صنعت خودروسازی نباید قربانی مونتاژکاری و سودجویی شود
یک متخصص در صنعت خودرو گفت: “این صنعت نه تنها باید سهم قابل توجهی در اشتغال داشته باشد ، بلکه تا پنج درصد نیز می تواند بر تولید ناخالص داخلی تأثیر بگذارد.”
با توجه به اخبار تجاری ، اردیبهشت امسال ، هیئت سفارش تصمیم گرفت سهام دو تولید کننده خودرو را به دستور کار کارگروه تخصصی در کارگروه در آن زمان و تأمین سهام دولت در شرکت ایران خمرو و سایپا تنظیم کند. در آن زمان سوال سهام دولت در شرکت های خودرو در رسانه ها و حتی در رسانه ها جان باختند خرداد ماه سید محمد آتاباک ، وزیر Semitic ، اعلام کرد که سیاست دولت در بحث خودرو ، فاصله گرفتن خود از اصطلاح دفتر تا سیاست است ، که به معنای خصوصی سازی است.
وی گفت: خصوصی سازی با تعهد و آنچه می خواهیم انجام دهیم متفاوت است و دولت دستور داده است که این بحث خصوصی سازی است.
نهایی شهریور ماه کمیته سفارش توسط وزیر اقتصاد هدایت شد و برنامه ریزی شده بود اسفند فرصت اصلاح و آماده سازی شرکت را حرکت دهید.
ما با سعید مادانی ، متخصص صنعت خودرو ، در مورد تغییر سهام دولت گفتگو داریم. او معتقد است که خصوصی سازی ابتدا باید پایدار و سودآور باشد و سپس فروخته شود زیرا ارزش واقعی سهام باید مشخص شود. بر این اساس ، به نظر می رسد که تصمیم صحیح در این زمینه و تغییر در خصوصی سازی نارنجی نارنجی در خیابان به تعویق می افتد.
وی به تغییر شش ماهه سایپا اشاره کرد و تأکید کرد که وضعیت سایپا با ایران خمرو برای خصوصی سازی متفاوت است.
مادانی بار دیگر به خاطر ضررهای انباشته SAIPA به یاد آورد و گفت: “در این شرایط ، سؤال اصلی این است که چگونه وضعیت خود را بهبود بخشیم و سپس بفروشیم ، و امیدواریم که خصوصی سازی شرکت را به تأخیر بیندازیم ، این بهبود در عملکرد مالی SAIPA و کاهش ضررهای انباشته شده است.”
اهمیت خریدار مهم است
مدیر پیشین صنعت خودرو به وظایفی اشاره کرد که خریدار از طرفداری لازم برخوردار نبود و روند خصوصی سازی را در مشکلاتی داشت که یکی از مهمترین شرایط برای خصوصی سازی و فروش SAIPA کافی ، صلاحیت و سرمایه بود و شرکت نباید در مهارت ها و تجربه ظاهر شود.
مادانی اضافه کرد: به عنوان مثال ، شما می توانید سرمایه کافی داشته باشید ، اما برای دستیابی به حاشیه سود بالا ، کاهش هزینه ها و مشکل کمتری ، سایپا به یک شرکت ملاقات تبدیل می شود. مطمئناً چنین شخصی نمی تواند شخص مناسبی برای اصطلاح SAIPA باشد ، زیرا این مشکلات با منافع ملی ما مطابقت ندارد.
وی گفت: تولید کنندگان خودروهای ایرانی حتی می توانند تولید ناخالص داخلی را فقط پنج درصد تحت تأثیر قرار دهند: افزایش اشتغال ، ارتقاء فناوری ، توسعه محصول محلی ، رقابت با محصولات جهانی ، خودآزمایی و صادرات مشکلاتی است که شرکت ها به دلیل مشکلات اجتماعی و اقتصادی خود باید مشکلات اجتماعی و اقتصادی را دنبال کنند. بنابراین سرمایه و منابع مالی کافی نیست.
کارشناس بازار خودرو تأکید کرد که افرادی که نامزد دریافت دوره SAIPA هستند باید برنامه ریزی شوند. برنامه ای که در سیاست و علایق ملی کشور واقع شده و سپس برنامه را بدون توجه به اجرای آن یا خیر ، بررسی کنید.
وی به یاد آورد: متأسفانه ما در سالهای اخیر پس از خصوصی سازی شرکت ها را ترک کرده ایم و هیچ ارتباطی با آنها نداریم. در نتیجه ، بسیاری از این خصوصی سازی ها ناموفق و حتی بدتر از مدیریت دولت بودند.
مادانی خاطرنشان کرد: “به طور کلی ، ارزیابی من از تصمیم برای به تعویق انداختن تاخیر شش ماهه خصوصی سازی SAIPA مثبت است و شاید مقامات به دنبال مطالعات بیشتر باشند.” همچنین می تواند برنامه ای برای انجام این کار داشته باشد و در این مدت راه حل بهتری پیدا کند ، علاوه بر اتفاقی که برای ایران Khodro رخ می دهد ، خیلی رضایت بخش نیست.
کارشناس صنعت خودرو دریافت: در شرایط فعلی به دلیل ضرر و زیان زیاد ، ارزش سهام SAIPA کم است و در این حالت شرکت نمی تواند فروخته شود.
منبع: ایرنا