نظامیخوانی درگستره ایران فرهنگی | خبرگزاری افق میهن
ستاد ملی سومین بزرگداشت حکیم نظامی اولین جشنواره موسیقی نوجوان نظامی خانی را در دو قالب «خوانی» و «موزیک خوانی» برگزار می کند. به همین دلیل ایرنا نگاهی کوتاه اما فنی به این جشنواره ادبی و موسیقایی انداخت که در ادامه مشاهده خواهید کرد. موسیقی محلی نقش مهمی در بقای بسیاری از مناطق ایران دارد […]
ستاد ملی سومین بزرگداشت حکیم نظامی اولین جشنواره موسیقی نوجوان نظامی خانی را در دو قالب «خوانی» و «موزیک خوانی» برگزار می کند. به همین دلیل ایرنا نگاهی کوتاه اما فنی به این جشنواره ادبی و موسیقایی انداخت که در ادامه مشاهده خواهید کرد. در بسیاری از نواحی ایران، موسیقی محلی در بقای بافت فرهنگی، تداوم آیینها و آیینهای محلی و مردم بومی نقشی لاینفک دارد و هر یک میتواند زمینهای برای انواع پژوهشهای اجتماعی و فرهنگی شود. در زندگی روزمره. شاهکار معروف و بی نظیر نظامی خمسه یا پنج گنج است که در قلمرو داستان های غنایی جایگاه بسیار بالایی دارد و او را باید پیشرو این نوع شعر در ادبیات فارسی دانست. در مجموع، شاعر سی سال از عمر خود را صرف سفارش و تالیف آنها کرده است. خمسه یا پنج گنج نظامی شامل پنج مثنوی است: مخزن الاسرار، لیلی و مجنون، خسرو و شیرین، هفتپیکر و اسکندرنامه. این غنای شعری چنان در دل مردمان این دیار نهفته است که «نظامی خوانی» و نوع خاص خوانش شاهکار شاعر قرن ها و تا به امروز به سبکی متمایز تبدیل شده است. امروزه ارزش این میراث فرهنگی بیش از هر زمان دیگری شناخته شده و تلاش می شود تا به صورت دقیق به نسل های آینده منتقل شود و به جهانیان معرفی شود. ضبط و تبدیل موسیقی به نت بر روی کاغذ فرآیند کاملی نیست زیرا نوتاتور از بین همه پدیده های صوتی یکی را که به نظر او ضروری است انتخاب می کند و به دلیل پیچیدگی صداها، خود نوتاتور در جذب و درک آن مشکل پیدا می کند. و سیستم نویسهگردانی متعارف غرب قادر نیست تمام ویژگیهای ملودیک، ترکیببندیها و کیفیتهای صوتی آواز نظامی را مشخص کند. این حقیقت البته شامل سایر نغمه های موسیقی ایرانی، به ویژه آثار کلاسیک ایرانی نیز می شود. به عنوان مثال، اگرچه موسیقی تئوریک غربی دستگاه وتر را دستکاری و معادل نزدیک گام فریگی می داند، اما این مشکل و ثبت به هیچ وجه در مورد دستگاه ترانه صدق نمی کند و با هیچ نقش و نگاری قابل دستکاری نخواهد بود. حجاب با موسیقی تئوریک غربی بنابراین مهمترین بحث در حفظ و اشاعه سرودهایی مانند سرودهای نظامی، برگزاری جلسات، سمینارها، جشنواره ها و افزایش پایگاه پژوهشی در این زمینه خواهد بود. در همین راستا ستاد ملی سومین بزرگداشت حکیم نظامی اولین جشنواره موسیقی نوجوان نظامی خانی را در دو قالب «خوانی» و «شعر خوانی» برگزار می کند. لازم به ذکر است که تنوع و کثرت سرودهای نظامی در ایران فرهنگی یکی از ویژگی های این فرم موسیقی است که در اینجا از لحاظ کلام و موسیقی به همان اندازه غنی است. به همین دلیل قرائت نظامی هر بیوم با دیگری متفاوت است، از بوشهر تا گنجه، از خراسان تا لرستان. در این میان به دلیل استفاده مکرر لرستان از دستگاه ماهور که نزدیک ترین فواصل تنبور با تناژ ماژور یا مقیاس ماژور کلاسیک غربی را دارد، در توضیح کوتاهی به آن می پردازیم. همانطور که گفته شد موسیقی لرستان بیشتر در نقاطی از ماهور اجرا می شود که در میکروتن ها نیز تفاوت هایی در جزئیات دارند. بیشتر آهنگ ها و مقام های موسیقی لرستان در محدوده دانگ یا تتراکورد اجرا می شود و بیشتر پرش ها از فاصله اول تا سوم است. اما در فرمت خوانی نظامی اجرا و اشاره و تکیه نت ها از درجه اول تا پنجم و سپس اشاره به درجه ششم و قابل توجه بالا رفتن و سپس روند نزولی، فرود و توقف به درجه اول اتفاق می افتد. درجه. یکی دیگر از ویژگی های نظامی خوانی در لرستان این است که فاصله سوم از نظر کوک و گام های فرعی سنت و ویرگول به ماهوردیم کلاسیک ایرانی و از نظر کوک و گام های فرعی سانت و ویرگول نزدیک تر از مراجعی چون ساریخانی و علیدوستی است. که در این بحث طبقه بندی مراجع با سایر مراجع متفاوت است. از شرح مختصر بالا می توان دریافت که سرود نظامی در ایران فرهنگی به دلیل تثبیت آهنگ بر کلمات نظامی، متشکل از همپوشانی آکسون ها، هجاها و وزن شعر، جنبه مشخصی دارد. که تا حد زیادی با وزن عروضی شعر مطابقت دارد و آهنگساز بعید است. به نظر میرسد که شاعر گنجهای تنشی بلندتر یا کوتاهتر از وزن عروضی کلام خود را برای اجرای قرائت نظامی انتخاب میکند. جمال الدین ابومحمد الیاس بن یوسف بن زکی بن معید متولد ۵۳۵ هجری قمری متخلص به نظامی شاعر و داستان سرای ایرانی فارسی زبان در قرن ششم هجری قمری (۱۲ میلادی) است که به صاحب سبک معروف است. و پیشرو داستان نویسی در ادبیات فارسی.