فراخوان تویوتا در چین و سکوت در بازار داخل
امید محمد ؛ بازار گروه بازار: بازار وارداتی خودروها در این کشور در سالهای اخیر با وجود محدودیت های متعدد ، مصرف کنندگان را به خود جلب کرده است. اما در پشت پنجره فروشگاه پر زرق و برق اتومبیل هایی مانند تویوتا واقعیتی پنهان است که کمتر مورد توجه قرار می گیرد. فقدان رسمی پس از خدمات فروش و غفلت از تماس های امنیتی جهانی. کارشناسان صنعت خودرو بارها و بارها هشدار داده اند که مشتری داخلی در برابر نقص فنی و ایمنی این اتومبیل ها لغو شده است و بدون فروشندگان رسمی ، واردکنندگان عملاً هیچ تعهدی برای خریداران ندارند. این موضوع با بررسی دانیل میلانیما در مورد صنعت خودرو ، بحث کردیم ؛
* تولید کنندگان خودرو در سراسر جهان محصولات خود را درخواست می کنند. هدف از آن چیست؟
تماس در صنعت خودرو یک روش معمول و کاملاً قانونی است. این مورد برای ماشین نیست ؛ حتی با وجود کالاهای مصرفی مانند اسباب بازی ها ، مشاهده می شود که در صورت وجود کوچکترین خطر برای مصرف کننده ، شرکت مجبور است یک تماس برقرار کند. اما اهمیت این مشکل در ماشین دو برابر شده است زیرا مستقیماً با زندگی بشر سروکار دارد. این تماس معمولاً در دو حالت ظاهر می شود: اولین مورد زمانی است که ماشین هنوز به دست نیامده است و کارخانه یا سازنده قطعات ضرر احتمالی را در بخشی از محصول تشخیص می دهد. در این حالت ، مشکل قبل از تحویل ماشین حل می شود. دوم این است که ماشین به بازار عرضه می شود ، اما بعداً مشکلی کشف شده است که می تواند برای سرنشین یا حتی برای دیگران خطرناک باشد. در این شرایط ، تولید کننده جهانی اتومبیل برای تعمیر یا تعویض اتومبیل به فروشنده باید اتومبیل های عمومی را انجام دهد.
این در کشورهای پیشرفته که صنعت خودرو دارند ، چگونه است؟
در ایالات متحده و اروپا ، قانون تولید کنندگان خودرو باید تمام اعتراضات و تماس ها را منتشر کند. به عنوان مثال ، در ایالات متحده ، شما فقط باید تعداد VIN ماشین را وارد کنید تا دقیقاً مشتری را ببینید که آیا ماشین وی در معرض تماس است یا خیر. امروز ، هنگامی که شخصی در ایالات متحده تویوتا یا BMM دارد ، با چند کلیک در مورد وضعیت ماشین مطلع می شود. حتی در چین ، بازار عظیمی برای این خودرو برای عموم در دسترس است و تماس ها برای عموم در دسترس است. با این حال ، در کشور ما ، مشکل این است که چنین دسترسی وجود ندارد.
* چین چین در جلسه چین در این کشور بود. وضعیت مارک تجاری که به دور جدید واردات چین به کشور رسیده است چیست؟
واقعیت این است که تویوتا طرفداران زیادی در بازار ایران دارد و بسیاری فکر می کنند با خرید یک تویوتا تصور می کنند. اما باید بگویم که این در ایران کاملاً اشتباه است. اتومبیل های وارداتی تویوتا ، که هم اکنون در نمایشگاه ها در دسترس هستند ، اغلب از مسیرهای غیررسمی می آمدند. هیچ ارتباطی بین وارد کننده ایران و خالق اصلی وجود ندارد. اگر همان خودرو مشمول تماس ایمنی در بازار جهانی باشد ، هیچ مرجع مسئولیت اطلاع رسانی یا اجرای آن در ایران نیست.
* آیا اتومبیل های تویوتا در چین جمع شده اند تا تاکنون تماس گرفته اند؟
بله ، به عنوان مثال ، بخشی از سیستم مبلمان در برخی از مدل های تویوتا کمری و احتمال شکستگی در شرایط خاص ضعیف طراحی شده است. این به عنوان یک تماس ایمنی در چین منتشر شد ، زیرا این امر می تواند منجر به انحراف ماشین و یک حادثه شود. در مدل های دیگر مانند کرولا ، گزارش هایی در صفحه داشبورد ارائه شده است که می تواند هشدارها را مختل کند. همین اتومبیل ها در حال حاضر در ایران موجود است ، اما هیچ کس مشتری را نمی شناسد. حتی اگر خود صاحب خودرو مشکل را تشخیص دهد ، به دلیل عدم دسترسی به واردکنندگان ایرانی به سرورهای تولید کنندگان اصلی ، به روزرسانی نرم افزار یا جایگزینی قطعه امکان پذیر نیست.
مشتری یک محصول لوکس را پرداخت کرد ، اما وقتی صحبت از خدمات پس از فروش می شود ، وی هیچ حمایتی دریافت نمی کند
* به نظر می رسد که خریداران از اتومبیل های وارداتی در کشور گم شده اند ، نظر شما چیست؟
دقیقاً مشتری پول یک محصول لوکس را پرداخت کرده است ، اما وقتی صحبت از خدمات پس از فروش می شود ، وی هیچ حمایتی دریافت نمی کند. از این بدتر ، بسیاری از این اتومبیل ها توسط بازارهای واسطه گری مانند تایوان خریداری شده اند. در این حالت ، او می شنود که آیا مالک می خواهد یک ایمیل الکترونیکی را به نمایندگی رسمی ارسال کند ، “شما باید ماشین را به همان بازار منبع برگردانید”. این عملاً برای مشتری ایرانی غیرممکن است.
فرض کنید خودرویی مانند تویوتا کرولا دارای سه تماس مهم در سیستم ترمز و فرمان در ایران است. مشتری از این امر آگاه نیست ، ماشین تصادف دارد و وقتی شرکت بیمه در وسط قرار می گیرد ، شرکت بیمه می گوید: آنها مقصر هستند زیرا آنها مشکل شناخته شده را برطرف نکرده اند.
* عواقب صاحبان اتومبیل های وارداتی چیست؟
عواقب بسیار جدی دارند فرض کنید خودرویی مانند تویوتا کرولا دارای سه تماس مهم در سیستم ترمز و فرمان در ایران است. مشتری از این امر آگاه نیست ، ماشین تصادف دارد و وقتی شرکت بیمه در وسط قرار می گیرد ، شرکت بیمه می گوید: “شما مقصر هستید زیرا مشکل شناخته شده را برطرف نکرده اید.” در نتیجه ، خسارت پرداخت نمی شود. این بدان معنی است که مشتری نه تنها نقض می شود بلکه در یک روند قانونی پیچیده نیز قرار می گیرد.
* آیا سابقه مدیریت مناسبی در کشور وجود داشت؟
بله ، یک مثال خوب را می توان در تجربه موتور هیوندای کرمان مشاهده کرد. چند سال پیش ، این شرکت متوجه ضرر در جعبه ایمنی برخی از مدل های سانتافه شد و شماره سریال این خودرو را با شفافیت کامل اعلام کرد. وی سپس قطعات یدکی را به صورت رایگان در دسترس مشتری قرار داد. این همان روشی است که باید مطابق با سرویس خدمات دنبال شود. اما در مورد تویوتا و بسیاری از اتومبیل های وارداتی ، ما اصلاً آن را نمی بینیم.
* به نظر شما ، تصمیمات سیاسی صنعتی و واردکنندگان چه باید انجام دهند؟
اولین راه حل شفافیت در اطلاعات است. مقامات نظارتی باید سیستمی را ایجاد کنند که در آن مشتری ایرانی با ورود به شماره وسیله نقلیه در مورد وضعیت تماس های جهانی مطلع شود. دوم ، الزامات قانونی برای واردکنندگان باید تعریف شود تا مسئولیت استعداد جوان برای فروش را به عهده بگیرد. وارد کننده نه تنها می تواند به سود فروش برسد و مشتری را در برابر خطاهای امنیتی منتشر کند. سوم ، یک مکانیسم قانونی باید به گونه ای طراحی شود که مشتریان هنگام بروز مشکل در پشت مصرف کننده باشند. امروزه اتومبیل های وارداتی ، به ویژه تویوتا ، برای بیان نمایشگاه ها با قیمت های نجومی فروخته می شوند. اما هیچ کس به مشتری نمی گوید که این ماشین در معرض چندین تماس امنیتی در جهان قرار دارد. به نظر من ، این یک “بمب ساعتی” در بازار ماشین کشور است. یک روز مشکلات فنی این اتومبیل ها یکی پس از دیگری رونمایی می شود ، و سپس هیچ وارد کننده ای وجود ندارد و به تولید کننده اصلی نیز دسترسی ندارد. تنها کسی که قربانی می شود مشتری ایرانی است.