گردشگری سفری است میان دلها، اندیشهها و فرهنگها
معاون وزیر گردشگری در وزارت میراث فرهنگی گفت که گردشگری امروز به معنای این نیست که این حرکت فقط بین جغرافیای مختلف است. در عوض ، این سفری بین قلب ، ایده ها و فرهنگ ها است.
Anoushirvan Mohseni Bandpi ، معاون مدیر گردشگری به مناسبت روز جهانی گردشگری و هفته گردشگری ، نوشت: در ۵ اکتبر ، روز جهانی گردشگری بیش از یک تاریخ در تقویم است ، یک نکته روشن در مسیر ملل ، گفتگوی تمدن و آینده ای روشن تر برای بشریت. گردشگری امروز نه تنها به معنای حرکت مردم بین جغرافیای مختلف است. در عوض ، این سفری بین قلب ، ایده ها و فرهنگ ها است. دنیایی که سرعت حیرت انگیز فناوری دارد ، نیاز به بازگشت به ریشه های انسان دارد و گردشگری یک پل قابل اعتماد برای این بازگشت است.
ایران محبوب ما ، یک کشور قدیمی هزاران سال تمدن و تمدن ، فقط یک اقدام فعال و تأثیرگذار در این منطقه نیست. کشوری که اینچ جلال تاریخ و هنر را نشان می دهد. از غرش تاج و تخت گرفته تا زمزمه از شیشه جلو اتومبیل های یزد ، از موسیقی خوراسان گرفته تا tabrizmarkt رنگارنگ ، از Kerman Golden Wüsten گرفته تا سبزی های Hyrcan. ایران “موزه زنده” است. موزه ای که در قاب شیشه ای جاری نمی شود ، بلکه در خیابان ها ، سطح و در ظاهر مردم آن است.
امروز جهان با بحران های زیادی در انتظار است: تغییرات آب و هوا ، تقسیمات فرهنگی ، بحران های اجتماعی و اقتصادی. گردشگری پاسخی است که وقتی هوشمندانه مدیریت می شود ، به این نگرانی ها پاسخ می دهد. گردشگری پایدار می تواند چرخه اقتصاد را غنی کند ، اشتغال تولیدی را فعال کند و در عین حال فرهنگ حفاظت از طبیعت و میراث مشترک انسانی را تقویت کند.
در ایران ، ما به خوبی می دانیم که این صنعت می تواند به عنوان محرک توسعه ملی نقش داشته باشد. آمار نشان می دهد که در صورت وجود چالش ها و موانع موجود ، نسبت گردشگری در تولید ناخالص داخلی کشور می تواند نقش مهمی در اقتصاد ایران داشته باشد. جدا از اعداد ، آنچه گردشگری ایران را متمایز می کند ، تنوع منحصر به فرد آن است: از گردشگری سلامت ، که بسیاری از بیماران را از منطقه به سمت ایران گرفته تا گردشگری مذهبی در مشهاد و قوم ، گردشگری ماجراجویی در برگن آلبورز و زاگرس و گردشگری سوق می دهد. دستاوردهای دیگر توسعه گردشگری در ایران امروزه این است که حفاظت از محیط زیست ما به یکی از اولویت های مردم تبدیل شده است.
نکته ای که می توانید افتخار کنید این است که نقشی که گردشگری در دیپلماسی فرهنگی ایران بازی می کند. هر توریستی خارجی که به ایران می آید سفیر نامطلوب اما مؤثر است. او تصویر جدیدی از ایران می گیرد. برخلاف کلیشه های رسانه ای ، تصویری از مهمان نوازی ، تمدن غنی و قدیمی. هر سفر به ایران گامی به سوی گفتگوی واقعی ملل است.
با این حال ، مأموریت ما به عنوان خدمتکار این منطقه تبدیل گردشگری از “فرصت بالقوه” به “سرمایه واقعی” است. این تنها با برنامه ریزی جامع ، هم افزایی ملی و مشارکت در بخش خصوصی امکان پذیر است. امروز ما باید بیشتر به توسعه و بازاریابی گردشگری ایران در ایران و استفاده از فناوری های جدید توجه کنیم. همچنین توجه به گردشگری روستایی و اکوتوریسم ، که نه تنها توسعه محلی پایدار را تضمین می کند ، بلکه اصالت فرهنگی ما را نیز در اختیار دارد ، باید در صدر برنامه ها نیز باشد.
روز جهانی گردشگری روز تأمل است. این روزی است که به ما یادآوری می کند که گردشگری فقط یک صنعت نیست بلکه یک هنر برای زندگی بهتر برای درک درک عمیق تر از جهان و ایجاد آینده ای سبزتر است. ایران با چهار فصل درخشان با فرهنگ و تمدن غیرقابل مقایسه ، سهم ارزشمندی در این آینده در میراث جهانی یونسکو دارد.
به این امید که ایران با تلاش های عمومی نه تنها یک هدف امن و جذاب برای گردشگران در سراسر جهان باشد بلکه الگویی برای گردشگری پایدار و انسانی برای همه کشورها است.
منبع: tasnim