چرا مردم برای قرعهکشی ایرانخودرو صف میکشند؟ :: افق میهن
هشتمین قرعه کشی محصول Khodro ایرانی ، که در ماه اکتبر برگزار شد ، تصویری روشنی از شکاف عمیق بین عرضه و تقاضا در بازار خودروهای کشور ارائه می دهد.
تعداد متقاضیانی که ثبت نام خود را نهایی کرده اند ، حدود ۵ میلیون نفر است ، در حالی که عرضه فقط ۶۰۰۰ خواهد بود. به همین دلیل ، منتقدین می گویند که این قرعه کشی دیگر نباید به عنوان یک مکانیسم فروش در نظر گرفته شود ، بلکه به عنوان یک پدیده اقتصادی و اجتماعی است. بسیاری نیز این را به عنوان یک زنگ هشدار دهنده برای سیاست گذاران می دانند ، و این نشان می دهد که وقتی سایه تورم و انحصار در اقتصاد کشور وجود دارد ، مردم سرمایه کوچک خود را در هر فرصتی ، حتی با یک درصد شانس ، هدایت می کنند تا بازارهای سود را تضمین کنند.
مهمترین دلیل استقبال از میلیون ها متقاضی در این دوره ، از بین بردن شرط مسدود کردن وجوه در حساب قانون بود. این اقدام ریسک اولیه مالی را به صفر سوق داد و راه را برای ورود تقاضا برای کسانی که در دوره های قبلی به دلیل محدودیت های مالی یا عدم تمایل به مسدود کردن سرمایه از شرکت در قرعه کشی زنده مانده بودند ، هموار کرد.
دوباره از آن ۵ میلیون دلار مراقبت کنید! به نظر می رسد که زبان زبانی می گوید که حجم زیادی از متقاضیان فقط به دنبال فرصتی برای ورود به چرخه قرعه کشی هستند تا بتوانند از اختلاف قیمت کارخانه بهره مند شوند.
در حالی که قیمت فروش کارخانه به مراتب پایین تر از قیمت بازار است و تورم بالا و نوسانات ارزی از هر طرف به اقتصاد کشور فشار می آورد ، این خودرو قادر است به عنوان یک پناهگاه برای کاهش ارزش ارز ملی ایستاده باشد.
تفاوت شدید بین کارخانه و قیمت بازار آزاد موضوعی نیست که به راحتی می توان از آن غافل شد. بنابراین بسیاری از متقاضیان ، حتی اگر فوراً به ماشین احتیاج نداشته باشند ، در قرعه کشی ثبت نام می کنند تا شانس استفاده از سود تضمین شده و فوری را کسب کنند.
این وضعیت مطمئناً تقاضای تقاضای سوداگرانه را افزایش می دهد تا اینکه به نفع مصرف تقاضا باشد.
بررسی آماری ثبت نام در سه بخش حقایق تلخی را در مورد احتمال پیروزی در ماراتن نشان می دهد. در مجموع ۱ میلیون و ۲ هزار متقاضی تنها ۶۰۰۰ نفر برنده شده اند. این بدان معنی است که شانس کلی پیروزی برای هر شخص شرکت کننده در این دوره تقریباً ۲.۵ ٪ (یک در هر ۲ نفر) بود.
آمار نشان می دهد که قرعه کشی به جای یک مکانیسم فروش به یک نوع “قرعه کشی” تبدیل شده است.
بررسی شانس در طرح های سه گانه
تقسیم سهمیه برای جوانان جمعیت (مادران) ، فرسوده و معمولی ، با هدف حمایت از طبقات خاص انجام شده است ، اما حجم تقاضا همچنان شانس اکثر شرکت کنندگان را حفظ کرده است.
نوع طراحی
|
تعداد متقاضیان
|
سهمیه ماشین
|
درصد برنده شدن
|
آنها پیروز می شوند
|
عادی
|
۲.۳،۲،۲۰۰ نفر
|
دستگاه ۲.۳ (۱ ٪)
|
حدود ۱.۵ ٪
|
از هر ۲ نفر یکی یکی
|
جوانان جمعیت (مادران)
|
۲.۳ نفر
|
دستگاه ۲.۳ (۱ ٪)
|
حدود ۲.۵ ٪
|
از هر ۲ نفر یکی یکی
|
ماشین فرسوده
|
۴.۳ نفر
|
دستگاه ۲.۳ (۱ ٪)
|
نزدیک به ۲ درصد
|
از هر ۲ نفر یکی یکی
|
نتیجه گیری: اعداد نشان می دهد که مشارکت در قرعه کشی تقریباً شبیه به قرعه کشی برای متقاضیان عادی است ، اما برنامه های حمایتی شانس قابل توجهی برای متقاضیان واجد شرایط فراهم کرده است.
پیامدهای اقتصادی نقاشی ماشین
قرعه کشی خودرو در ابتدا برای حاوی تقاضای کاذب و توزیع منصفانه خودرو طراحی شده بود ، اما در هشت دوره متوالی تکرار شد نشان داد که این مکانیسم به تدریج عملکرد خود را از دست داده است. از نظر اقتصادی ، هنگامی که احتمال پیروزی در پروژه های عادی کمتر از نیم درصد است ، قرعه کشی تقریباً یک قرعه کشی ملی با ظاهری صنعتی است.
کارشناسان اقتصادی پیشنهاد می کنند که دولت و خودروسازان به سمت افزایش عرضه واقعی ، اصلاح سیستم قیمت گذاری و ایجاد برنامه های فروش اقساط شفاف حرکت می کنند. این اصلاحات می تواند به تدریج تعادل بازار را بازگرداند و نیاز به قرعه کشی را از بین ببرد.
انتشار قیمت ماشین ؛ جدی ترین راه حل اجاره اجاره
جدی ترین راه حل طولانی مدت برای از بین بردن قرعه کشی و اثرات مخرب آن ، آزادسازی و مدیریت قیمت خودرو در کارخانه است تا قیمت آن را به نقطه تعادل بازار نزدیک کند. این اقدام حاشیه سود اجاره را از بین می برد و تقاضای سوداگرانه را از بین می برد و بازار را به سمت مصرف کننده واقعی سوق می دهد.
افزایش تولید و رقابت
با اصلاح مکانیسم قیمت گذاری ، خودروسازانی مانند ایران Khodro و Saipa باید با هدف قرار دادن تولید و بهبود کیفیت ، این فرصت را برای افزایش عرضه و در نهایت رقابت فراهم کنند. تا زمانی که عرضه بسیار پایین تر از تقاضا باشد و ساختار انحصار حفظ شود ، میلیون ها قرعه کشی ادامه می یابد و نتایج تکرار می شوند.