود دارد که باید بر آن غلبه کنیم.” این کار توسط دین وانگ ، استادیار مهندسی مکانیک و هوافضا در دانشگاه ایالتی اوهایو و عضو ارشد پروژه CNTR ساخته شده است. وی گفت: “ما باید پیشرانه هسته ای فضایی را در آینده به عنوان یک اولویت ثابت نگه داریم تا این فناوری فرصت کافی برای بلوغ داشته باشد.”

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا