سایه سنگین تهدید ناوگانهای در سایه برای جهان / غولی که به بطری باز نمیگردد!
اگرچه بیشترین توجه به ناوگان در سایه روسیه است ، میشل بوکر ، فعال در شرکت اطلاعات دریایی Window Window ، “حامی حمل و نقل” است.
براساس تجارت اخبار ، ظهور درگیری در منطقه خاکستری بین غرب و روسیه اکنون در هوا و هوا است. ۹ سپتامبر ، هنگامی که ورود غیرقانونی مبارزان MIG-2 روسی در فضای هوایی استونی در صدر آزمایش قرار دارد تا بتواند “ناوگان سایه” جهان را مقابله کند. کشتی هایی که هویت یا موقعیت واقعی خود را پنهان می کنند. تعداد این کشتی ها از ۲ هواپیما به حدود ۱۰۰۰ در سال افزایش یافته است. برخی مظنونان وجود دارند که در شمال اروپا فراتر از تحریم های روسیه جاسوسی و خرابکاری می کنند.
چالش جدید اروپا
لیست رویدادهای نگران کننده دریایی افزایش می یابد. پلیس بررسی می کند که آیا ناوگان روسی با ورود هواپیماهای بدون سرنشین که از ۹ سپتامبر چندین فرودگاه دانمارکی را بسته است ، همراه بوده است. آلمان کشتی را به کپنهاگ فرستاد تا بخشی از واکنش ناتو باشد. در ابتدای همان ماه ، آلمان کشتی را با یک خدمه روسی در کانال Kiel مصادره کرد تا ظن پرتاب هواپیماهای بدون سرنشین را برای جاسوسی از زیرساخت های حساس پرتاب کند. همچنین نمونه هایی از حملات به زیرساخت های زیرزمینی وجود دارد: یک مخزن سایه ای به نام Eagle S سال گذشته ممنوع شد که کابل ها در خلیج فنلاند قطع شدند.
Ivo Work ، فرمانده نیروی دریایی استونی ، یکی از معدود افرادی است که ناوگان را در سایه روسیه می شناسد. او می گوید ناوگان استونی هر روز ده ها سایه را دنبال می کند که از خلیج فنلاند عبور می کند. اما او اعتراف کرد که آنها را متوقف کرده و گفت: “ما نمی توانیم کارهای زیادی انجام دهیم.” در ابتدای سال جاری ، نیروی دریایی استونی سعی کرد یک تانکر به نام جاگوار را که به روسیه سوار شده بود ، مصادره کند. یک ملوان تلاش را به عنوان “مانند سگهای کوچک که سعی در رسیدن به سگ بزرگ دارند” توصیف می کند. در این حالت ، آنها پس از وقوع اتاق پرواز جنگی روسیه برای محافظت از کشتی ، مجبور به آزار و اذیت شدند. این آیه ادعا می کند که سفارت کرملین مشخص است: ناوگان در سایه روسیه “منافع مهم ملی” است که باید به هر قیمتی حفظ شود.
پیشگامان حمل و نقل پنهان
اگرچه بیشترین توجه به ناوگان در سایه روسیه است ، میشل بوکر ، فعال در شرکت اطلاعات دریایی Window Window ، “حامی حمل و نقل” است. کشور تاکتیک های “خاموش” را اختراع کرد. این بدان معنی است که خاموش کردن سیستم های شناسایی خودکار (AIS) که موقعیت کشتی را منتقل می کند و به جای درگاه ها بر انتقال بار به دریا تأثیر می گذارد.
در عین حال ، ونزوئلا از همان روش برای جلوگیری از تحریم ها استفاده کرد. به گفته بوکمن ، این روند پس از حمله روسیه به اوکراین در سال ۶ ، “ضرب” شد ، کشتی ها ۵ ٪ از ناوگان تانک جهانی را تشکیل می دهند. به گفته S&P Global ، بخش بزرگی از رشد حدود ۵ کشتی “انعطاف پذیر” است که بیش از یک مجازات را انجام می دهند.
هویت مبهم ، آزار و اذیت دشوار
یکی از دلایل دشواری کنترل ناوگان در سایه ، هویت مبهم وی است. تانکرها بیشترین تعداد را در دریای بالتیک دارند. چین همچنین از کشتی های کوچکتر ، از جمله قایق های ماهیگیری و برج ها در جاده تایوان و دریای چین جنوبی استفاده می کند. بیشتر این کشتی ها به طور مستقیم تحت کنترل دولت ها نیستند ، بلکه توسط شبکه های فرصت طلبان که از ضعف دولت دریایی برای دستیابی به سود استفاده می کنند ، اداره می شوند.
این شبکه ها شامل صاحبان (معمولاً شرکت های رسمی در صلاحیت مبهم و غیر شفاف) ، فروشندگان پرچم های جعلی و اسناد بیمه اختراع شده است. به گفته مارگو گارسیا از مرکز تحقیقات C4ADS در واشنگتن ، بسیاری از آنها نه حامی روسیه و چین هستند و ارتباط ایدئولوژیکی دارند: “شما فقط به دنبال سود مالی هستید.”
پرچم های جعلی و ثبت نام رسمی
پنهان کردن هویت کشتی ها آسان تر است. به خصوص با گسترش پرچم های ارزان و در کشورهای کوچک و فقیر ثبت شده است. به عنوان مثال ، تعداد کشتی های ثبت شده به عنوان بخشی از پرچم گامبیا از وسط -۲ (از ۱ تا ۲ کشتی) دو برابر شده و ده بار در تناژ افزایش یافته است.
پرچم دار-هجار حرکت کشتی ها با چندین ثبت نام یا حتی استفاده از پرچم های غیرواقعی در سال ششم رکورد جدیدی را به خود اختصاص داد: تانکر تحریم به طور متوسط فقط یک پرچم جدید دریافت کرد. به گفته ریچارد مید ، ناشر لیست لوید ، “کشتی ها در طی یک ماه پنج ثبت نام کردند که سه مورد از آنها اصلاً خارجی نیستند.” ویندوز تخمین می زند که بیش از نیمی از تحریم های جهان تحت پرچم های جعلی یا ناشناس حرکت می کنند. آنها حتی برای جزیره متیو در اقیانوس آرام ، آنها ضبط اشتباه را انجام دادند. بوكمن معتقد است: “این کشتی ها به دلیل قوانین جهانی كاملاً از بهره برداری كار می كنند.” مثل دهانشویه برای جهان “.
ابهام قانونی و دشواری
ابهام حقوقی دادرسی کیفری را دشوارتر می کند. از آنجا که حادثه کابل ها توسط عقاب ها در خلیج فنلاند نشان نداد که این امر عمدی بوده است ، یا کشتی – در اختیار داشتن یک شرکت در VAE و زیر پرچم جزایر آشپزی – ارتباطی با روسیه داشت. تایوان یک مشکل مشابه دارد:
دولت های غربی فشار کشورهایی را با ثبت نام های گسترده افزایش داده است. پاناما به تازگی اعلام کرده است که در ۵ سالگی تحت پرچم خود کشتی ای وجود نخواهد داشت. مخزن Rusi -hink در لندن اظهار داشت که “کارگروه اقدام مالی (FATF) باید مسئولیت نظارت بر ثبت نام های دریایی را به منظور تحمیل رفتار بهتر” داشته باشد.
تاکتیک های “آزار و اذیت قانونی”
در این شرایط ، ناتو چالش های جدی است. نیروی دریایی استونی یک استراتژی را تبلیغ کرده است که مارک کووه ، یک مرکز بین المللی دفاع و امنیت ، “سوء استفاده از حقوق” را توصیف می کند: فراخوانی کشتی های رادیویی مشکوک و درخواست اسناد بیمه و سایر اسناد برای اطمینان از رعایت آنها با استانداردهای امنیتی بین المللی. به این ترتیب ، بریتانیا بیش از ۵ کشتی در ماه برگزار می کند. امسال ناتو مأموریت جدیدی به نام Baltic Sentry را برای محافظت از کابل ها و خطوط لوله آغاز کرد.
در جاده Orsvand بین دانمارک و سوئد ، مأمورین نیروی دریایی معدن فنلاند نشان می دهند که چگونه از هواپیماهای بدون سرنشین ، سونار ، سنسورها و غواصان در زیر آب استفاده می کنند تا کابل ها و خطوط لوله را تحت نظر قرار دهند. خدمه کشتی لتونی دیگر توضیح می دهد که چگونه می توان خرابکاران بالقوه را با درخواست هویت و مأموریت کشتی ها احیا کرد.
از زمان شروع عملکرد سرپرست قانونی بالتیک ، هیچ حادثه ای با تخریب زیرساخت های زیر آب رخ نداده است ، که نشان می دهد تاکتیک های بازدارنده مؤثر بوده است. استونی قانونی را تصویب کرده است که نیروی دریایی را قادر می سازد در هنگام نابودی زیرساخت های حیاتی ، به کشتی های مدنی حمله کند. دریایی غربی ، که همچنان به حفظ اصل “گذر بی ضرر” ادامه می دهد ، دارای اختیارات محدودی برای متوقف کردن کشتی ها در سایه است ، مگر اینکه یک تهدید مستقیم وجود داشته باشد.
غولهایی که به بطری باز نمی گردند
نیروی دریایی غربی اخیراً روند جدی بودن این مبارزه طولانی را درک کرده است. ناوگان در سایه جنگ اوکراین انفجاری شده بود ، اما احتمالاً آنها طولانی تر از خود جنگ هستند زیرا آنها ضعف دولت دریایی را فاش کردند. این ناوگان به نفع مجرمان و عملیات خاکستری دشمنان (جاسوسی ، ارعاب و خرابکاری) به یک بستر شناور تبدیل شده است. اقداماتی که دائماً توانایی ها و عزم غرب را نشان می دهد. به گفته ریچارد مید ، “من فکر نمی کنم این غول به بطری بازگردد.”