خسارت بیمه با رشد ۶۶ درصدی رکورد زد
در پنج ماه اول ، خسارت بیمه ۵ ٪ و نسبت خسارت به حد ۲ ٪ افزایش یافت. در همین زمان ، بیمه درمانی توسط شخص ثالث رهبر بیمه شد.
آمار رسمی بیمه مرکزی در پنج ماه اول ۱۴۰۴ نشان می دهد که صنعت بیمه این کشور هم هنگام فروش بیمه و هم در پرداخت خسارت ، رشد قابل توجهی دارد. با این حال ، ادعاها با سرعت ۶۵.۹ ٪ پرش می کنند ۴۵.۸ درصد فراتر از افزایش حقوق و زنگ خطر برای حاشیه سود شرکت را ایجاد می کند.
* بازار بیمه ۱۴۰۴ ؛ رشد درآمد ، ضبط خسارت
آخرین آمار بیمه مرکزی در مورد عملکرد پنج ماه اول ۱۴۰۴ تصویری از درآمد شرکت بیمه و جهش خسارت را نشان داد. روندی که می تواند عواقب مهمی برای حاشیه سود و پایداری مالی صنعت بیمه داشته باشد.
در این دوره ، حقوق تولید شرکتهای بیمه به ۲۶۹ تریلیون تومانس رسید که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۴۵.۸ درصد افزایش یافت. با این حال ، تعداد بیمه نامه های ۰.۱ درصد تا ۳۱.۷ میلیون محدود بود.
از طرف دیگر ، مبلغ خسارت پرداخت شده با یک پرش بی سابقه به ۱۳۳.۳ تریلیون تومانس ، ۶۵.۹ درصد بیشتر از سال گذشته رسیده است. در همین مدت ، تعداد خسارت ها ۲۳.۹ درصد افزایش یافت و به ۴۰.۷ میلیون نفر رسید.
نسبت کل خسارت بازار در این دوره به ۴۹.۶ درصد رسیده است که ۶ درصد بیشتر از سال گذشته است. موضوعی که نشان دهنده رشد سریع تر خسارت به عنوان درآمد بیمه است. نسبت بخش غیر دولتی نیز ۸۱.۶ ٪ از حقوق تولید و ۷۸.۶ ٪ هنگام پرداخت خسارت به دست آورده است.
تجزیه و تحلیل این داده ها نشان می دهد که صنعت بیمه در مقایسه با سال قبل رشد کرده است ، شدت افزایش خسارت و رویکرد ۵۰ ٪ باعث افزایش نیاز به بازیابی نرخ بهره ، ترکیب نمونه کارها و مدیریت ریسک شده است.
* تمرکز بازار در دست پنج شرکت
در این زمان ، پنج شرکت ایرانی ، دنا ، آسیا ، کوثر در مجموع ۱۷۰ تریلیون دلار تولید کردند که مطابق با ۶۳ ٪ از کل بازار است. این شرکت ها همچنین ۶۵ ٪ از کل بیمه نامه های صادر شده را تولید کرده اند. تمرکز بالا ، گرچه افزایش قدرت بازار و تأثیر برند ، در صورت شوک های مالی یا خسارت وارد خواهد شد.
* ارسال های توسط رشته ها ؛ رهبران را حرکت دهید
آمار بیمه مرکزی نشان می دهد که برگه در ترکیب بیمه و برای اولین بار در سالهای اخیر با سهم ۴۷.۴ ٪ از هزینه تولید و ۴۴ ٪ خسارت از شخص ثالث فراتر رفته و بهترین بیمه در کشور را دارد.
دوم ، یک سوم و مازاد با سهم ۲۲.۱ ٪ حق بیمه و ۲۴.۱ درصد از خسارت ها هنوز یکی از ستون های اصلی بازار هستند. بیش از ۱۱ میلیون بیمه نامه در این بخش هزینه شده است که فقط در مقایسه با سال قبل با ۴.۵ درصد مطابقت دارد.
زمینه زندگی (زندگی) همچنین با ۱۲.۳ ٪ حق بیمه و ۱۴.۶ ٪ از خسارت ها مقام سوم را به دست آورد. بدنه این خودرو همچنین سهم ۴.۳ درصدی در حق بیمه و ۷.۸ درصد از خسارت ها دارد.
* نگران کننده شاخص های مالی
بررسی شاخص های ماکرومارک بازار بیمه در این دوره ، تصویری هشدار دهنده از رشد هزینه و بار مالی بالاتر برای شرکت های بیمه:
میانگین ارزش هر دستورالعمل به ۸.۴۷ میلیون ریال رسیده است که نسبت به سال قبل ۴۵.۷ درصد افزایش یافته است.
متوسط پرداخت جبران خسارت در هر مورد به ۳۲.۸ میلیون ریال افزایش یافته و ۳۳.۹ ٪ افزایش یافته است.
تعداد خسارت خسارت نیز با ۰.۳ واحد به ۱.۳ واحد در هر بیمه نامه افزایش یافته است.
افزایش همزمان مبلغ و تعداد خسارت نشان می دهد که خسارت به بیمه و هرگونه فشار مالی بر شرکتهای بیمه دشوارتر می شود. روشی که اگر ادامه دهید ، می تواند چالش های جدی در صنعت ایجاد کند.
به گفته TASNIM ، دو پیام واضح از این آمار حاصل می شود: اول ، شتاب رشد آسیب افزایش یافته است که نه تنها از افزایش حق بیمه فراتر رفت ، بلکه نسبت ۵۰ ٪ را نیز افزایش داد. ادامه چنین مسیری می تواند منجر به کاهش چشمگیر سود عملیاتی شرکتهای بیمه و افزایش نیاز به ذخایر فنی شود. مشکلی که فشار بیشتری بر تعادل شرکت در شرایط تورم و نوسانات هزینه وارد می کند.
دوم ، تمرکز بی سابقه بازار در دست چندین شرکت محدود است. ساختاری که خطر توزیع بحران و اختلال نقدینگی را در کل صنعت بیمه در صورت بروز شوک های مالی یا خسارت غیر منتظره در کل صنعت بیمه منتقل می کند.
کارشناسان بر این باورند که ، هنگامی که سعی در حفظ پایداری مالی و جلوگیری از آسیب ساختاری دارد ، صنعت همچنین باید سبد بیمه و کنترل دقیق هزینه را متنوع کند. به ویژه ، مدیریت ریسک در زمینه های پرخطر که از نظر مالی امروز سنگین شده است.
منبع: tasnim