فناوری

جهان خودرو؛ رونمایی از دومین مدل الکتریکی پورشه

پایگاه خبری تحلیلی افق میهن (irtahlil.com):

این هفته در دنیای خودرو: رونمایی از SUV برقی پورشه، آخرین اطلاعات از خودروی اپل و نگرانی ایلان ماسک از حضور خودروسازان چینی در بازارهای جهانی.

ماشین برقی

پورشه از نسل جدید مدل ماکان رونمایی کرد. سازنده خودروهای اسپرت آلمانی نسل جدید این SUV را تنها با موتور الکتریکی تولید خواهد کرد. ماکان دومین مدل برقی پورشه است و بر روی پلت فرم جدیدی ساخته شده است که قرار است پایه دیگر مدل های این کارخانه باشد.

پلتفرم Macan با همکاری کارخانه آئودی توسعه یافته و PPE نام دارد. پورشه قرار است با این پلت فرم دو شاسی بلند برقی دیگر بسازد که گفته می شود یکی از آن ها هفت نفره و لوکس ترین مدل کارخانه است. آئودی به زودی مدل Q6 E-Tron را با این پلتفرم عرضه خواهد کرد.

ظاهر ماکان نسبت به نسل قبلی این خودرو تغییر چندانی نکرده است. تغییرات اصلی را می توان در قسمت جلویی خودرو که الهام گرفته از مدل الکتریکی تایکان است، مشاهده کرد. ابعاد آن تغییر چندانی نکرده است و خودرو فقط کمی بلندتر و عریض تر است. علاوه بر فضای بار عقب، یک جعبه ۸۴ لیتری نیز در زیر کاپوت جلوی خودرو تعبیه شده است.

دنیای خودرو؛  رونمایی از دومین مدل برقی پورشهداشبورد ماکان شبیه داشبورد کاین، شاسی بلند بزرگ‌تر پورشه است

دنیای خودرو؛  رونمایی از دومین مدل برقی پورشهاطلاعات از طریق واقعیت مجازی سه بعدی روی شیشه جلو نمایش داده می شود

تغییرات بیشتری در موتورخانه وجود دارد. داشبورد ماکان شبیه داشبورد کاین، شاسی بلند بزرگ‌تر پورشه است. علاوه بر نمایشگر دیجیتال برای راننده، دو نمایشگر دیگر نیز روی داشبورد تعبیه شده است که سرنشین جلو می تواند از یکی از آنها برای تماشای فیلم استفاده کند. اطلاعات سفر نیز با سیستم واقعیت مجازی سه بعدی روی شیشه جلو نمایش داده می شود.

پورشه می گوید ماکان از همه رقبای خود اسپرت تر است. دو مدل مختلف ماکان به بازار عرضه می شود. مدل قدرتمندتر ۶۳۹ اسب بخار قدرت دارد. شتاب صفر تا ۱۰۰ این مدل در ۳.۳ ثانیه و حداکثر سرعت ۲۶۰ کیلومتر بر ساعت است. این مدل با هر بار شارژ می تواند تا ۵۹۱ کیلومتر را طی کند.

ماکان برقی قرار بود در سال ۲۰۲۳ وارد بازار شود اما به دلیل مشکلاتی که در طراحی نرم افزاری این خودرو وجود داشت، تولید آن با یک سال تاخیر انجام شد. ماکان در کارخانه پورشه در لایپزیگ آلمان تولید می شود و در نیمه دوم سال ۲۰۲۴ به بازار عرضه می شود. قیمت پایه این مدل در آلمان ۸۳۹۹۳ یورو (۹۱۲۴۵ دلار) است و مدل قدرتمندتر آن با قیمت ۱۱۴۵۷۶ یورو به فروش می رسد. ۱۲۴۵۰۰ دلار).

دنیای خودرو؛  رونمایی از دومین مدل برقی پورشهقیمت پایه مدل قدرتمندتر ماکان ۱۱۴۵۷۶ یورو است

پورشه در سال ۲۰۱۴ ماکان را به خط تولید خود اضافه کرد و در ده سال گذشته بیش از ۸۰۰۰۰۰ دستگاه فروخته است. این خودرو در حال حاضر پرفروش ترین مدل پورشه است و حدود هشتاد درصد خریداران آن اولین خریداران پورشه هستند و احتمالا مشتریان این کارخانه باقی خواهند ماند.

پورشه قصد دارد تا سال ۲۰۳۰ سهم خودروهای برقی را به ۸۰ درصد از کل فروش کارخانه ها برساند.ماکان نقش مهمی در این برنامه دارد. پورشه می گوید تحقیقاتش نشان می دهد که تقاضا برای خودروهای الکتریکی بالا خواهد بود. با این حال، ممکن است برقی شدن خودرو، طرفداران سنتی پورشه را از خود دور کند.

پورشه قصد داشت تولید مدل بنزینی این خودرو را همزمان با ماکان برقی متوقف کند اما هفته گذشته اعلام کرد که فعلا تولید مدل بنزینی را در کنار مدل برقی ادامه خواهد داد.

ماشین اپل

دنیای خودرو؛  رونمایی از دومین مدل برقی پورشهبلومبرگ گزارش می دهد که اپل در حال مذاکره با خودروسازان اروپایی برای ساخت خودرو است

بلومبرگ گزارش داد که اپل دوباره عرضه خودروی خود را به تعویق انداخته است. گزارشی که هفته گذشته منتشر شد بیان کرد که خودروی اپل در سال ۲۰۲۸ عرضه خواهد شد و فناوری خودران به اندازه ای که قرار بود پیشرفته باشد نخواهد بود.

اپل تاکنون هیچ اطلاعات رسمی از خودروی خود منتشر نکرده است و خبر این خودرو تنها توسط رسانه ها منتشر شده است. بر اساس این گزارش ها، اپل حدود پانزده سال پیش پروژه ای به نام تایتان را با هدف ساخت خودرو آغاز کرد. این خودرو قرار بود کاملاً خودران باشد و حتی برخی رسانه ها از نداشتن فرمان خبر دادند.

در سال های گذشته اخباری مبنی بر مذاکره اپل با چند خودروساز مانند بی ام و، هیوندای و نیسان منتشر شد که قرار بود در این پروژه همکاری کنند. اما برخی از این گزارش ها تکذیب شد و یا اعلام شد که مذاکرات به نتیجه نرسیده است.

طبق آخرین گزارش ها، خودروی اپل قرار بود با تکنولوژی خودران سطح ۴ ساخته شود و گفته می شد که ممکن است در سال ۲۰۲۶ وارد بازار شود. خودروی خودران در سطح ۴ در اکثر موارد نیازی به راننده ندارد. موارد اما بلومبرگ می‌گوید که مدیران اپل تصمیم گرفته‌اند این خودرو را با فناوری‌هایی بین سطح ۲ و ۳ خودمختاری به بازار عرضه کنند. این فناوری در حد محصولات تسلا است.

بلومبرگ همچنین در گزارش خود می گوید که اپل در حال مذاکره با خودروسازان اروپایی برای تولید این خودرو برای او است.

نگرانی ایلان ماسک

دنیای خودرو؛  رونمایی از دومین مدل برقی پورشهBYD بزرگترین تولیدکننده خودروهای الکتریکی در جهان در سه ماهه آخر سال ۲۰۲۳ بود

ایلان ماسک، رئیس تسلا هشدار داده است که اگر محدودیتی برای واردات خودروهای چینی وجود نداشته باشد، خودروسازان چینی رقبای خود را در جهان «نابود خواهند کرد». این اظهارات آقای ماسک به عنوان نشانه ای از اینکه تسلا تحت فشار شدید خودروسازان چینی مانند BYD قرار دارد تعبیر شد.

سخنان آقای ماسک پس از گزارش هایی مبنی بر پیشی گرفتن BYD از تسلا و تبدیل شدن به پرفروش ترین خودروساز برقی جهان در سه ماه آخر سال ۲۰۲۳ منتشر شد.

آقای ماسک هفته گذشته در گفتگو با تحلیلگران بازار سهام گفت که خودروسازان چینی در خارج از بازار چین بسیار موفق خواهند بود. او گفت: “آنها بسیار خوب هستند و اگر محدودیت تجاری وجود نداشته باشد، اکثر کارخانه ها را نابود می کنند.”

سال گذشته تسلا برای رقابت با خودروسازان چینی قیمت محصولات خود را کاهش داد. در نتیجه این جنگ، قیمت سود کارخانه کمتر از پیش بینی ها بود. آقای ماسک در گفتگوی اخیر خود گفت که کاهش هزینه دیگر امکان پذیر نیست و بعید است که فروش تسلا در سال جاری رشد زیادی داشته باشد.

از سوی دیگر خودروسازان چینی محصولات خود را با هزینه کمتری تولید می کنند و دسترسی بیشتر و بهتری به قطعات ارزان قیمت دارند. میزان تولید این خودروسازان نیز رو به افزایش است و همین امر باعث شده تا در صادرات محصولات خود جدیت بیشتری داشته باشند.

تسلا در اواسط سال ۲۰۲۵ خودروی ارزان قیمتی را روانه بازار خواهد کرد که به این شرکت کمک می کند تا با خودروسازان چینی رقابت کند. اکثر خودروسازان چینی نام های ناآشنا در بازارهای اروپا و آمریکا هستند و تسلا امیدوار است با اعتبار نام خود بتواند از رشد چینی ها در بازارهای جهانی کند کند.

سال گذشته، اتحادیه اروپا برنامه هایی را برای حمایت از خودروسازان اروپایی در برابر رقبای چینی اجرا کرد. پیش بینی می شود در صورت پیروزی دونالد ترامپ در افق میهنات ریاست جمهوری آمریکا، این کشور بر کالاهای وارداتی تعرفه وضع کند.

منبع: بی بی سی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا