مکانیسم ماشه امکان توسعه صنعت خودروسازی را سلب میکند / در صورت عبور نرخ ارز از سطوح بالاتر احتمال جهش قیمتها در بازار خودرو وجود دارد
بازار خودروهای ایران مدتهاست که رکود می کند ، اما دیروز بازار نوسانات قابل توجهی داشت. اما چه چیزی منجر به افزایش قیمت خودرو دیروز شد و چگونه چشم انداز آینده در مواجهه با تحولات سیاسی اخیر بیان شده است؟
براساس Business News ، بازار خودروهای ایرانی مدتهاست که در تورم رکود کرده و حجم معامله به میزان قابل توجهی کاهش یافته است. در حالی که خریداران خودرو از ابتدای سال جاری منتظر قیمت بودند ، فروشندگان تمام اخبار سیاسی و اقتصادی را بهانه ای برای افزایش قیمت می دانند.
مکانیسم ماشه امروز فعال شده است و اگرچه هنوز نشانه های این تحول سیاسی در صنعت خودرو هنوز کاملاً کشف نشده است ، اما قیمت همه نویسندگان افزایش یافته است. اما چگونه کارشناسان وضعیت فعلی و چشم انداز آینده بازار خودرو را تجزیه و تحلیل و پیش بینی می کنند؟
بازار خودرو از نرخ ارز و تورم خارج می شود / وقتی دلار به ۱۸۰،۰۰۰ دلار می رسد ، پرش قیمت ماشین پرش کرد
باباک صدرا ، یک متخصص در صنعت خودرو ، هنگام تجزیه و تحلیل شرایط فعلی بازار خودروهای ایران تجزیه و تحلیل کرد اخبار اقتصادی وی گفت: بر خلاف سالهای گذشته ، هنگامی که بازار خودرو گاهی اوقات قبل از نرخ ارز بود ، هیچ کششی برای پرش های جدی در زمان کوتاه وجود ندارد. اگرچه نرخ ارز در سال گذشته به طرز چشمگیری افزایش یافته است ، اما افزایش خودرو متناسب با آن نبوده است ، با دامنه ۲ تا ۵ درصد.
وی افزود: “برخی از اتومبیل های وارداتی یا برقی که برای فروش با قیمت های غیر منطقی ساخته شده اند ، حتی کاهش قیمت را نیز در معرض دید قرار داده اند.” در دراز مدت ، هنگامی که نرخ ارز رشد می کند و عبور از سطوح بالاتر ، به عنوان مثال
بازار خودرو در حالت رکود اقتصادی قرار دارد و قیمت ها به دلیل جنبه های عاطفی و روانی است
سادرائی گفت: بازار خودرو در حال حاضر در حالت رکود شدید قرار دارد. دیروز افزایش قیمت ها نسبت به رشد واقعی تقاضا احساسی و روانی بود. با این حال ، تغییر در عوامل اساسی مانند افزایش هزینه های واردات ، تغییرات احتمالی در تعرفه ها و افزایش قیمت ارز می تواند با گذشت زمان قیمت خودرو را افزایش دهد.
صدرا ادامه داد: بر خلاف مواقعی که عرضه خودرو در بازار در وضعیت فعلی تولید و واردات با کمبود شدید قرار داشت ، آنها توانستند نیازهای بازار را تأمین کنند و این مانع از پرش های دشوار شد.
صنعت خودرو گسترش نمی یابد / هر اختلال تولید منجر به کاهش قیمت خواهد شد
سادرائی در مورد اثرات مکانیسم ماشه بر صنعت خودرو گفت: از صنعت خودرو انتظار نمی رود که برای توسعه حرکت کند و بهترین سناریو حفظ وضعیت فعلی است. با این حال ، نگهداری و ادامه وضع موجود بعید به نظر می رسد. با توجه به تحریم ها ، بحران های خانگی ، از جمله مشکلات انرژی ، تلفات انباشته شده تولید کنندگان خودرو و بدهی های انباشته شده تولید کنندگان قطعات ، ادامه تولید با مشکلات غیر منتظره نیست.
ساداری اظهار داشت: با توجه به این واقعیت که حدود ۲ تا ۵ درصد از بازار خودرو ، دو تولید کننده مهم خودرو در کشور بخشی از کشور هستند ، هرگونه اختلال در تولید آنها می تواند منجر به پرش قیمت و سایر بخش های بازار شود. اگرچه خطر ایجاد مشکل در صنعت خودرو اجتناب ناپذیر است ، اما باید توجه داشت که در شرایط فعلی صنعت خودروهای ایران پیش بینی می شود که شدت بحران ها کمتر از سال ۱۹۷۷ باشد.
خرید یک ماشین
سادرائی گفت: خرید ماشین در شرایط فعلی نیاز به دقت بیشتری دارد. توصیه می شود خریداران به تولید کنندگان اتومبیل مراجعه کنند که تجربه بهتری در انجام تعهدات خود دارند و خوش بین تر بودند. انتخاب شرکت هایی که کمتر به تولید ارز یا تولید انبوه بستگی دارند و تأمین قطعات می تواند خطر خرید را کاهش دهد. همچنین نتیجه گیری قراردادهای رسمی و دریافت ضمانت های معتبر مهم است.
وی افزود: خرید خودرو برای مصرف شخصی در وضعیت فعلی ارزیابی می شود ، زیرا قیمت ها هنوز با نرخ ارز و تورم کاملاً هماهنگ نشده اند. با این حال ، جذابیت خودرو به عنوان یک ابزار سرمایه گذاری کمتر از گذشته است. تنها در صورتی که تولید ، مونتاژ و واردات محدودیت های جدی داشته باشند و پیشنهاد بسیار کاهش یابد ، آیا این خودرو دوباره می تواند نقش مهمی را به عنوان دارایی های سرمایه ایفا کند.
ممنوعیت واردات رانندگی بازار است / تولید کننده سیاستمدار باید یک سناریوی بدبینانه را برنامه ریزی کند
سادرائی گفت: در سطح سیاسی توصیه می شود که دولت از ممنوعیت واردات خودرو جلوگیری کند ، حتی اگر حجم واردات ناچیز باشد. از آنجا که چنین محدودیتی به خود منجر به تحریک بازار و افزایش قیمت ها می شود.
در مقابل ، تولید کننده سیاسی باید بدترین شرایط و برنامه ریزی و امکانات لازم را برای تأمین قطعات و تداوم تولید داخلی در صورت متوقف کردن پالس تولید در نظر بگیرد.
در پایان ، کارشناس صنعت خودرو گفت: “در برنامه ریزی ، بحث در مورد تهیه قطعات برای تولید حدود یک میلیون و ۳۰۰۰۰۰ واحد در سال باید در نظر گرفته شود.” از طرف دیگر ، امکاناتی که برای استفاده از ارزهای مهاجرت در خارج از کشور مورد نیاز است ، باید در دستور کار قرار گیرد تا بازار خودرو در معرض خلا قرار نگیرد.
اطلاعات بیشتر در مورد گزارش “بهار قیمت؟” در اخبار اقتصادی بخوانید