توسعه کریدور شمال – جنوب محور همکاری سهجانبه ایران، آذربایجان و روسیه است
وزیر جاده ها و توسعه شهری بر اهمیت همکاری های سه جانبه ایران ، آذربایجان و روسیه در زمینه حمل و نقل ، ترانزیت و انرژی تأکید کرد و گفت که این همکاری می تواند پایه و اساس تقویت زیرساخت های منطقه ای و تحقق همگرایی اقتصادی در راهرو بین المللی شمالی باشد.
براساس بانک اطلاعاتی اطلاعات Diarmirza ، Farzaneh Sadegh ، وزیر جاده ها و توسعه شهری و رئیس کمیسیون مشترک همکاری های اقتصادی ایران و جمهوری آذربایجان ، که روز دوشنبه ۲۳ اکتبر به باکو سفر کرده است ، در یک جلسه سه جانبه ایران ، آذربایجان و روسیه ، جلسه ای برای تقویت ابتکار مهم برای تقویت این بخش از این بخش ، تقویت می کند. کرد
وی گفت: “من اطمینان دارم که نتایج مثبت این جلسه می تواند منجر به توسعه زیرساخت های ترانزیت و تقویت ارتباطات حمل و نقل و انرژی سه کشور شود.”
سادگ در ادامه به اهمیت راهرو شمال -جنوب به عنوان یکی از مهمترین چارچوب های همکاری سه کشور اشاره کرد و گفت که توسعه زیرساخت های سخت افزاری و نرم افزاری این راهرو همیشه باید در دستور کار مشترک قرار بگیرد.
در بخش دیگری از سخنان خود ، رئیس کمیسیون مشترک همکاری های اقتصادی ایران و جمهوری آذربایجان به ضرورت تضمین محموله در کریدور شمال -جنوب اشاره کرد ، و افزود: طبق هدف هدف قرار دادن بین سه کشور در قله سه جانبه اول باکو ، لازم است تا هدف انتقال ۵ میلیون تن کالای سال را افزایش دهد.
برنامه اقدام برای دستیابی به هدف ۵ میلیون تن ترانزیت آماده شده است
صدگ بر لزوم اطمینان از ثبات انتقال بار بین سه کشور و حداکثر کاهش موانع راهنمایی و رانندگی تأکید کرد ، پیشنهاد کرد که این طرح در سه ماه آینده توسط سه کشور تهیه شود و این سند توسط جلسه بعدی سه کشور امضا شود.
وزیر جاده ها و توسعه شهری همچنان به پروژه های توسعه زیرساخت های کریدور شمالی اشاره کرد و گفت: در منطقه ریلی ، پروژه راه آهن رشتاراستارا با همکاری فدراسیون روسیه اجرا می شود. تاکنون ۵ کیلومتری زمین مورد نیاز این پروژه متعلق به آن خواهد بود و بقیه مسیر تا پایان سال جاری به اتمام می رسد و برای عملیات اجرایی به پیمانکار روسیه منتقل می شود.
رئیس کمیسیون مشترک همکاری های اقتصادی ایران و جمهوری آذربایجان همچنین در مورد ترمینال ریلی آستارا گفت: به گفته طرف آذربایجان ، اقدامات لازم برای تکمیل و بهره برداری از این پروژه تا پایان سال انجام شده است.
تکمیل عملکرد پل مرزی جدید Kalaleh-Agant تا پایان سال جاری
وی به توسعه جاده آراس به جمهوری آذربایجان به ناخچیوان از طریق قلمرو ایران اشاره کرد و گفت که روند جاده ۲ کیلومتری Jolfa -Kalaleh و ساخت پل Kalaleh -agband در حال پیشرفت است و طبق دو کشور ، عملیات جدید Bridge Bridge تا پایان این سال به پایان می رسد.
سرو گفت: جلوگیری از احتقان و متوقف کردن ناوگان در مرزهای سه کشور از اهمیت زیادی برخوردار است و افزایش ظرفیت پذیرش مرزها و رفع موانع روند ما ، اهداف ما را به اهداف تعیین شده نزدیک می کند.
پیشنهادات وزیر جاده ها و توسعه شهری برای افزایش همکاری گمرکی
رئیس کمیسیون مشترک همکاری های اقتصادی ایران و جمهوری آذربایجان همکاری های گمرکی را یکی از مهمترین عوامل در توسعه ترانزیت توصیف کرد و افزود: “من پیشنهاد می کنم که تفاهم نامه همکاری گمرکی بین ایران ، جمهوری آذربایجان ، روسیه و هند ، که قبلاً آماده و ارسال شده است ، نهایی و در اسرع وقت امضا شود.” همچنین ، تبادل الکترونیکی کالاها و وسایل نقلیه بین آداب و رسوم سه کشور در چارچوب کریدور شمال -جنوب یکی از موضوعات مهمی است که باید اقدامات لازم را انجام دهد. در این راستا ، من پیشنهاد می کنم که یک کارگروه فنی مشترک برای تدوین مکانیسم تبادل داده بین سه کشور در طی یک ماه آینده ایجاد شود.
سادگ در قسمت آخر سخنان خود به موضوع انرژی اشاره کرد و گفت: “حوزه انرژی یکی از زمینه های استراتژیک همکاری سه کشور است.” ما همچنین باید کریدور شمالی را به محور انرژی گسترش دهیم و “راهرو انرژی” را تعریف کنیم. وی افزود: همانطور که آقای مصطفیف بر آمادگی جمهوری آذربایجان برای برگزاری یک جلسه سه جانبه تأکید کرد ، من پیشنهاد می کنم که این سه کشور در اسرع وقت شبکه برق خود را اداره کنند. “
وزیر جاده ها و توسعه شهری در اظهارات خود گفت: کریدور ترانزیت شمال -جنوب یک چارچوب منحصر به فرد برای توسعه روابط اقتصادی ، حمل و نقل و انرژی سه کشور است. با تدوین مکانیسم های مناسب برای مدیریت این راهرو ، ما باید از این فرصت مهم اقتصادی استفاده کنیم و با اتخاذ رویکردهای انعطاف پذیر ، چالش های موجود را به حداقل برسانیم.